Torsdagsbilledet #134
Den 3. juni 1978 går et hold fra banekolonnen og ballasterer sporet med bør og skovl. Det er en noget anden og hurtigere metode, som Bafd anvender i dag… Samme dag er de maskinkyndige i gang med at se om motoren på M25 mon kan starte, men også lægge an
Torsdagsbilledet #133
Sidste billede først: Alle mand om bord på M24 som trækkraft på banetoget 27. maj 1978 På sidste Torsdagsbillede nærmer sporet sig kurven og T1 er banetog. På disse fotos – 20 dage senere – er banen allerede nået rundt kurven og M24, der lige er sporsat samme dag, er
Torsdagsbilledet #132
Baneholdet graver ud til sveller 7. maj 1978 (040578-19a) På sidste Torsdagsbillede #131 så vi de mange sveller, der var ankommet til Hedehusgården. Dagens billede viser hvordan den første del af strækningen bliver lagt med de “nye” sveller. Carsten beretter, at de måtte grave ud til hver enkelt svelle i
Torsdagsbilledet #131
Hedehusgården 6. maj 1978 – (040578-11a) For at banearbejdet kan komme videre, så er der brug for sveller og skinner. Skinnerne har man fra Vanløse Teglværk, men derfra var svellerne ikke meget værd. Heldigvis så får klubben lov til at hente sveller i den nærliggende Nymølle grusgrav. Her har svellerne
Torsdagsbilledet #130
I Hjarnes mapper er der billedmateriale nok til mange års Torsdagsbilleder. I denne omgang sætter jeg det sammen med et af de tidlige numre af HVB-nyt, som Per Børge kom med forleden. I dette nummer fra 2. marts 1979 efterspørger Baneformanden, der dengang hed Finn Sørensen, folk til at udbygge
Torsdagsbilledet #129
Endnu et af Hjarnes fotos, taget et par dage inden den store indvielsesdag. Roevogn 260 skal flyttes fra værkstedet og hen til den lille bane-stump og det sker ved at flytte sporrammer en efter en…Godt, manuelt arbejde – udført af stærke, unge mænd. Og de arbejder sgu endnu! Bare ældre…
Torsdagsbilledet #128
Fra Hjarnes mappe 1 er her endnu et fint Torsdagsbillede.M24 var blandt de første lokomotiver, der ankom til Hedehusgården. Den gang var der endnu ikke anlagt spor og der hvor M24 står på en kort skinnestump, er der nu snedkerværksted. M24 kunne næsten køre ved egen kraft, da den ankom
Torsdagsbilledet #127
Dette Torsdagsbillede er helt ikonisk: John Dyrkilde og Jørgen Panum har lagt den første del af et spor, som nu er blevet til en bane på over 5 kilometer. De første år var det nærmest håndbygget svelle for svelle, men nu bruges der masser af maskinkraft. Billedet er taget få
Torsdagsbilledet #126
Vognkasser og bogier fra roevognen, der blev reddet fra ophugning på Skovnæsgård indgår stadig som en vigtig del af vores vognpark. I forgrunden ses 3904 uden hjulsæt på placeret ved Hedehusgården i december 1975. 161175 -25. December 1975 Fra Hjarne V. Andersens mappe 1
Torsdagsbilledet #125
Med de mange billeder vi har set fra Hedehusgården fra Hjarnes kamera, og efter at have set den nye jubilæumsfilm fra vores 40 års jubilæum, kan det være rart at komme lidt til vejrs og se Hedehusgården som den så ud tidligere. Heldigvis kan man gå på det Kongelige Bibliotek
Torsdagsbilledet #124
Vi har igennem den seneste tid set M 4 optræde en del – og måske særligt dens Bur-Wain-motor – her på bloggen. En hurtig gennembladning af nogle årgange af ‘Ingeniøren’ gav adskillige annonceillustrationer af Pedershaab-lokomotiver med Bur-Wain-motor. Her er to og en stump tekst. Ingeniøren 1951. PM-lok type BWD i lys
Torsdagsbilledet #123
Ugens Torsdagsbillede er et lille afbræk i rækken af billeder fra Hjarnes fotoalbums. Genstanden på billederne blev fundet under rangering med vores Frichs-lokomotiv fra Vandbygningsvæsnet tidligere på året. På hylden bag førersædet lå en række genstande, der formentligt har ligget der ganske uforstyrrede siden lokomotivet stod i remisen i Agger.
Torsdagsbilledet #122
Fra Hjarnes album 1 er her torsdagsbilledet af M25 22. februar 1976 (220276-15) Dds nr. 25 på Hedehusgården M25 er nyligt ankommet til Hedehusgården fra ophugger Petersen & Albecks plads i Sydhavnen, hvor lokomotivet havde henstået siden roebanen i Nakskov lukkede i 1968. I Tipvognen 3-76 står der:IBK´s stolhed. Diesel-elektrisk
Torsdagsbilledet #121
Et engelsk RFS-lok med sit tog i 900 mm sporvidde For at springe lidt frem i tiden – med temaet “Storebæltsvogn” – så stod der i mange år efter tunnelen var færdig – dette tog som en del af udstillingen om bygningen af Storbæltsforbindelsen, der lå ved betalingsanlægget på Korsør-siden.
Torsdagsbilledet #120
Her slutter foreløbigt fortællingen fra T1 i Vanløse med at lokomotivet trækkes op på Svend Rasmussens lastbil og køres hjem til Hedehusgården, men der kommer naturligvis endnu flere fotos fra Hjarnes mapper de kommende torsdage. 240476-14a Fra Hjarne V. Andersens IBK-mappe 1