Torsdagsbilledet #150
På denne uges Torsdagsbillede skal vi sammenligne med udsigten fra mindestenen den 25. august 1979 og så næsten 40 år senere, den 20. januar 2018. Der er jo sket lidt med træhøjden og så ville det ejheller være muligt at se banetoget, der er på vej op ad bakken, hvis
Torsdagsbilledet #149
Sidste Torsdagsbillede blev der kørt “Gør-det-selv”-særtog, men der blev også arbejdet: Sådan et spor understopper jo ikke sig selv. Her udkøres der ballast på strækningen op mod Sølund den 16. juni 1979. Banetog med M24 Ballasttog med M2 Ballasttoget – i baggrunden Poulsens grusgrav. Man skulle betale for gruset…
Torsdagsbilledet #148
På dette Torsdagsbillede kan vi se, at trafikken på banen allerede tog til… Det er Dansk Modelbane-union der er på udflugt under anvendelse af “Gør-det-selv”-princippet den 16. juni 1979. Det er den samme dræsine, der lige nu er under reparation på snedkerværkstedet efter et lidt for hårdt møde med et stillestående
Torsdagsbilledet #147
Den 9 juni 1979 er baneafdelingen kommet godt rundt om hjørnet. Et arbejdstog med M2 er på vej ned ad rampen. Man kan se, at der stadig er grusindvinding langs sporet. Det er Poulsens grusgrav.
Torsdagsbilledet #146
Den 25. maj 1979 sidder der også et flittigt medlem og renser rust af en plade. Hvad mon den skal bruges til? Der indgik langt mere knofedt i udførelsen af opgaverne dengang…Opdatering fra Carsten 🙂 Jernpladen er en låge til M 24, og det er mig der passer boremaskinen.
Torsdagsbilledet #145
Samme dag som Rejsegildet 13/5 og 25/5- 1979 blev der arbejdet videre med sporet mod Sølund. Målet er vel stadig at nå dertil til september?! Spændingen stiger! Når de det? De har travlt! Sporet når her rundt hjørnet, lige før krydsning med den sti, som findes i dag I baggrunden arbejdes der stadig
Torsdagsbilledet #144
I Torsdagsbilledet #140 kunne man blandt vognene se “den spidsgavlede”, der her ses alene.BigRas har sendt mig denne fine historie om vognens efterfølgende skæbne: Kære Leif. Jeg nyder at kigge på de overvældende mange gode fotos fra de skønne gamle dage, som I råder over i IBK. Ved torsdag billedet
Torsdagsbilledet #143
Så vender Torsdagsbilledet tilbage til billeder fra Hjarnes mappe 1. Tiden siden sidste foto i august 1978 er gået med blandt andet at opføre den lille remise. Den 13. maj 1979 blev der fejret rejsegilde. Det er Henning, der adræt kravler rundt i spærene. Rundt om remisen står mængder af
Torsdagsbilledet #142- juleudgaven
Med dette julefoto af mig som en kulskovlende togfører fra 8. december 2012, så vil Redacteuren og Secretaeren i en og samme person gerne sige tak for et helt fantastisk jubilæumsår for både vores fantastiske forening og Bloggen, der har et støt stigende antal læsende og nu har over 112.000
Torsdagsbilledet #140
Fra Hjarnes mapper tager vi nu et kig på den 5 og 6. august 1978, hvor der som vanligt arbejdes flittigt. Ikke alene skal der lægges spor ud i Hedeland, stationen på Hedehusgården skal også sporlægges, så der er plads til al det meget materiel, der kommer til klubben i
Torsdagsbilledet #139
Sidste mandag blev Superfos-maskinen støvet af, men den gang den var i drift, så var den nu også temmelig støvet. Her er et billedede taget af Svend Jørgensen i Nørresundby engang i 60érne.Det forestiller en af Jung maskinerne, der arbejder på havnen med transporter af råvarer op til fabrikken. Der
Torsdagsbilledet #138
Torsdagsbilledet kigger stadig i Hjarnes mapper:Arbejdet med anlæggelse af banen til Sølund fortsætter og her udlægger sporholdet en prøvestreng af den næste delstrækning 15. juli 1978. I dag kan man ikke se hverken gård eller mejeri fra dette sted.Der er vokset tæt skov op her. Hjarnes Mappe1, negativ: 150778-2 –
Torsdagsbilledet #137
Sidst så vi M24 på vej ned ad bakken. Denne gang er vi nået til den 8. juli 1978 og sporet når næsten ned til kurven. I baggrunden ses hvad der en gang skal blive til ridebanen. Mon de når helt til Sølund inden september 1979. Tilføj billedtekst
Torsdagsbilledet #136
Vi afbryder lige udsendelsen fra Hjarnes mapper og bringer dette foto, som vi lige har modtaget direkte fra Frankfurter Feldbahnmuseum. Det er et helt flot og færdigt Oberursel-lokomotiv, der skal være midtpunktet i en udstilling om “Skabelsen af motorlokomotivet” maj næste år. Det er en helt utrolig krævende og speciel
Torsdagsbilledet #135
Sidste Torsdagsbillede var man ved at etablere en skinnerampe. Denne dag, en uge senere skal lokomotivet trækkes op. M25 vejer 16 tons, så det var noget af en opgave for Pers grønne FIAT-varebil at trække op ad rampen – men op kom det ved brug af donkrafte og menneskelig råstyrke!