Torsdagsbilledet #166 – turberetning fra London Mail Rail
Dagens billede er i stedet en lille beretning fra England. Hvis man undrede sig over, hvorfor der ikke var nyt fra mandagens arbejdsaften den 11. maj, så var det fordi jeg var blandt de fem mand fra IBK, der havde sneget os med på den Svenska Industribaneforenings tur til
Torsdagsbilledet #165
Hedeland udvikler sig og det giver os hele tiden nye vinkler på vores egen bane. Det betyder på den anden side også at der er vinkler, der bliver lukket. Sølund Stations nordlige skifte kan fx ikke længere ses fra det sted, hvor billedet nedenunder blev taget i 1991. En række
Torsdagsbilledet #163
Den 4. juli 2005 bliver D13 kørt ind på værkstedet og seks års omfattende restaurerings- og omsporingsarbejde på dette unikke køretøj kan tage sin begyndelse…Nu er det en af banens fineste perler i samlingen…
Torsdagsbilledet #162
Dette Torsdagsbillede er taget på første Plandag i 2004 og der er da sket en del med både bevoksningen, dyrene og personalet og passagertallet siden da.. Beplantningen og antal rejsende er vokset betydeligt, fårene er vokset op og blevet til køer, vognene på dampstammen har fået tag og fyrbøderne går
Torsdagsbilledet #161
Dette Torsdagsbillede er taget oppe fra “bjerget” den 21. april 2003 – lige ved Naturlegepladsen – som der slet ikke var tænkt på dengang. Det viser en travl baneafdeling igang med at understoppe sporet ned mod Fem Ege. Året efter blev banenstrækningen fra Rubjerg til Fem Ege indviet med klipning
Torsdagsbilledet #160
Sidste Torsdagsbillede var jo fra den herlige tur til FBT hos WEM i 03, så her er det legendariske foto af de tre gutter på bagperronen… og et par flere skud af medlemmerne fra turen. Niels Peder, Ole og Peter for fuld damp på bagperronen… En vognfuld medlemmer på tur!
Torsdagsbilledet #159
Den 17-19. oktober 2003 drog mere end 20 IBKére til Feldbahnertreffen hos Wald Eisenbahn Muskau. Det var en fantastisk tur og for et nyt medlem, som jeg var dengang, en oplevelse der helt sikkert har været med til at give mig meget mere lyst til mere smalspor. På billedet ses
Torsdagsbilledet #158
Torsdagsbilledet denne dag er en collage fra vores bygningsdag for 10 år siden. Den gang blev dagen dog kaldt Infradag, men det er da heldigvis længe at navnet er blevet ændret til Bygningsdag. Opgaverne har dog ikke ændret sig meget: Det er dagen hvor alle medlemmer møder op og arbejder
Torsdagsbilledet #157
Dagens Torsdagsbillede er med et aktuelt emne, for snart skal medlemmerne på tur til Diesel House og opleve når den store dobbeltvirkende dieselmotor BW2000 startes. En lille flok medlemmer var på smugkig allerede i november 2006, hvor vi dog måtte dele oplevelsen med mange andre. Det var samme år, hvor
Torsdagsbilledet #156
Fra Bjarnes album er her et foto af Bjarne som fyrbøder på Da7 fra sidst på sommeren 1997. I baggrunden ses vognhallen uden træer foran… Så det er over 20 år siden nu, og snart skal Da7 igen ud og køre. Mon ikke også det bliver til en tur for
Torsdagsbilledet #155
Langt hovedparten af torsdagsbillederne er ældre optagelser fra HVB. Denne gang er der dog tale om et helt aktuelt billede. Det viser et helt nyt sporstykke med 700 mm. sporvidde. 700 mm. sporstykke med blankpolerede 60 kg/m skinner, varierende befæstigelser og lave egesveller. På sporet er monteret diverse genstande, der anvendes
Torsdagsbilledet #154
Mens det stadig er dejlig frostkoldt udenfor, så må det være tid til vinterbilleder… På sidste torsdagsfoto #153 var det jo dejlig sol en oktoberdag i 1979 og det er også på denne vinterdag i januar 1997, hvor Da7 bliver fyret op fordi man simpelt hen må prøve at køre
Torsdagsbilledet #153
Torsdagsbilledet: Men selvom de ikke helt nåede til Sølund som planlagt… Så nåede vi sidste side i Hjarnes 1. mappe om Industribaneklubbens første, travle år Arbejdstog, oktober 1979 Der etableres sporskifte på Hedehusgården Banekolonnen med heste i baggrunden – der hvor museumshallen nu ligger Sidste foto i Hjarnes mappe 1,
Torsdagsbilledet #152
(Se: Torsdagsbilledet #130 her >) Torsdagsbilledet kan i dag godt afsløre, at helt til Sølund nåede banekolonnen ikke inden det tilstræbte tidspunkt, som skrevet i HVB-nyt… Men de er nået langt og forberedelserne til det næste stykke godt i gang – og der er en hel del mere arbejde i
Torsdagsbilledet #151
På sidste Torsdagsbillede nød vi udsigten, men denne gang skal der mere fart på. Vi skal jo se om banekolonnen når til Sølund som planlagt. Derfor arbejdes der denne septemberdag i 1979 med understopning af sporet. Det foregik den gang med en håndholdt vibrermaskine. Det var hårdt for ryggen og