Torsdagsbilledet #56
I sidste uge så vi aktive medlemmer arbejde på sporene foran den store remise. Senere på året var der fremskridt at spore og alle tre spor fra remisen havde nu forbindelse til drejeskiven. M 25 og melisvogn nr. 9 foran den store remise i 1986. Sporene til remisen er stort
Torsdagsbilledet #55
Vi har igennem årene på HVB forbundet mange af vores bygninger med spor. Det har ikke altid været lige let at få sporgeometrien til at passe og af og til har vi også arbejdet med materialer, der kunne have været bedre. Sporarbejde foran den store remise i 1986. Søren Hein
Torsdagsbilledet #54
På HVB har vi i dag relativt gode indendørs værkstedsfaciliteter. Isoleret, tre-sporet værksted med oliefyr, eftersynsgrav, portalkran og betongulv. Opvarmet maskinværksted med drejebænke, filebænke og plads til eftersyn af vores største motorer. Alligevel synes vi ofte, at vi har for lidt plads til alle de opgaver, vi har energi og
Torsdagsbilledet #53
Igennem de sidste par år har der været arbejdet flittigt på vores Schöma-lokomotiv fra kryolitbruddet i Ivigtut i Grønland. Lokomotivet nærmer sig nu en færdiggørelse. Restaureringen startede i 1990’erne med omsporing af hjulsættene og en adskillelse af lokomotivet. Efter en god og produktiv start holdt arbejdet en pause på næsten
Torsdagsbilledet #52
M25 på afveje… til FRICHS-træf i Odense 13-14. august 2005. Det er redacteuren, der står på lokomotivet som togfører. Sporet var ca. 100 m langt og den 3. skinne ligger der efter sigende endnu 🙂 Vi glæder os til at det en dag igen står samlet og kørende på egne skinner igen!
Torsdagsbilledet #51
M 24 har i en del år ført en prominent tilstedeværelse her på bloggen. Både fordi lokomotivet er et vigtigt driftslokomotiv og fordi dieselmotoren ikke har været helt så stabil som vi kunne ønske. Efter at have fremført bl.a. arbejdstog i klubbens første tid i Hedeland, stod lokomotivet i mange
Torsdagsbilledet #50
Dette er torsdagsbillede nummer 50. Det er næsten en slags jubilæum! Det skal fejres med et fødselsdagsbillede fra 23. maj 1987. Der fejredes HVB’s 10 års fødselsdag med kaffe og kage samt togkørsel med flere togstammer. Husk i øvrigt generalforsamlingen på lørdag! Togophobning ved Stenager. De tre fødselsdagstog er samlet
Torsdagsbilledet #49
Utallige er de ture og udflugter medlemmer af Industribaneklubben har været på – indenlands såvel som udenlands. På en del af turene har medlemmer lokaliseret genstande, der siden er kommet ‘hjem’ til Hedehusene. Dagen efter at have læsset spirger, underlagsplader og lasker til 4 km. bane i containere i Maribo,
Torsdagsbilledet #48
Med de små skinnestørrelser vi bruger på HVB, har det ofte været lidt af et detektivarbejde at finde skinner og sporskifter, der egner sig til vores brug. I 1996 fik vi lov at tage et fint 22,5 kg. skifte op på den sjællandske virksomhed Lykkeberg i Hørve. Firmaet, der fremstiller
Torsdagsbilledet #47
Ingen steder i Danmark har aktive jernbaneinteresserede haft mulighed for at lægge spor på så meget nyanlagt trace som i Hedeland. Her er vi ved kurven lige nord for km. 4,0. Det første sted på HVB, hvor vi anvendte forskudte stød i en kurve. Billedet er taget i det meget
Torsdagsbilledet #46
Så er vi igen på tur. Denne gang med en forhandlingsdelegation, der i 1998 skulle afslutte indkøbet af en stoppemaskinen til HVB. Hos Gleisbau Knappenrode købte vi en lille DDR-konstrueret stoppemaskine af typen KSM-1. Her ses vores maskine omsporet og prøvestartet i firmaets værksted beliggende på kraftværket og briketfabrikken i
Torsdagsbilledet #45
En af de større ændringer i vores banes linjeføring skete i 1996, da den meget lavtliggende og ofte stærkt vandlidende strækning nedenfor rampen blev hævet og rettet ud. Det foregik med hjælp fra vores æresmedlem Bent Klingenberg. Han har hjulpet os (og mange andre veteranklubber) på en facon, der kun
Torsdagsbilledet #44
HVB har altid forsøgt at prioritere gode forhold for både aktive medlemmer og materiel. Klubbens pionerer lagde mange kræfter i at bygge først den lille remise og senere den store remise. Det har, trods en til tider kronisk mangel på spor under tag, givet tålelige arbejdsforhold for værkstedsfolkene. I 1997
Torsdagsbilledet #43
Hvis vi af og til syntes vi har brugt lang tid på at rydde op, kan der være noget om det. Men mon ikke vi alle synes, at Hedehusgården i dag giver vores passagerer et bedre indtryk af vores veteranbane end tidligere? Billedet nedenfor giver et indtryk af forholdene på
Torsdagsbilledet #42
Industribaneklubbens medlemmer er gennem årene kommet vidt omkring på jagt efter spændende oplevelser med smalsporede jernbaner. Indonesien, Lithauen, Ægypten og Portugal er blandt de lande hvor IBK’ere har set på tog. På billedet nedenfor er det en smule mindre eksotiske Tyskland, der var målet. På vej hjem fra Feldbahntreff i