Torsdagsbilledet #71
Billedet er taget af HEPE i 2000 – han mener vi burde markere at vi i år kører på skinner der har 100 år på bagen, først ved Køge-Ringsted banen (1916/17-1963) og senere ved HVB fra 1983. Skinnerne er valset i 1915, KRB er anlagt i 1916 og indviet i
Torsdagsbilledet #70
M25 forrest og M24, der her kan køre, men ikke er færdigrenoveret. Lige nu er det omvendt 🙂 Foto fra Grillaften 9/8-2003. Husk din tilmelding til årets grill-aften! Foto: Leif Ulrich Johannsen – med mit første digitalkamera…
Torsdagsbilledet #69
I maj 2005 fik vi 80 rå-støbte hjul hjem fra Sydafrika, hvor de stadig har en omfattende mineindustri. De fleste af dem er nu drejet fint til og sidder under vores mange vogne. Men et lille lager findes da endnu…
Torsdagsbilledet #68
På torsdagbilledet #62 kunne vi se M25 køre det sidste plantog i 2003 og her ser vi så første plantog den 15. maj 2004. Her bliver den nye strækning til Fem Ege standsmæssigt indviet af borgmesteren fra Tåstrup Kommune, Anders Bak mens den samlede verdenspresse rapporterer fra begivenheden. På Fem Ege var
Torsdagsbilledet #67
Det er sjovt at være på træf (2) Niels Peder Pedersen, Ole Bredberg og Peter Hein på bagperronen…Over 20 IBK-medlemmer deltog i 2003 på et helt fantastisk træf hos WEM Waldeisenbahn Muskau, der ligger nordøst for Dresden. IBK deltog igen med stor fornøjelse på deres feltbanetræf i 2012. Fotos: Leif Ulrich Johannsen Se
Torsdagsbilledet #66
Sidste omgang fra Lars Kragh: Sidste stop på IBK´s bustur i 1976 var Hedehusgården hvortil Frichs-lokomotivet A.D.d.S 25 et par måneder tidligere var landet, i anledning af udflugten var den presenning lokomotivet normalt var pakket ind i, trukket af. Den ene port til klubbens første lokaler står åben, året efter
Torsdagsbilledet #65
Vi er stadig på tur med IBK d. 22. februar 1976, efter besøget på Vanløse Teglværks bane gik turen, med et pitstop for dagens ret på en hyggelig kro, til Skjoldenæsholm hvor SHS var ved at etablere sig. Derefter blev kursen sat mod Hedehusene hvor H+H Stenindustri kort tid
Torsdagsbillede #64
I sidste uge hilste vi på T1 på Vanløse Teglværks bane d. 22. februar 1976 (ikke januar som det fejlagtigt var angivet). På dagens billede, som er taget samme dag og samme sted, ses foreningens første formand Svend Rasmussen i gang med at fælde et træ, det står lige lovlig
Torsdagsbilledet #63
Billedet viser T 1 på Vanløse Teglværks 700 mm bane, lokomotivføreren er Erik Rothmann der også var HVB´s første maskinchef. T1, der var HVB´s første lokomotiv på banen, er for tiden under en større renovering. Billedet er taget af Lars Kragh i januar 1976. Mvh Carsten
Torsdagsbilledet #62
Med det sidste plantog den 14. september 2003 var det også sidste gang vi krydsede på Sølund st.. Året efter blev den nye strækning til Fem Ege st. indviet og så blev krydsningen flyttet til Brandhøj, hvor togene stadig mødes på plandagene. Den gang havde vi også kun en overdækket vogn; nu er alle
Torsdagsbilledet #61
Vi har i stort omfang benyttet os af muligheden for at suge til os af inspiration fra andre veteranbaner rundt om i Europa. Det årlige Internationales Feldbahntreff har givet anledning til en del besøg hos søsterforeninger. I år afholdes træffet på 750 mm. banen i Panevėžys i Lithauen. Det er
Torsdagsbilledet #60
HVB har materiel og skinner fra alle egne af landet og en smule har udenlandsk baggrund. Genstanden på dagens billede kunne godt gå for at være meget udenlandsk og vældig farlig. Det var da også det, et par medlemmer syntes kunne være sjovt at illustrere. De fandt Claus’ kyrilliske stencilsæt
Torsdagsbilledet #59
I 1991 gennemførte HVB et lokomotivbytte med en privatmand på Falster. Han var kommet i besiddelse af det Pedershaab-lokomotiv, der havde været i anvendelse ved Højbygård Papirfabrik. I bytte for PM-loket afgav vi et Schöma-lokomotiv fra Ivigtut. M 9, PM-loket fra Højbygård, ses her på Sølund station foran M 12
Torsdagsbilledet #58
I sidste uge forlod vi Hedehusgård station i smeltende varme. På denne uges billede er vi stadig på Hedehusgård, men temperaturen er faldet med små 30 grader. Der er et tyndt lag sne på jorden og både ånde og afgangsdamp skaber hvide skyer i luften. Billedet minder om at vi
Torsdagsbilledet #57
I sommerheden 1991 blev der bygget et regulært spor under en del af de henstillede lokomotiver vest for spor 3 på Hedehusgård st. De fleste af maskinerne var i sporvidde 785 mm. og havde været hensat på løse sporstumper. Med bygningen af spor 4 blev der nu mulighed for (forsigtigt)