Julegave på 6 ton til HVB
Kort før jul fik vi en julegave af de mere usædvanlige. Et Schöma-lokomotiv med 785 mm sporvidde og en fortid ved Faxe Kalkbrud. Lokomotivet ankom i dag til HVB. FJ 5 i Faxe Ladeplads 7. maj 1983. Foto: Niels Munch. FJ 5 på vej ned på sporet foran HVBs opbevaringshal
Nyt fra Bafd 01-07-2017
På de store baner er sommeren sæson for de store sporfornyelser. På HVB er der ikke tid til meget sporarbejde: trafikken tillader ikke sporarbejder og en del af mandskabet holder ferie, mens andre bruger deres fritid på togtjeneste. Dagens hold i baneafdelingen bestod af 4 mand, der bevægede sig ud
Nyt fra maskinafdelingen #35-16 24/10:
M15 (næsten) færdig forleden. Nu er den helt klar og kørt i vognhallen Forleden var der skiftedag på værkstedet. M3 (M15) er nu helt færdigrenoveret med nye sandkasser. Så et meget langstrakt restaureringsforløb er afsluttet rigtig vellykket. Læsere af Bloggen vil vide at M3 blev omsporet for snart 25 år
Nyt fra maskinafdelingen #34-16 10/10:
M30 og M3 nu fint litreret Sikke en travlhed på værkstederne denne aften. Der blev puslet i alle hjørner: Hans havde med posten modtaget udskårne overførings-tal, så nu er både M3 (tidligere M15) og M30 blevet flot litreret. Carsten fik også monteret den ene af de nyfremstillede sandkasser, der ved
Torsdagsbilledet #78
I sommeren 1996 forlængede vi perronen på Stenager trinbræt. Der var brug for en del fyld, da perronen skulle bygges langs bredden af søen nord for trinbrættet. Hedeland gav fyldmaterialet, der lå langs sporet ved det senere Flintebjerg trinbræt. To tipvognskolonner på hver fem-seks vogne kørte igennem en hel dag
Nyt fra maskinafdelingen #31-16 19/09:
Alle mand i gang med noget… Onsdagsholdet havde fået hentet motorhus med dele fra vognhallen og monteret den store køler på M25. Så denne aften blev der tilsluttet rør, kabler og generator med mere. Det skrider planmæssigt rem. Jeg fik malet dynamo-inddækningen og gik i gang med at afrense motorhuset,
Nyt fra maskinafdelingen #28-16 29/08:
Der males “lokomotivrød” på undervognen og inde i de nye værktøjsrum Sidste mandag blev undervognen på M30 grundet, men der resterede påsvejsning af sider på de tidligere trin, så de kan anvendes som værktøjskasser. Det havde Carsten nu fået fint udført og slutgrundet, så jeg kunne male begge sider med
Torsdagsbilledet #65
Vi er stadig på tur med IBK d. 22. februar 1976, efter besøget på Vanløse Teglværks bane gik turen, med et pitstop for dagens ret på en hyggelig kro, til Skjoldenæsholm hvor SHS var ved at etablere sig. Derefter blev kursen sat mod Hedehusene hvor H+H Stenindustri kort tid
Bafd 28/03-16:
Planlægning af dagens arbejde, der starter ved drejeskiven… Da denne mandag var 2. påskedag, så var det nærliggende at flytte lørdagens Bafd til her, da medlemmerne den lørdag i stedet sad bænket rundt de fyldte påskeborde hos familien… Men arbejdet skal jo gøres og et fint fremmøde viste da tydeligt
Billedserie fra tipvognsarrangementet 30/8-15 – opdateret med links!
Efter en fin plandag, hvor vi samtidig afviklede et arrangement, hvor vi fremviste et par af vores mindre lokomotiver i deres rette element sammen med en række læssede tipvogne. Jeg havde fornøjelsen både at være arbejdsmand på første tur og efterfølgende jage de gode fotomuligheder. Vi havde held med vejret
Tipvognstogskørsel 30/8: Fin artikel i Tuneposten
Klik på foto for større billede. Jeg fandt på nettet dette fine link til en billedserie fra sidste gang vi kørte et tipvognsarrangement. Det var for DJK i 2009. Den dag kørte vi jo med damp. På søndag bliver det med de små motorlokomotiver, der modsat de stille damplokomotiver har
Tipvognstog på Hedelands Veteranbane
I mange år var tipvognstog et hverdagssyn i de grus- og lergrave, der i dag er Hedeland. Nu om dage er det ikke mange steder, man endnu kan se tipvognstog. Vi prøver 30. august at genoplive den skramlen og piben som mange tipvognstog dagligt fyldte Hedehusene og omegn med for
Nyt fra maskinafdelingen #13-15 30/03:
Forårsstemning foran værkstedet. Nymalet trin på tipvogn… Selvom jeg ankom tidligt denne mandag, var der allerede fuld gang i værkstedet. Mikkel var blevet træt af det defekte trin på bremsetipvognen, så det havde han udskiftet og så gav jeg det en omgang ”roevognssort” Peter havde været ude sammen med Kenneth