Torsdagsbilledet #100
I anledning af Torsdagbilledet #100 er det vel passende at bringe T1, der her set på bedding kort før det skal køre indvielsestoget den 21. maj 1977. Her ses T1 i en rød udgave, malet med “overskydende” MY-farve fra DSB. Senere blev den malet grå, som oprindeligt da T1 blev
Nyt fra maskinafdelingen #08-17 20/02:
Lejer og hjul på bogierne tjekkes for slid og smøres op alle vigtige steder. Lars og Kenneth P gik i gang med årets vognvedligeholdelse og fik tjekket bogier, strammet skruer og bolte, samt smurt lejer og andre slidpunkter. De to flittige folk fik gennemgået tre vogne fra motorstammen denne aften. Motorholdet
Nyt fra maskinafdelingen #07-17 13/02:
Alle cylindrene hones, bl.a. for at fjerne de sidste rester af rust. M4 motorholdet havde i onsdags besøg af flinke folk med udvidet kendskab til Bur-Wain motorer, der som en fantastisk gave medbragte en ny toppakning til motoren. Det besøg kommer til at hjælpe istandsættelsen godt på vej. Cylindrene bliver
Nyt fra maskinafdelingen 28/1-17
Bo og jeg fik i dag monteret spilddamprørene på Vildmosemaskinen. Derudover fik vi også nået at tilpasse inddækningspladerne omkring spildamprørene på røgkammeret. I mens fik Carsten monteret en lus hvor kæden har stødt på u-jernet på T1. Et kik ind i røgkammeret på Vildmosen efter spilddamprørene er blevet monteret. Inddækningerne
Nyt fra maskinafdelingen #04-17 23/01:
Bundkaret er kommet af og stemplerne tages ud for besigtigelse Motoren til M4 er nu flyttet til motorværkstedet, hvor der ud over værktøj, godt lys og god plads også samtidig er varmere. Om det var derfor Niels og jeg havde lokomotivværkstedet helt for os selv, skal være usagt… Motoren fik
Nyt fra maskinafdelingen #03-17 16/01:
Den nye beboer i værkstedet, M4, er allerede blevet adskilt en hel del; Onsdagsholdet havde afmonteret motorhus, tank og andre løsdele. Denne mandag aften gik derfor med at løfte topstykket af. Lokomotivet blev kørt over under portalkranen og da det var afmonteret, så kunne vi let se at der havde
Nyt fra maskinafdelingen #01-17 02/01:
Godt Nytår! Så kom vi godt i gang med det nye år 2017. Det bliver jo spændende hvad vi kommer til at opleve på værkstederne i løbet af året. En gennemgang af ”Året-der-gik” i Mafd for 2016 kommer i næste udgave af Tipvognen . Carsten har fået sat T1på højkant
Nyt fra maskinafdelingen #38-16 21/11:
Dækplade til kontrolleren får sidste lag maling og finish Sidste mandags ”Nyt fra Mafd” udgik, da Redacteuren var bortrejst og substitutten arbejdsramt. Men der blev både monteret skorsten på No3 og forvarmerens til- og afgang på M25 blev placeret på en bedre måde, således at det opvarmede vand ikke længere
Nyt fra maskinafdelingen #36-16 31/10:
Per afrenser de mange kontakter i kontrolleren M25 fik igen det meste af opmærksomheden denne aften. Motoren har været prøvestartet i onsdags og kører fint, men termostaten/ temperaturviseren viste ikke korrekt. Den blev derfor skiftet. det var dog ikke helt let, da den gamle var limet fast og skruet ind
Torsdagsbilledet #83
Torsdagsbilledet viser T1 som den så ud sidste gang den var nyrestaureret. Nu er lokomotivet atter i værkstedet og mon ikke det snart kommer ud igen, mindst lige så flot som den gang? T1 – ca 1977 (Foto: Per Børge Jensen) Se eller gense også Torsdagsbilledet #63
Nyt fra maskinafdelingen #35-16 24/10:
M15 (næsten) færdig forleden. Nu er den helt klar og kørt i vognhallen Forleden var der skiftedag på værkstedet. M3 (M15) er nu helt færdigrenoveret med nye sandkasser. Så et meget langstrakt restaureringsforløb er afsluttet rigtig vellykket. Læsere af Bloggen vil vide at M3 blev omsporet for snart 25 år
Torsdagsbillede #64
I sidste uge hilste vi på T1 på Vanløse Teglværks bane d. 22. februar 1976 (ikke januar som det fejlagtigt var angivet). På dagens billede, som er taget samme dag og samme sted, ses foreningens første formand Svend Rasmussen i gang med at fælde et træ, det står lige lovlig
Torsdagsbilledet #63
Billedet viser T 1 på Vanløse Teglværks 700 mm bane, lokomotivføreren er Erik Rothmann der også var HVB´s første maskinchef. T1, der var HVB´s første lokomotiv på banen, er for tiden under en større renovering. Billedet er taget af Lars Kragh i januar 1976. Mvh Carsten
Nyt fra maskinafdelingen #11-16 14/03:
Alle de mange huller i begge ender af røgkammeret er nu boret. Nu skal der snart nittes. Siden sidste mandag har Bo og Carsten flittigt arbejdet videre med røgkammeret til No3 og der er nu boret nittehuller i rammen til røgkammerdøren. Der kan snart nittes… Mogens har desuden arbejdet på
Nyt fra maskinafdelingen #10-16 07/03:
Bo og Carsten borer her et af de de mange huller mellem kedel og røgkammer Den nyvalsede plade, der skal blive til nyt røgkammer på No3, ankom forleden og derfor var Bo, Carsten og Mogens mødt ind på mandagsdagholdet for at komme hurtigt i gang med at bore de mange