Nyt fra maskinafdelingen #17-17 24/04:
Køler er nu monteret, samt speedetræk, batterikabling og de øvrige smådele Bo, Peter og Carsten var allerede i gang på værkstederne, da vi andre efterhånden ankom. Bo er nu færdig med at bearbejde det nye vandstands-armatur og ved at montere det i førerhuset. Samtidig er der blevet udskiftet flanger på flere
Nyt fra banen og værkstedet 22/4-17
Carsten og Mikkel arbejdede på T 1 hvor der blev lavet en batteriholder. I løbet af dagen fik de rigget alt til at prøvestarte motoren, som efter lidt tid kom i gang. Desuden blev køleren monteret. T1 med monteret køler og Carsten er allerede gået videre med prøvemontage af den
Nyt fra maskinafdelingen #16-17 17/04:
Beslag til gnistfanget svejses på inde i røgkammeret Bo, Peter og Carsten havde været på værkstederne hele dagen, så da vi andre mødte frem, så havde Bo fået drejet det indvendige, koniske anlægsflade for hanen til vandstandsglasset og Peter havde drejet de fire gevindtappe, som den skal monteres på. Desuden havde
Nyt fra maskinafdelingen 15/4 17
Bo drejede i dag videre på den nye hane til det underste del af vandstandsarmaturet til Vildmosen og fik slået gevind i begge to og lavet det resterne indvendigt i den ende. Imens fik jeg malet kedelbåndene, støvsuget omkring balancefjederen, da Bo tidligere har slebet rørenderne i fyrkasse, tegnet ristestængerne
Nyt fra maskinafdelingen #15-17 10/04:
Så sidder motoren på sin rette plads i M4 efter en aftens målrettet indsats! Fint eftermiddagsvejr til at male oste – senere blev det regn… ØV! Lørdagens sandblæsning og grunding af sporskifte-ostene (trækbukkene) måtte følges op af en omgang rød, hvis og sort maling, så de fremstår så flot som muligt
Bafd 08/04-17:
Banetoget på vej efter kaffevand… På en fin forårsdag kørte et lille hold afsted til Brandhøj for at fortsætte klargøringen af banen til den kommende sæson. Inden da havde vi nået at male pufferne på T1 sorte og rejse motorhuset på højkant, så Hans kunne få det grundet indvendigt. Peter
Nyt fra maskinafdelingen #14-17 03/04:
Røgkammer, ventiler og skorsten nymalet På No3 sker der en masse. Nu er de fleste tilslutninger til amaturet på plads og styring og regulator sidder der også. Bo drejede et par nye stag til den lille ”Tagrende”, der optager dryp fra prøvehanerne og fik den monteret. Bagefter kom askekassen frem,
Nyt fra maskinafdelingen #13-17 27/03:
Der er ikke megen plads, når rørene skal samles bag kulkassen Med førerhuset tilbage på rette plads, så er det tid at få monteret armatur – ”juletræet” , rør og haner på No3. Det fik Bo, Peter og Lars aftenen til at gå med. Jeg fik samtidig malet skorsten, sikkerhedsventiler
Nyt fra maskinafdelingen #12-17 20/03:
Der ses film og billeder af prøvestarten i onsdags, som Steen har medbragt. Vi fik hyggeligt besøg af Steen fra BurWain-drengene, der medbragte film og fotos fra prøvestarten i onsdags og for lige at se på de små udfordringer denne havde afsløret. Der er blandt andet lidt utætte pakninger ved
Nyt fra maskinafdelingen 18/3-17
Carsten arbejdede videre på T 1, hvor han fik afrenset nogle bolte og malet en del forskellige dele, deriblandt akselkasserne. Han havde i løbet af ugen i øvrigt også fået samlet vendegearet færdigt. Det skal jo gøres behageligt Det færdigsamlede gear. I mens arbejde Bo og jeg videre på Vildmosen,
Nyt fra maskinafdelingen #11-17 13/03:
T1 får maling både udvendigt og indvendigt! T1 kom denne dag allerede retur fra en professionel omgang sandblæsning og grunding. Resultatet er blevet rigtig godt, så straks kunne Mogens og Carsten gå i gang med at give den første omgang maling. Jeg gik i gang med afrensning og grundmaling af
Nyt fra maskinafdelingen #10-17 06/03:
Dele af vendegearet adskilt på bordet, mens et nyt leje varmes op for montage T1 blev afleveret hos sandblæseren denne mandag morgen, så nu håber vi det går hurtigt med at få den retur igen. Imens fik Carsten adskilt vendegearet for at gennemgå tænderne og udskifte lejerne med nye. Bo
Efter generalforsamlingen…
T1 trukket ud af værkstedet Efter generalforsamlingen i lørdags var vi en større flok, som drog til Gården for at arbejde videre på alle de planer, som nys var blevet vedtaget… En større opgave var at få T1 anbragt på Jørgens store trailer. Den blev derfor transporteret ud til Brandhøj,
Nyt fra maskinafdelingen #09-17 27/02:
Også denne mandag var Lars og Kenneth P allerede i gang med årets vognvedligeholdelse; turen er nu nået til motorstammens melisvogn – hvor nu også dørene glider frit og ikke længere binder. Ellers får den samme tur som de andre med kontrol af mål for slid, efterspænding over det hele
Nyt fra maskinafdelingen den 25/2-17
I går fik vi nittet de 20 nitter som skulle nittes på T1. 15 af dem skulle være flade på den ene side og de blev efter nitningen slebet med vinkelsliber, så de ser pæne ud. Desuden fik Bo og jeg kigget på tegningen at underdelen af vandstandsarmaturet, som skal