Nyt fra Bafd 28-02-2015
Lørdag formiddag var der ikke mødt ret mange op, så dagens første opgave bestod i flytning af en Ford motor fra vognhallen på Hedehusgård og ned i værkstedet, hvor den skal bruges i T1, hvis ellers tilstanden er tilfredsstillende. Med gravemaskinen og tilhørende vogn var det en let opgave, og
Nyt fra Bafd 21-2-2015
I løbet af det kommende forår skal vi gerne nå at udveksle sveller fra Brandhøj til omkring km 1.0, i alt ca. 600 m. Det skal helst være overstået inden kørselssæsonen, så planen har hele tiden været at starte så snart det blev muligt, hvilket vil sige at frosten skal
Nyt fra Mafd. & Bafd., hverdags-udgaven
Onsdagens snefald på banen umuliggjorde den påtænkte fortsættelse af indsamling af udtjente sveller, og den med brugte sveller fyldte container på Brandhøj lykkedes med en 3-akslet lastbil ikke at få ombyttet med en tom. M12 blev i stedet kørt på værkstedet og fik en tiltrængt udskiftning af tændingslåsen. (Lars sendte ovenstående foto til mig,
Bafd.-nyt 3/12-14′
Onsdag udførtes på Sletten udjævning af ballasten, således dette nu ligger i niveau med svelle-overkant. Som eksperiment for finpudsning af metode med sigte på nedbringelse af tidsforbrug herfor,udførtes dette arbejde denne gang med en kombination, med først slæbende afretning af ballastliggende over svellehøjde, påsat den 500mm bredde graveskovl omvendt på
Bafd og Mafd 15/11-14:
Gennemgang af M30 for interesserede fra Bafd Dagen startede med en gennemgang af M30 for de interesserede fra Bafd, hvorefter Mafd gik i gang med at løfte M21 op på deplorider. Så er der arbejde til mandag aften. M21 løftes op på deplorider af et erfarent hold! Peter har send
Nyt fra Bafd 8-11-2014
Dagens arbejde bestod i svelleudskiftning på den sydligste del af sporet på Sletten op mod den sydlige kvægrist. Arbejdet skred hurtigt frem ad, og trods en mindre fejlvurdering af det nødvendige antal sveller til at færdiggøre arbejdet, var vi færdige omkring kl. 15. Efter en tiltrængt kaffepause fortsatte vi med at
Bafd 1/11-14:
Også denne dag hjalp køerne med til arbejdet 🙂 På en dag hvor metrologerne havde sat os i udsigt til solskin, gik det anderledes; vi fik aldrig lejlighed til at fløjte ”Taagen letter” af Carl Nielsen. Vi drog fire mand afsted fra Gården med M24 som trækkraft for at kunne
Nyt fra Bafd 25-10-2014
Lørdag var det blevet lidt mere efterårsagtigt end vi har været vant til hidtil, men det påvirkede heldigvis ikke entusiasmen med svelleudskiftningen. 4½ mand klarede udskiftningen af 75 sveller i løbet af dagen uden de helt store anstrengelser, men vi nød dog godt af, at svellerne var forborede og at en del
Bafd 11/10-14:
Midtvejsstatus ved frokostide 🙂 På en helt almindelig arbejdslørdag med Bafd deltog Redacteuren og Philip i arbejdet. Det var stykket, der gik fra “100 svelle-rekorden” i 2012 og sydpå, der stod for tur. Dagens hold på 6 mand var dog for lille til at slå den eller sidste lørdags nye
Nyt fra Bafd 4-10-2014
Lørdag fortsatte svelleudskiftningen på Sletten. Onsdagsholdet havde trukket halvdelen af spigerne op og desuden havde vi forboret en del af svellerne, så forventningerne til dagens produktion var store.Boreprocessen blev yderligere forbedret i løbet af dagen og fik produceret 55 ekstra sveller udover dem, der skulle bruges til at nå frem
Bafd. & Mafd. -onsdagsholdene
Onsdag var vi 5 mand på banen og forberede lørdagens svelleudskiftning på strækningen på Sletten op til kvægristen, ved spigrer-optrækning på hver 2. svelle. Arbejdet gik let ved anvendelse den nye letvægts-værktøj, til optrækning af den første, hårde distance – ca 2 cm, således næste værktøj – kobenet der trækker
Nyt fra Bafd 27-09-2014
Lørdag fortsatte vi svelleudskiftningsarbejdet på Sletten med et hold på 6 mand. Oprangeringen var forberedt sidste lørdag, så vi kom hurtigt i gang med det egentlige arbejde. Efter et par timer var rutinen indarbejdet og vi fik udvekslet 73 sveller foruden boret og fordelt yderligere ca. 40 sveller. I ugens
Nyt fra Bafd 20-09-2014
I dag har vi taget hul på efterårets store svelleudskiftningskampagne. I første omgang udskifter vi alle sveller i kvægfolden og trods lidt opstartsproblemer og andre opgaver kom vi godt fra start, selvom vi kun var 5 mand. 48 sveller blev skiftet og fremfor alt fandt vi ud af, hvordan arbejdet lettest
Nyt fra maskinafdelingen #34-14 1/9 – Maskinafdelingsmøde:
Onsdagsholdet har fået boret klods nr. 2 til brug for puffer til M30 og Carsten fik denne mandag monteret den første tunge ”mellemplade” på lokomotivet. M30 er snart klar med det nye puffertøj, så den kan blive godkendt og sendt i arbejde til Baneafdelingens svelleudskiftningsprojekt. Derefter var der indkaldt til
Nye sveller
Tirsdag morgen ankom 760 nye sveller til HVB med lastbil. De nye sveller skal bruges som led i det sporrenoveringsprojekt vi har fået midler til fra Transportministeriet. Lastbilen med svellerne forlod impregneringsværket i Ystad ved 7-tiden og var på Hedehusgården omkring kl. 9. Svellerne aflæssedes med hjælp fra Bent Klingenberg og