Nyt fra Bafd 4-11-2017
Selvom den yderste del af banen fra Rubjerg til Fem Ege er anlagt for mindre end 20 år siden, så er der efterhånden ved at være et behov for at udveksle enkelte sveller. Vi brugte lørdagen til dette, og kørte fra Hedehusgaarden med M30 med banevognen og Storebæltsvognen på slæb.
Nyt fra Bafd. 07-10-2017
Der var lovet vedvarende regn det meste af dagen, og hold 1 i baneafdelingen spildte derfor ikke tiden. Vi var klar til afgang fra Hedehusgård lidt i 10, hentede stoppemaskinen på Brandhøj og fortsatte straks til arbejdsstedet, der denne lørdag lå, hvor vi sidste weekend skiftede sveller. Sporstykket skulle understoppes,
Nyt fra Bafd 23-09-2017
Sommerens særtog er ikke afsluttet endnu og lørdag kørte endnu et tog på banen. De fem fremmødte i Bafd kunne derfor ikke forsætte arbejdet med svelleudskiftning, så dagen blev brugt til forberedelse og oprydning. Finn og Ole kørte banen igennem og udskiftede sommerkøreplanerne med en gældende for efterårsferie og juletog.
Nyt fra Bafd 16-09-2017
Efter en uge med en del regn, var det som om vejrguderne tilsmilede baneafdelingen på den lørdag, hvor vi skulle indlede svelleudskiftningsprojektet som vi fik midler til fra veterantogspuljen. På programmet stod udskiftning af sveller på rampen syd for Brandhøj, der fører banen op til sletten. Et pænt fremmøde sikrede
Nyt fra Bafd. 09-09-2017
Inden vi tager fat på efterårets svelleudskiftningskampagne, havde vi lige en mindre opgave i det nordlige skifte på Sølund station. Fire sveller skulle skiftes, heraf de to lange sveller, der bærer skiftetrækket. Vi startede dagen som sædvanligt: Vi hentede M 12 og banevognen i vognhallen. Derefter kørte vi til Brandhøj,
Politisk aftale til fremme af veterantogskørsel
Bag den lidt kølige og administrative tone i overskriften gemmer der sig en glædelig nyhed til 10 danske veteranbaner. De er nemlig kommet i betragtning til midler fra den såkaldte ‘Veterantogspulje’. HVB er en af de ti baner. Vi har fået 349.000 kr. til svelleudskiftning. Vi sendte to ansøgninger, som
Nyt fra bafd. 06-05-2017
To hold fra baneafdelingen var på opgave denne smukke forårsdag. Et hold kørte ud på banen for at tage hånd om ukrudtsbekæmpelse, mens et andet hold blev på Hedehusgården for at skifte et par dårlige sveller i skiftet til spor 1 og 2. Gravearbejdet er i gang. Lars og Jørgen
Nyt fra bafd. 18-2-2017
Som led i forårets svelleudskiftningsprogram tog vi denne dag fat på overkørslen i den sydlige ende af Brandhøj station. Fire mand udgjorde arbejdsholdet og efter afsidning og klargøring af værktøj, satte gravemaskinen skovlen i vejen omkring 11.15. Med gravemaskinen gravede vi os gennem grusvejen ned til svellerne og efter en
Nyt fra Bafd 4-2-2017
Peter kom først på bloggen og fik beskrevet læsning af en Frichs motor på Hedehusgården lørdag morgen. Vi transporterede den til vognhallen på Brandhøj og efter at de kritiske dele var behandlet med et rustbeskyttelsesmiddel, så fik vi bakset den på plads i pallereolen. Kenneth Petersen har gennem et par år haft placeret en Grimstrup trolje i
Torsdagsbilledet #95
Ligesom vi på HVB har lokomotiver af mange størrelser, har vi også skinner i mange længder. På billedet ses den nok korteste skinne, der nogensinde har ligget i vores spor. I forbindelse med et sporarbejde lige nord for Sølund station i 2008 havde vi brug for at rulle et sæt
Nyt fra Bafd 18-06-2016
For et par uger siden udskiftede vi træktømmeret i det nordlige sporskifte på Rubjerg. Denne lørdag var det så træktømmeret på det sydlige sporskifte, der stod for tur. Efter et par timers arbejde var det udvekslet uden de helt store problemer, og vi havde derfor god tid til dagens
Nyt fra Bafd 19-3-2016
Lørdag var der stor aktivitet på Hedehusgården. Et hold skulle efter planen skifte de sidste 20 sveller i spor 3. Et andet arbejdshold skulle færdiggøre det årlige eftersyn af en af personvognene og der skulle også udføres arbejde på M 30. To ihærdige medlemmer løsner spirg i spor 3. I
Nyt fra Bafd 12-03-2016
Foråret var småt lovet at skulle ankomme denne lørdag, men hele dagen tilbragte vi dog i en mere eller mindre tyk rimtåge. Vi kunne, trods tågen, sagtens holde varmen for svelleudskiftning er bestemt ikke stillesiddende arbejde. Dagens indsats bestod i punktudskiftning af sveller mellem Hedehusgaard og Sølund. Vi nåede i alt 38 stk.
Nyt fra Bafd og Mafd i løbet af uge 6 v/ LLZ
“Onsdag påbegyndte Bo endelig placering af kedlen på No.3og på M15 var førerhusdør ved hjemkomst fint isat. På banen fik Hverdagsholdet læsset skrot, først på Brandhøj dernæst på Hhg,og ved samme lejlighed hentet det halvfyldte læs sveller med op, som vi læssede lørdagens udskiftede sveller på, således perronen igen fremstår
Svelleudskiftning i Frankrig og Wales
På HVB har vi igennem den seneste tid arbejdet med udskiftning af gamle sveller. Også andre steder i Europa har smalsporede veteranbaner været beskæftiget med den slags. Vi har af vores kollegaer i Frankrig og Wales fået lov til at vise nogle billeder af deres indsats. Det er interessant at