Nyt fra maskinafdelingen #19-19 20/05:
Der males Gori 22 på tagkonstruktionen til C523, der står i bagrunden og venter på sit tag… Forleden blev tagkonstruktionen til C523 båret over i lokomotivværkstedet og samlet og denne aften gav Erik delene så en grundig omgang med Gori 22, mens Martin gik i gang med at afrette sædelisterne.
Nyt fra maskinafdelingen #17-19 06/05:
Da jeg alligevel var oppe under taget og gøre klar til at få hjul løftet ned, så er her udsigten lidt fra oven. Der gøres et meget ihærdigt forsøg på at få færdiggjort projektet med ombygning af C523, så vognen forhåbentlig kan indsættes i driften i løbet af sommeren. Der
Nyt fra maskinafdelingen #04-19 28/01:
Under montage af “banjo-røret”, så kan der godt mangle en lille dims. Der ledes efter en dims… Man skal jo forsøge at holde sine nytårsløfter og mit løfte var at foretage en grundig oprydning i vores omklædning, så der kan blive plads til noget nyt rod. Så jeg gik tidligt
Nyt fra maskinafdelingen #43-18 5/11:
Så er det snart jul… Banner opsat, men tager sig nok bedst ud i dagslys Et mandagsdaghold mødte ind tidligt for at udnytte dagslyset til en motorvendingsoperation af D10´s motor. Efter at alle dele er afmonteret, så vil det lette de næste opgaver at motorblokken ligger ned. Der er jo
Nyt fra maskinafdelingen #40-18 22/10:
Der skal tænkes grundigt over, hvordan man får sammenføjet fløjtens bund og top, så det bliver pænt arbejde! Efter en veloverstået uge med fyldte efterårstog på banen og med et fint besøgt Bliv-Aktiv-dagen i lørdags og et flittigt Onsdagshold, der har fået løftet og transporteret motoren fra D10 ind på
Nyt fra maskinafdelingen #39-18 15/10:
Onsdagsholdet har nu fået klargjort motoren i D10, så den kan hives ud af lokomotivet i dagslys… Lars O. har fremstillet et motorstativ, som den kan monteres på. Det bliver spændende! Peter i gang med at dreje et par nye propper til smørehullerne gangtøjet på Da7 Peter fik skiftet smørevægerne
Nyt fra maskinafdelingen #38-18 8/10:
Lars O. og Carsten måler op til et motorstativ, mens jernbanefolkene i baggrunden iagttager arbejdet… Onsdagsholdet fik sidste onsdag hevet motorhuset af D10, som leverer en B&W-motor til det næste motorrenoveringprojekt, som kommer til at foregå i motorværkstedet henover vinteren. Denne aften fik Carsten og Lars O. målt op til
Nyt fra maskinafdelingen #37-18 1/10:
Opsætning og første prøvesnit forløber glat 🙂 I lørdags fik Carsten og Kjeld varmet al tagpap af rammen til C523, så den nu er klar til at få påsvejst stolper mv. Materialerne er dog ikke kommet endnu, så de brugte tiden på at foretage en grundig opmåling på C210, der
Nyt fra maskinafdelingen #36-18 24/9:
Der lægges en plan for at få fjernet tjærepappet, der ligger oven på rammen – så den kan blive afrenset og malet. Der var kommet et læs terrassebrædder, som Erik, Kjeld og Carsten lagde klar til saven. De skal saves op til nye, længere bænklister. Bagefter tog de fat på
Nyt fra maskinafdelingen #34-18 17/9:
Efter grundig rundvisning på Hedehusgården gik turen standsmæssigt til opbevaringshallen på Brandhøj Med alle de mange kilometer, som vores vogne kører hvert år, så bliver hjulene efterhånden også brugt og der vil derfor en dag blive behov for nye. Samtidig ønsker vi at beholde så meget historisk materiel som muligt.
Nyt fra maskinafdelingen #34-18 17/9:
Efter grundig rundvisning på Hedehusgården gik turen standsmæssigt til opbevaringshallen på Brandhøj Med alle de mange kilometer, som vores vogne kører hvert år, så bliver hjulene efterhånden også brugt og der vil derfor en dag blive behov for nye. Samtidig ønsker vi at beholde så meget historisk materiel som muligt.
Nyt fra maskinafdelingen #30-18 30/7:
Gode historier om Borderland-festivalstog og opmåling af bænk-lister 🙂 Det er for varmt at arbejde for tiden… Selv ved aftenstid er det hedt… Så vi indtog bænken og fik en kop kaffe. Dog fik Martin og Erik målt op til materialer til nye bænklister, men kunne ikke arbejde i snedkerværkstedet,
Nyt fra maskinafdelingen #28-18 16/7:
Der planlægges hvordan E28 bedst vendes rundt… Vi startede denne aften stille og roligt på Løgnebænken, for det var en meget varm aften… Efterhånden var vi 10-12 folk samlet, og så kom der en kande kaffe på bordet. Men efterhånden havde vi planlagt opgaven med at få vendt E28 i
Nyt fra maskinafdelingen #27-18 9/7:
Vognen løftes, så bogien kan efterses. Kenneth får efterset endnu en vogn over graven. Denne aften var mere af det samme som de sidste mange mandage: Hente vogne til vogneftersyn, udføre eftersynet, sætte buer i spænd (nr. 10 og 11) i snedkerværkstedet, fræsning af lein til stål og malearbejde på
Nyt fra maskinafdelingen #26-18 2/7
M30 henter melisvogn nr. 9 til vogneftersyn på værkstedet Mens jeg var i gang med at male 2. omgang sort på Superfos-maskinen. så kom M30 med besætning og afhentede melisvogn nr. 9, for der er forsat gang i vogneftersyn og det kræver et stabilt flow af materiel til Kenneth, der foretager