Nyt fra Bafd 14-11-2015
Vores stoppemaskine er kilden til mange mekaniske udfordringer, men samtidig er den jo uundværlig, da alternativet er mange timers arbejde med tryklufthamre eller endnu værre, håndstopning med hakker. Stor respekt for dem der gjorde dette hver eneste dag for 50-60 år siden. Lørdag startede vi med understopning ved “Knallertvejen”, hvor
Nyt fra Bafd 7-11-2015
Lørdagens arbejde startede med genmontage af førersædet på stoppemaskine. Det var beklageligvis faldet af under sidste weekends indsats, men blev nu monteret efter betydeligt mere holdbare principper. Mens dette arbejde pågik fik de øvrigt fremmødte ryddet lidt op i vognhallen, opmærket brugbare roevognsaksler samt læsset den oprindelige motor fra T1 af
Nyt fra Bafd 31-10-2015
Efter sidste lørdags indsats var alle sveller udvekslet og de kommende uger vil arbejdet bestå af understopning og ballastering af sporet, så det kan blive klar til juletogene. Vi startede i nordenden af sporet tættest på Sølund og fik understoppet ca. 100 m frem til Stenager. Stigningen op mod overkørslen “knallertvejen”
Nyt fra maskinafdelingen #36-15 12/10: (og onsdag 7/10)
Onsdag aften lægges del 2 af drejeskiven Her ændres en plade til en skive 🙂 Store mængder sveller klar til afhentning Gamle sveller pakkes på deploriderne M24 efter velafsluttet prøvetur med fuldt tog (klik på fotos for større billeder) Drejeskiven fik dæk på 2. halvdel forleden aften, så nu mangler
Nyt fra Bafd 10-5-2015
Leif har allerede berettet om lidt af lørdagens indsats på Brandhøj, hvor vi udover at få stoppet spor under også fik rykket rundt på lidt materiel i vognhallen. Claus har taget et par billeder som fortæller lidt om dagens arbejde.Steffen Spor 1 justeres med stoppemaskinen. Højden rettes til med en roter
Nyt fra Bafd 18-04-2015
Lørdag startede vi dagen med at samle stoppemaskinen, der gennem et stykke tid har været adskilt for reparation af et styr til den ene stoppeenhed. Der blev også foretaget en væsentlig forbedring af komforten for maskinføreren, da vi samtidig monterede et sæde ved betjeningshåndtagene, så man nu kører med maskinen i stedet for at gå
Nyt fra Bafd 28-02-2015
Lørdag formiddag var der ikke mødt ret mange op, så dagens første opgave bestod i flytning af en Ford motor fra vognhallen på Hedehusgård og ned i værkstedet, hvor den skal bruges i T1, hvis ellers tilstanden er tilfredsstillende. Med gravemaskinen og tilhørende vogn var det en let opgave, og
Nyt fra Bafd 29-11-2014
Som afslutning på efterårets svelleudskiftningskampagne på Sletten manglede justering af de sidste par hundrede meter spor. Vejrudsigten viste kraftig blæst og kun et par grader over frysepunktet. Da der overhovedet ikke findes skyggen af læ på Sletten blev det store vinterudstyr fundet frem for første gang i denne sæson, og så
Nyt fra Bafd 22-11-2014
Fredag aften afholdt klubben julefrokost på Axelborg Bodega, men traditionen tro var der alligevel nogle der mødte frem dagen efter til lidt friskt udearbejde i Baneafdelingen. 4 mand arbejdede videre med rensning af overkørsler og understopning af sporet på Sletten og vi nåede i alt ca. 250 m uden problemer med stoppemaskinen.
Nyt fra maskinafdelingen #07-14 03/02:
For at beskytte hydraulikmotor og andre dele på gravemaskinen, er der indkøbt en slyngkobling, der skal forbedre og minimere tilbageslaget, når vibratoren på den 4-benede svellestopper (”Edderkoppen”) kobles ind. Lars skulle dog lige modificere målet i koblingshjulet til den rette størrelse kilerem. Det lykkedes dog ikke ham og Mads at
Nyt fra Bafd 25-1-2014
Lørdag formiddag blev der afholdt møder for de aktive i Bane- og Bygningsafdelingen. På møderne blev etapeplanen justeret og arbejdsprogrammet fremlagt, så det endeligt kan godkendes på generalforsamlingen d. 22. marts 2014. Efter et par veloverståede møder blev frokosten indtaget i Damp-af, hvorefter en del af deltagerne vovede sig ud
Nyt fra Bafd 11-5-2013
I ugens løb havde Kenneth og jeg repareret hydraulikcylinderen på stoppemaskinen og tilpasset ballastkosten. Lars og Ole monterede begge dele onsdag, hvorefter vi var klar til lørdagens arbejde. Lørdag startede med rensning af overkørslerne ved Hedehusgården og efterspigring af kurven ved km. 0,2 , alt i mens jeg gik den sidste
Nyt fra Bafd 4-5-2013
Lørdagen startede med reparation af et sporskifte på Hedehusgården, hvorefter vi kørte ud på Sletten og begyndte at justere sporet på den strækning, hvor vi skiftede sveller lige inden julekørslen. Et par islandske heste i folden fulgte os med stor interesse hele dagen, som desværre blev afbrudt af et havari med
Nyt fra Bafd 13-4-2013
Endelig er sne og frost forsvundet fra Hedeland og vi kan arbejde videre uden at skulle kæmpe med sammenfrosne materialer og frossent grus. I ugens løb var der blevet arbejdet med at få repareret stoppemaskinen, så den atter kunne bruges på sporanlægget på Brandhøj. Lars og Ole havde lavet en pasbolt,
Nyt fra maskinafdelingen #09-13 08/04:
Ole og Lars havde brugt eftermiddagen på at reparere det knækkede hovedstyr fra stoppemaskinen; Ole havde drejet et nyt gevindstykke og Lars drejet en pasning i styret, så det kan krympes sammen. Carsten, Peter, Mads og jeg startede med at fylde spildolie på en stor tromle, så vi kan få