Nyt fra maskinafdelingen #07-18 05/02:
Dræsinen bliver repareret på fineste vist. De gamle planker er af forskellig tykkelse, så det er ikke helt simpelt. Opgaven med afrensning af Superfos-lokomotivet fortsætter med uformindsket kraft. Der bliver skrabet gammel maling og rust af og indenunder findes så den oprindelige farve, som nærmest er en sortgrøn. Egentlig en
Nyt fra maskinafdelingen #06-18 29/01:
Tyren på skorstensbåndet overført til plastfolie og derved sikret for eftertiden… Efter den megen afrensning af kedlen på Superfos-lokomotivet i lørdags, så kom turen til at aftegne påmalingerne af bl.a tyren, som er malet på sider og skorstensbånd. De kan kun reddes i begrænset omfang, da malingen skaller af. Jeg
Nyt fra maskinafdelingen #35-17 18/9:
EL-motoren åbnes og efterses. Alt ser tørt og godt ud og ingen slitage eller andet skræmmer, så der lukkes igen. Det går fremad med at adskille M23 fra sit motorhus og denne aften blev det hævet første stykke. Det blev lidt lettere, da Carsten havde fået tømt de 60 liter
Nyt fra maskinafdelingen #29-17 31/7:
Per, Carsten og Jan var allerede fra morgenstunden mødtes med Steen og Ib fra Diesel House for at genmontere det ny-planede topstykke til Bur-Wain motoren. Håbet er at det nu er helt tæt – og det ser det ud til. Montagen og justering af både topstykke og oliepumper tog det
Nyt fra maskinafdelingen #28-17 17/7:
Så er bemalingen ved at være færdig på Storebæltsvognen – lidt justering udestår Bo og Carsten var kommet tidligt og puslede rundt med orden og oprydning og topstykket er trukket af M4, så det kan blive planslebet. Carsten har nu M23 reservemotor monteret på stativ med brændstoftank, så den kan
Nyt fra maskinafdelingen #27-17 10/7:
Tipvognen 3.17 , der lige nys er udkommet , har allerede en annonce med for den nye Jubilæumsfilm! I Tipvognen kan man også læse en lang artikel om jubilæet, så man er forberedt til filmen… Aftenen startede med en forpremiære! Niels mødte op med 1. udgaven af den nye film
Nyt fra maskinafdelingen #26-17 3/7:
Det overvejes, hvordan arbejdet på M4 skal gribes an efter doktorens dom: utæt toppakning. M4 har haft besøg af ”doktoren” fra Dieselhouse og det måtte desværre konstateres, at der er en utæthed i toppakningen. Der skal derfor en adskillelse til for at få udbedret lækagen, inden der opstår samme skader
Nyt fra maskinafdelingen #19-17 08/05:
No3 køres på plads. I baggrunden er T1 en tur på drejeskiven for at komme tilbage i midtersporet. Bo havde i løbet af dagen fyret Vildmosen op for at teste fjedrene i sikkerhedsventilerne en ekstra gang og desuden er betjeningen til udblæsningsventilerne flyttet over i førersiden. Peter fortsatte arbejdet og
Nyt fra maskinafdelingen #18-17 01/05:
M25 står i tomgang under månelyset efter sit eftersyn. Motoren går efterhånden ret jævnt. Da jeg hele aftenen stod med høreværn og sandblæste gulvplader og andre dele til T1, så bliver beretningen kort – men der blev arbejdet flittigt på både T1 og M4 med maling, fuge, speedertræk o.a. Carsten blev
Nyt fra maskinafdelingen #17-17 24/04:
Køler er nu monteret, samt speedetræk, batterikabling og de øvrige smådele Bo, Peter og Carsten var allerede i gang på værkstederne, da vi andre efterhånden ankom. Bo er nu færdig med at bearbejde det nye vandstands-armatur og ved at montere det i førerhuset. Samtidig er der blevet udskiftet flanger på flere
Nyt fra maskinafdelingen #15-17 10/04:
Så sidder motoren på sin rette plads i M4 efter en aftens målrettet indsats! Fint eftermiddagsvejr til at male oste – senere blev det regn… ØV! Lørdagens sandblæsning og grunding af sporskifte-ostene (trækbukkene) måtte følges op af en omgang rød, hvis og sort maling, så de fremstår så flot som muligt
Nyt fra maskinafdelingen #11-17 13/03:
T1 får maling både udvendigt og indvendigt! T1 kom denne dag allerede retur fra en professionel omgang sandblæsning og grunding. Resultatet er blevet rigtig godt, så straks kunne Mogens og Carsten gå i gang med at give den første omgang maling. Jeg gik i gang med afrensning og grundmaling af
Nyt fra maskinafdelingen #09-17 27/02:
Også denne mandag var Lars og Kenneth P allerede i gang med årets vognvedligeholdelse; turen er nu nået til motorstammens melisvogn – hvor nu også dørene glider frit og ikke længere binder. Ellers får den samme tur som de andre med kontrol af mål for slid, efterspænding over det hele
Nyt fra maskinafdelingen #07-17 13/02:
Alle cylindrene hones, bl.a. for at fjerne de sidste rester af rust. M4 motorholdet havde i onsdags besøg af flinke folk med udvidet kendskab til Bur-Wain motorer, der som en fantastisk gave medbragte en ny toppakning til motoren. Det besøg kommer til at hjælpe istandsættelsen godt på vej. Cylindrene bliver
Nyt fra maskinafdelingen #03-17 16/01:
Den nye beboer i værkstedet, M4, er allerede blevet adskilt en hel del; Onsdagsholdet havde afmonteret motorhus, tank og andre løsdele. Denne mandag aften gik derfor med at løfte topstykket af. Lokomotivet blev kørt over under portalkranen og da det var afmonteret, så kunne vi let se at der havde