Nyt fra maskinafdelingen #17-12 30/04:
Stemning foran værkstedet Vejledning i 21 graders brændstofpumpejustering Onsdagsholdet har fået tilpasset sidepladerne til slageklipperens motorhus og Svend har fået drejet endnu flere hjul af. Bo og Svend fortsatte på mandagens daghold med at klargøre Da7, mens Carsten har fået finjusteret brændstofpumpen på M24-motoren på efter de anvisninger vores eksterne
Nyt fra maskinafdelingen #13-12 02/04:
Pladerne til slagleklipperens motorhus ligger nu grundmalede. Carsten arbejdede videre på rammen til GM32, men så var gearskiftet til magnetboremaskinen knækket og Lars gik flux i gang med at dreje en ny skiftestang, mens Carsten rensede og efterså gearkassen. Jørgen havde i onsdags udskiftet de mest medtagne brædder og flyttet
Nyt fra maskinafdelingen #12-12 26/03:
Monteret frontplade fintilpasning… om teori, måleteknik og dimensioner Så kom den kantbukkede plade til slagleklipperens motorhus, – samt de øvrige plader, hvoraf en i aftenens løb ved Per, Jan og Carstens hjælp blev til en flot front. Svend og Kenneth drejede og beregnede hjulafdrejningens videre forløb og jeg sorterede endnu en
Nyt fra maskinafdelingen #07-12 20/02:
Mogens på daghold med Carsten – og Anders, der havde vinterferie, fik arbejdet på både sneplov og slagleklipper. Slagleklipperen har derfor nu et råt og solidt kølergitter monteret… Mogens fik også fremstillet en tværstiver til oversiden af rammen for motorindækningen – som Jan og Per senere fik monteret. De manglende
Nyt fra maskinafdelingen #06-12 13/02:
Efter et velbesøgt møde i Maskinafdelingen lørdag, hvor vi fik fastlagt arbejdsprogrammet for det kommende år til fremlæggelse til generalforsamlingen den 10. marts, kunne vi denne aften kun mønstre 4 mand. Til gengæld fik vi monteret de nye reoler til boltlageret med mellemvægge og hylder. Jan og Per fik samtidig
Nyt fra maskinafdelingen #02-12 09/01:
På sneploven skal der nu fremstilles resten af delene til løfteanordningen og det fortsatte Carsten med denne aften. Jan fik monteret en ny startmotor på slagleklipperen m.m. Ole og Lars fik målt op til en ny tregangshane til Da7´s vandstandsglas, da den gamle fra 1921 ikke kan genoprettes yderligere. Jeg
Nyt fra maskinafdelingen #02-12 09/01:
Carsten har nu fremstillet det meste til en løfteanordning af sneplovens snude og fik denne aften fremstillet de 4 ophæng til rullerne. Den store boremaskine løste opgaven med at bore 56 mm huller. Sven er ved at dreje nye aksler, der passer til en ændret konstruktion. Per fik arbejdet på
Nyt fra maskinafdelingen #42-11 12/12:
En aften, hvor der blev set og tænkt over de problemer M24 fortsat har med at yde efter genmontagen af den renoverede pumpe. I søndags forsøgte Carsten at finjustere, men ved trækkraftprøven – der bestod af M23 + motorstammen og passagerer, blev der – udover ringe ydeevne konstateret en utæthed
Nyt fra maskinafdelingen #40-11 28/11:
Fuldsvejsning af sneplovens ramme Sneploven tager form; nu udestår primært ruller og hejsemekanik Mogens og Carsten startede tidligt med at besøge forretningerne i vores lokalområde og fik lov at opsætte plakater for juletogene stort set alle steder. Det er godt at vide at vi er velsete i byen og at folk
Nyt fra maskinafdelingen #39-11 21/11:
Efter en uges intensivt arbejder kunne Bo og Lars fremvise en meget fin, gennemrenoveret styring, hvor der nu er rettet op på gamle slagskader, slid og andre skævheder. Resultatet er et velkørende lokomotiv uden mislyde. Flot! Lars forberedte denne aften dele til gravemaskinen og fremstillede desuden en skabelon til Sneploven,
Nyt fra maskinafdelingen #38-11 14/11:
Sneploven ved M23 ved aftenens slutning, endelig klar til opmåling og påsvejsning af beslag Styringen til Da7, klar til montage Et større daghold havde arbejdet videre med de mange opgaver: Bo og Lars er nu ved at have udført de sidste, fine tilpasninger på styringen til Da7 og er begyndt
Nyt fra maskinafdelingen #38-11 07/11:
“hjul” til sneploven Snenæse i vores profil Carsten havde i lørdags afskåret det ”overflødige” materiale på snenæsen fra et normalsporet lokomotiv, således at størrelsen passer bedre til profilet på vores bane. Den er nu under ombygning til brug for vores sneberedskab. Svend har afdrejet aksel og løberuller, som Mogens
Nyt fra maskinafdelingen #37-11 31/10:
Bo havde på dagholdet klargjort det sidste på styringen til Da7, som gerne skulle blive køreklar til juletrafikken. Nu skal det ”bare” monteres. Mogens og Carsten fortsatte med motorhuset til slagleklipperen og jeg gav en hånd med. Efter brændstoftanken var genmonteret, skulle rammen formgives, så den kan passe til en
Nyt fra maskinafdelingen #36-11 17/10:
Mogens og Carsten fortsatte med at bygge et stativ og motorhus til slagleklipperen. Per Børge fik malet sort på M24 og jeg fik renset båndsaven. Herefter bidrog vi også til arbejdet med montagen af de tunge dele. Delene er nu fæstnet sammen og mangler fuldsvejsningen. Sidste mandag blev mest brugt
Nyt fra maskinafdelingen #35-11 03/10:
Jørgen, Mogens og Carsten havde på dagholdet fået Melisvognen ned i bedre arbejdshøjde og Jørgen havde derefter arbejdet med taget. Mogens og Carsten har arbejdet på en ny front til Slagleklipperen. Se Steffens indlæg fra prøveturen. På aftenskiftet fortsatte Carsten sammen med Lars på udskiftning af bremseklodserne på Da7. Bo,