Nyt fra maskinafdelingen #19-19 20/05:
Der males Gori 22 på tagkonstruktionen til C523, der står i bagrunden og venter på sit tag… Forleden blev tagkonstruktionen til C523 båret over i lokomotivværkstedet og samlet og denne aften gav Erik delene så en grundig omgang med Gori 22, mens Martin gik i gang med at afrette sædelisterne.
Nyt fra maskinafdelingen #18-19 13/05:
Så er tipvognen og vi andre SÅ klar til at modtage en masse gæster til 1. køredag på søndag 19. maj. HUSK lige at give den lidt vand en gang i mellem 🙂 I lørdags fik Carsten og Bo varmet alle fire hjul på akslerne. Sejt gået! De skal nu
Nyt fra maskinafdelingen #34-18 17/9:
Efter grundig rundvisning på Hedehusgården gik turen standsmæssigt til opbevaringshallen på Brandhøj Med alle de mange kilometer, som vores vogne kører hvert år, så bliver hjulene efterhånden også brugt og der vil derfor en dag blive behov for nye. Samtidig ønsker vi at beholde så meget historisk materiel som muligt.
Nyt fra maskinafdelingen #34-18 17/9:
Efter grundig rundvisning på Hedehusgården gik turen standsmæssigt til opbevaringshallen på Brandhøj Med alle de mange kilometer, som vores vogne kører hvert år, så bliver hjulene efterhånden også brugt og der vil derfor en dag blive behov for nye. Samtidig ønsker vi at beholde så meget historisk materiel som muligt.
Nyt fra maskinafdeling 19/10
Jeg startede med at dreje tipvognsakslen færdig, hvorefter Bo og jeg fik monteret begge hjulene på akslen. Imens havde Jan, Per, Bjarne og Carsten fået monteret motorhus på M 25. Desuden blev der udført eftersyn på oliefyret i dag.
Nyt fra maskinafdelingen #34-16 10/10:
M30 og M3 nu fint litreret Sikke en travlhed på værkstederne denne aften. Der blev puslet i alle hjørner: Hans havde med posten modtaget udskårne overførings-tal, så nu er både M3 (tidligere M15) og M30 blevet flot litreret. Carsten fik også monteret den ene af de nyfremstillede sandkasser, der ved
Nyt fra maskinafdelingen #31-16 19/09:
Alle mand i gang med noget… Onsdagsholdet havde fået hentet motorhus med dele fra vognhallen og monteret den store køler på M25. Så denne aften blev der tilsluttet rør, kabler og generator med mere. Det skrider planmæssigt rem. Jeg fik malet dynamo-inddækningen og gik i gang med at afrense motorhuset,
Nyt fra maskinafdelingen #30-16 12/09:
Carsten svejser sandkasser til M3 (M15) Så kom motor og dynamo tilbage på rette plads i M25! Denne aftens store opgave var at løfte den samlede, meget tunge enhed ned på ophængene. Der er ikke ret meget plads at give af, men med brug af talje og stabelløfter i flere
Nyt fra maskinafdelingen #29-16 05/09:
Peter og Carsten arbejde denne aften på at adskille aksel og hjul fra hinanden på et hjulsæt fra en tipvogn. Der er behov for at dreje og montere en ny aksel, som er lige… Først blev lejer og akslekasser dog afmonteret. Ildsaven fik derefter hurtigt skåret akslen over og et
Torsdagsbilledet #69
I maj 2005 fik vi 80 rå-støbte hjul hjem fra Sydafrika, hvor de stadig har en omfattende mineindustri. De fleste af dem er nu drejet fint til og sidder under vores mange vogne. Men et lille lager findes da endnu…
Nyt fra Maskinafdelingen lørdag 21/3 2015
I dag arbejdede Bo og jeg videre på at dreje hjul af til M 9. Vi fik lavet hjul fra i mandags færdig og fik næsten færdig gjort hjul nummer tre, der kun mangler runding bag på hjulet, så det går godt frem af. /Peter Hjul nummer tre bliver det første
Mafd 14/3 15
Bo skærer akslen over. I dag blev de hjul, der blev hentet ind i mandags, klargjort til hjulafdrejning, ved af akslerne blev skåret over, og bagefter blev der lige lavet en fin rejfning med vinkelsliberen så vi ikke spænder på graterne. Vi fik også drejet selve kørefladen og flange højden