Nyt fra maskinafdelingen #16-14 7/4:
Bjarne og Per Børge samlede M24 motoren midlertidigt med de gamle strækbolte, da de nye fortsat er i restordre. Det er for at motoren snart kan blive transporteret tilbage til M24 og blive monteret. Så må de øvrige restopgaver på motorrenoveringen blive foretaget der… Mikkel fuldsvejser askekasseforlængelsen Udsigten oppe fra
Kør med på hele turen fra Fem Ege til Hedehusgården
NU er den her! Filmen alle har ventet på! Se filmen her: Hele turen fra Fem Ege til Hedehusene på en grå og regnfuld juni-dag. Lokomotivet er No. 3 og videokameraet er anbragt lige under røgkammeret. Undervejs er der mange fantastiske oplevelser: Haren krydser sporet, kalven løber efter sin mor og
Lidt nyt fra Hedeland
Lidt nyheder fra Hedeland: I/S Hedeland har fået bevilliget penge til opkøb af jord til udvidelse af Hedeland, deriblandt det område, hvor vores baneforlængelse altid har været planlagt at gå – indtil nogen jordspekulanter opkøbte denne del. Nu er prisen tilsyneladende kommet ned til et realistisk niveau: Se artiklen fra Dagbladet her Vores
Nyt fra maskinafdelingen #12-13 29/04:
Nogen af pladedelene til kedelindækningen på Vildmosen På dagholdet havde Bo færdiggjort pladerne til inddækningen til Vildmosen og malet delene. Fra Per har klubben modtaget en hel reol med mindre størrelser maskinskruer i både metrisk og tommer. Mads, Carsten og jeg fik monteret reol og skuffer oppe på loftet, så
Nyt fra maskinafdelingen #10-13 15/04:
Bo havde brugt eftermiddagen på Vildmosen og bl.a. fortsat arbejdet med inddækningen ved kedlen. Peter fik smurt gravemaskine. Lars og Carsten skulle udbore to præcisionshuller til et par koniske stifter på M25´s ny-nivellerede banemotor. De skal hjælpe med at angive motorens rette placering på konsollen til kommende generationer. Det blev en
Nyt fra maskinafdelingen #43-12 19/11:
Per kom med et nyt, flot buet og bukket tag til M15, som vi fik læsset af. Det er udført ude i byen, for så fin en valse har vi ikke. Kølerstativet blev også malet, mens Jan fik sandblæst luftfilteret. Perfekt buet, så det passer til den gamle tagramme
Nyt fra Maskinafdelingen #45-09 26/10-09
Denne mandag havde eftermiddagsholdet, bestående af Ole, Bo og Simon fået færdigbearbejdet emnerne til den mangenot, der skal anvendes til sammenkoblingen mellem gearkasse og motor på M23. Bo fik endda krympet akselen på, så nu mangler blot en svejsning i bunden, samt en hærdning af selve mangenoten. Ole drejede også
Nyt fra maskinafdelingen #30-09 27/7-09
Bo havde brugt dagen på Vildmosens kedel og checket haner mv. Steffen fik ordnet græsslå-maskinen og slået græsset ved vognhallen. Bogieprojektet er nu så langt, at 2 sæt er blevet helt færdige og monteret under C260. Der udestår kun test-kørsel og tilpasning. De næste sæt færdiggøres først efter veloverstået grillaften
Nyt fra maskinafdelingen #21-09 4/5-09
Carsten er gået i gang med bogie-rammerne. Materialeudskæring i stor stil. Lars fik istandsat sliberen og sleb platbor til at sætte huller af i de fjederkurve, som Mogens og Carsten havde fremstillet tidligere på dagen. Villi fik næsten genmonteret radioen i M9, på trods af at den samtidig skulle rangere
Nyt fra maskinafdelingen #16-09 30/3-09
Lørdagen havde budt på udtagelsen af M23´s bagerste hjulsæt fra gearkassen med efterfølgende damprensning. Begge hjulsæt er nu klar til at komme udenbys for afdrejning. Villi fik set på radioen til Vildmosen, der gerne skal være klar til K-9. Kenneth hjalp Lars med hjulskiftene, så drejningen med gode tip fra