Nyt fra maskinafdelingen #05-15 02/02:
M30 varmer den kolde olie op ude i snevejret M30 får olieskift mm. M30 blev startet op ude i snevejret mens vi lige drak en kop kaffe, så den derefter var varm til et olieskift. Så er det meste tjekket på maskinen. Bremsetrækket fra No3 adskilles og sandblæses Peter arbejdede
Maskinafdelingen 31/1
Dagen startede med at få de to sidste terser til den forreste aksel ned i korrekt længde, så man nu kan pille underskålen ned uden at løfte maskinen. Derefter blev balancefjederen monteret og så var det “kun” at sætte hjulene på igen hvilket tog ca. 40 min. pr stk. Derudover så
Nyt fra maskinafdelingen #04-15 26/01:
M12 havde fået ny tændingslås forleden, men kom retur med en fejlmelding på defekt lys og horn. Per fandt dog hurtigt ud af at det blot var irrede sikringer. Samtidig tog flere fat på at afmontere udstødningen, som nu var for utæt. Mikkel måtte bruge mange slags værktøj, varme og
Nyt fra maskinafdelingen #03-15 19/01:
Peter havde om søndagen fået malet det han havde grundet på No.3 om lørdagen, så derfor kunne han denne aften dreje og rulletere et nyt oliedæksel til M35, til erstatning for det manglende. Bjarne supplerede med gode råd. Poul og Carsten tog fat på afrensning og klargøring af reservemotoren til
Nyt fra Mafd 17-1-2015
Peter har sendt en lille beretning fra lørdagens arbejde i Maskinafdelingen: “” I går fik Bo samlet alle akselkasserne, og jeg fik grundmalet der, hvor balancefjederen og aksekassen sidder. Carsten fik taget kæderne af M 35 og fik derefter byttet rundt på M 45 og T 1, så den nu
Nyt fra Mafd 10-1-2015
Peter har sendt følgende beretning fra lørdagens arbejder i maskinafdelingen. ” Carsten og jeg startede med at bore et hul til palen som skal forbinde håndtaget med låsen og i løbet af dagen blev døren monteret og førerhuset til M15 prøvet på undervognen. Ind i mellem når Carsten ikke havde brug
Nyt fra maskinafdelingen #01-15 05/01:
Så kom vi godt i gang med det nye år 2015. Det bliver jo spændende hvad vi kommer til at opleve på værkstederne i løbet af året. En oversigt over årets gang 2014 kommer i næste udgave af Tipvognen – før det bliver bragt her. Peter skriver om lørdagens arbejder:
Nyt fra maskinafdelingen #48-14 15/12:
Så nåede vi til årets sidste udgave af ” Nyt fra maskinafdelingen” da næste gang er afsat til Julehygge i Damp á og så er der ikke mange flere mandage, hvor Redacteuren kommer i indeværende år… Jeg fik denne aften renset og grundet de småskader, der var på hjulsættene fra
Nyt fra maskinafdelingen #47-14 8/12: (opdateret)
Lars og Carsten kom tidligt denne dag for at hjælpe en vognmand med at læsse kedlen fra No3. Det var en stor hænger og kran, der skulle få den lille kedel lastet. Selve operationen tog en lille ½ time, men forud gik tiden med at vente på først vognmand, så
Nyt fra Mafd 22-10-2014
Peter har indsendt følgende beretning om sidste uges aktiviteter med at efterse og reparere Vildmosens undervogn, mens vi venter på at den nye kedel fremstilles. “””” Bo og jeg fortsatte med Vildmosen onsdag, hvor de sidste to hjul kom af, bagefter vi gik så i gang med at afrense akselkasserne
Nyt fra maskinafdelingen #39-14 6/10:
Siden sidste mandag har flere hold fortsat arbejdet med No.3, Vildmosen. Den står nu løftet med forreste hjulsæt afmonteret, så gennemføringen til fjederstokkenen kan blive tætnet. Kedlen står nu udenfor og røgkammeret er hugget af med en ildøkse 😉 For at få plads til 1684 med alle delene ude i
Nyt fra maskinafdelingen #38-14 29/9:
Et flittigt Fredagshold har nu fået adskilt Vildmosen i mange dele, som ligger fint pakket i roevogn 1684. Kedlen er anbragt på deplorider, så den er lige til at køre ud på en lastvogn til Tyskland. Først skal røgkammeret dog aftages, hvilket ikke er en helt lille opgave… Bagefter skal
Nyt fra maskinafdelingen #37-14 22/9:
Den gamle kedel trænger til ferie og skal en tur til Tyskland… Peter var tyvstartet på mandagens arbejde, da vi andre kom til Gården J Det er fortsat opgaven med at frigøre kedlen på No. 3 – Vildmosen, der står på programmet. Onsdagsholdet havde afmonteret førerhuset og anbragt det på
Nyt fra Maskinafdelingen 15-9-2014
Peter har sendt følgende beretning fra lørdagens arbejde med at adskille Vildmoselokomotivet, så kedlen kan sendes til Tyskland for opmåling og efterfølgende fremstilling af en ny kedel.“”I går arbejdede Bo og jeg videre på Vildmosen. Vi brugte det meste af formiddagen på at afmontere kraftdamprørene og spilddamprørene, derudover blev der
Nyt fra maskinafdelingen #34-14 1/9 – Maskinafdelingsmøde:
Onsdagsholdet har fået boret klods nr. 2 til brug for puffer til M30 og Carsten fik denne mandag monteret den første tunge ”mellemplade” på lokomotivet. M30 er snart klar med det nye puffertøj, så den kan blive godkendt og sendt i arbejde til Baneafdelingens svelleudskiftningsprojekt. Derefter var der indkaldt til