Nyt fra maskinafdelingen #06-16 08/02:
Alle mål og detaljer gennemgås grundigt af kapaciteterne på området Denne aften stod i maskinafdelingsmødets tegn, men den nys ankomne kedel til No3 kunne godt tiltrække medlemmernes interesse. Maskinchefen m.fl. gennemgik kedlen og om alt er som det skal være. I det store hele er det et rigtigt fint arbejde,
Kedelaflæsningen – lidt flere fotos :-)
Kedelaflæsningen 4. februar i lidt flere fotos som Lars har sendt. Bo og Carsten får placeret kedlen trygt på undervognen af No 3, så arbejdet med at bygger røgkammer og alt det andet kan begynde! Husk der er møde i Mafd mandag aften 8/2 kl. 19 Den gamle kedel med “inspektionsluge” til
Ny kedel til No3 “Vildmosen” endelig vel ankommet :-)
Så skete det endelig. Efter mange måneders ventetid, så er den nye kedel til “Vildmosen” ankommet. Den skulle egentlig være kommet ved 12.30-tiden og der var bestilt kran til at løfte kedlerne af lastvognen. Så kom der stormvejr og lavvande i havnene. Lars havde bestilt en kran, men Claus fik besked
Ny kedel til No. 3
Igennem lang tid har No. 3 set noget amputeret ud. I december 2014 berettede bloggen at den gamle kedel var kørt til Tyskland for at hjælpe Lonkwitz Edelstahltechnik til at bygge en ny kedel til lokomotivet. Efter en del tegne- og konstruktionsarbejde blev det teoretiske arbejde godkendt af de tyske
Nyt fra maskinafdelingen #25-15 20/07:
Poul og Carsten er nu ved at rigge M24 reservemotoren ned. så den kan blive konserveret og klar til brug engang forhåbentlig lang ude i fremtiden. Det kan være at det en dag bliver en opgave for Benjamin og Otto. I dag var opgaven i stedet maling og sandblæsning. Sidst
Torsdagsbilledet #25
Et fint historisk tilbageblik, fundet i Carstens dias-samling: Billede 31. Vildmosen til HVB 1990 Vores O&K fra Vildmosen kom til Hedehusgården i 1990 og ses her på ankomstdagen sammen med nogle af sine nye kolleger M 23 og M 12. Med venlig hilsen Carsten
Nyt fra maskinafdelingen #12-15 28/03:
Fotografen og hans assistent gør klar til opstillingen, mens Bafd gør deres tog klart Resultatet beundres – men I andre må vente lidt endnu! Klubben havde fået en henvendelse fra en fotograf, der tidligere har været på besøg og har taget gode billeder. Denne gang skulle han bruge et foto
Nyt fra maskinafdelingen #11-15 23/03:
En række huller bores for at svække akselstumpen Kraftigere værktøj tages i brug! Endelig glider akselstumpen fredeligt ud af hjulet – så fortsættes der med afdrejningen af næste hjul For at få akselstumpen ud af det første nydrejede hjul til M9, borede Carsten en lang række huller i stumpen for
Nyt fra maskinafdelingen #10-15 16/03:
Jan og Per er pressede… men det lykkes til sidst noget så eftertrykkeligt… Delene fra træk-akslen til beskuelse I onsdags havde Jan og Per boret rundt akslen med et kopbor for at få tandhjulet af. Se tidligere indlæg) Metoden var god, men et par af tænderne blev til sidst høvlet
Nyt fra maskinafdelingen #09-15 09/03:
Gearkassen fra T1 inspiceres Denne aften blev der arbejdet på T1 på flere fronter: Jan og Per fik adskilt gearkassen, tømt lidt vand ud og afrenset den grundigt. Det så heldigvis ikke ud til at der var rust og tænderne var fine. Den kunne derfor samles igen. Gearets træk-aksel med
Nyt fra maskinafdelingen #08-15 02/03:
Jan, Per og Peter, samt Lars arbejdede flittigt på T1. Efter at kæderne var afmonteret og løsdelene fjernet, var næste opgave at få løftet gearkassen ud af rammen. Der var dog en genstridig bolt på undersiden, så Peter kom i graven og T1 ovenpå. Udstyret med et forlængerrør lykkedes det
Nyt fra maskinafdelingen #07-15 23/02:
Ford BB-motoren hives ud af T1- og olien tappes af. Med spænding følges det om den lille spand kan rumme indholdet eller den store skulle i brug. Jeg tabte – det løb over… Delene fra M15 er nu sendt godt afsted, så vi glæder os til at få dem tilbage
Nyt fra maskinafdelingen #06-15 16/02:
Sidste tilpasning af M15 dørhængsler før sandblæsningen Udvendig sort. Indvendig grå… Delene fra M15 skal på onsdag sendes afsted for at sandblæses og lakeres ude i byen. Carsten fik derfor tilpasset det sidste på hængslerne til førerhusdøren og Jan fik sandblæst et par detaljer på motorlågerne. Mads malede sort på
Maskineafdeling 14/2
Carsten fik arbejdet videre på hængslerne til døre til M 15, det bliver rigtig flot og godt. Bo og jeg fik monteret bremsetrækket på Vildmosen efter en del besvær, da vi ikke kunne huske hvordan det sad, da Bo tog det af for en uge siden, det lykkes. På den
Maskinafdelingen 7/2
Bo og jeg fik sat Vildmosen ned på hjulene og fastgjort det sidste på akselkasserne samt sat splitter i så møtrikenerne ikke kan falde af. Bo fik afmoteret det sidste bremsetøj og vi fik i fældeskab grundet og malet første gang sort. Carsten fik hentet M 2 som havde stået