Nyt fra maskinafdelingen #38-16 21/11:
Dækplade til kontrolleren får sidste lag maling og finish Sidste mandags ”Nyt fra Mafd” udgik, da Redacteuren var bortrejst og substitutten arbejdsramt. Men der blev både monteret skorsten på No3 og forvarmerens til- og afgang på M25 blev placeret på en bedre måde, således at det opvarmede vand ikke længere
Torsdagsbilledet #84
Den 3/11-2003 stod Vildmosen næsten som den gør i dag. På værkstedet med en ny(renoveret) kedel og ved at blive samlet. Men der skulle gå 5 år mere før No 3 var helt klar til at blive indviet og køre for egen damp igen. Så lang tid går der nok ikke
Torsdagsbilledet #82
Sidste torsdag var det årets Grill-aften, denne gang går vi 10 år tilbage:Den gang var M25 køreklar, mens Vildmosen endnu måtte vente et par år på sin første tur efter restaureringen. Forventeligt ser vi dem begge på egne hjul til næste år. M25 måske allerede til julekørslen?!
Nyt fra maskinafdelingen #33-16 03/10:
Bedford fra Nymølle parkeret efter sin sidste køretur ved egen kraft. Nu skal motoren bruges i M8 En ny veteranenhed af en type, der er sjælden gæst i en togklub havde denne aften gjort sin entre på gårdspladsen; en Bedford lastvogn, som er doneret os fra Nymølle Skærvefabrik. Den har
Nyt fra maskinafdelingen #31-16 19/09:
Alle mand i gang med noget… Onsdagsholdet havde fået hentet motorhus med dele fra vognhallen og monteret den store køler på M25. Så denne aften blev der tilsluttet rør, kabler og generator med mere. Det skrider planmæssigt rem. Jeg fik malet dynamo-inddækningen og gik i gang med at afrense motorhuset,
Nyt fra maskinafdelingen #22-16 04/07:
Mens jeg gav vugge og bundstøtte fra No3 en omgang sort, så fortsatte Anders og Carsten på det højre trinbræt til M30. Det er endeprofilerne, der arbejdes på. Efter den sorte maleopgave var klaret, så gik turen til vognhallen, hvor arbejdet med endevæggen lige skulle afsluttes ved at montere de
Nyt fra maskinafdelingen #21-16 27/06:
Carsten og Anders afmonterede vugge og bundstøtte til kedlen til No3, så det kunne få en fornyet omgang maling efter lidt tilpasning. Derefter gik de videre med trinbræt til højre side på M30, hvor der skulle bores en lang række huller. Jeg fik afrenset og grundet delene fra Vildmosen, så
Nyt fra Onsdagsholdet 4. maj 2016
Her er lidt billeder fra dagen; Kedlen til Nr. 3 blev afhentet og kørt til Avedøre Holme for sandblæsning og behandling. Carsten og jeg var med for at lave aftalerne om behandlingen. Bjarne og Jan fik kompressionstestet Frich´s-motoren med et nyt indkøbt apparatur med et glimrende resultat, og indsprøjtningsdysserne blev
Nyt fra maskinafdelingen #14-19 11/04:
Dagholdet denne mandag havde fået støbt den nye bund i kulgården. Kenneth A, Lars og Bo fik sammen med en dygtig betonmand fyldt nettet op med god plutte. Sidst på aftene dækkede vi det over for at holde på fugten. Det var næsten ikke nødvendigt, da en fin støvregn faldt
Nyt fra maskinafdelingen #14-16 18/04:
Dagholdet denne mandag havde fået støbt den nye bund i kulgården. Kenneth A, Lars og Bo fik sammen med en dygtig betonmand fyldt nettet op med god plutte. Sidst på aftene dækkede vi det over for at holde på fugten. Det var næsten ikke nødvendigt, da en fin støvregn faldt
Nyt fra maskinafdelingen #13-16 11/04:
Alle delene til samlesættet No3 er nu indenfor rækkevidde…. Bo og Carsten er nu færdig med nittearbejdet af rammen til røgkammerdøren og derfor prøvemonterede vi kedlen på undervognen for at se op målene passede til vuggen foran under røgkammeret. Per og Jan trimmede ventilerne på topstykkerne på M25 motor. Så
Nyt fra maskinafdelingen #12-16 04/04:
Bo og Carsten har hen over påsken arbejdet videre med røgkammeret til No3. Der er boret endnu flere huller, samt nittet og denne aften blev de sidste af de store nitter banket i. Bagefter blev de planeret med overfladen. Arbejdet fortsætter med rammen til røgkammerdøren, der også skal varmnittes på.
Nyt fra maskinafdelingen #11-16 14/03:
Alle de mange huller i begge ender af røgkammeret er nu boret. Nu skal der snart nittes. Siden sidste mandag har Bo og Carsten flittigt arbejdet videre med røgkammeret til No3 og der er nu boret nittehuller i rammen til røgkammerdøren. Der kan snart nittes… Mogens har desuden arbejdet på
Nyt fra maskinafdelingen #10-16 07/03:
Bo og Carsten borer her et af de de mange huller mellem kedel og røgkammer Den nyvalsede plade, der skal blive til nyt røgkammer på No3, ankom forleden og derfor var Bo, Carsten og Mogens mødt ind på mandagsdagholdet for at komme hurtigt i gang med at bore de mange
Nyt fra maskinafdelingen #09-16 29/02:
“Kedelvenderne” står klar på No3 Til arbejdet med kedlen til No3 er der blevet fremstillet en ”kedelvender”, der er klar til vi får et røgkammer retur fra valsning. Den skal anvendes til nemt at kunne rotere hele kedlen, når der skal bores huller i røgkammer og rundt kedelens