Nyt fra maskinafdelingen #15-17 10/04:
Så sidder motoren på sin rette plads i M4 efter en aftens målrettet indsats! Fint eftermiddagsvejr til at male oste – senere blev det regn… ØV! Lørdagens sandblæsning og grunding af sporskifte-ostene (trækbukkene) måtte følges op af en omgang rød, hvis og sort maling, så de fremstår så flot som muligt
Nyt fra maskinafdelingen #14-17 03/04:
Røgkammer, ventiler og skorsten nymalet På No3 sker der en masse. Nu er de fleste tilslutninger til amaturet på plads og styring og regulator sidder der også. Bo drejede et par nye stag til den lille ”Tagrende”, der optager dryp fra prøvehanerne og fik den monteret. Bagefter kom askekassen frem,
Nyt fra maskinafdelingen #13-17 27/03:
Der er ikke megen plads, når rørene skal samles bag kulkassen Med førerhuset tilbage på rette plads, så er det tid at få monteret armatur – ”juletræet” , rør og haner på No3. Det fik Bo, Peter og Lars aftenen til at gå med. Jeg fik samtidig malet skorsten, sikkerhedsventiler
Nyt fra maskinafdelingen 25/3-17
Værkstedet efter der var ryddet op. I dag fik Bo, Carsten og jeg monteret kulkasser og førehus på vildmosen. Desuden fik vi ryddet op i værkstedet samt kørt roevogn 1684 på Brandhøj for opbevaringen. Roevogn 1684 kom også ud fra værkstedet i dag. Vildmosen med førehus og kulkasser på igen
Nyt fra maskinafdelingen #12-17 20/03:
Der ses film og billeder af prøvestarten i onsdags, som Steen har medbragt. Vi fik hyggeligt besøg af Steen fra BurWain-drengene, der medbragte film og fotos fra prøvestarten i onsdags og for lige at se på de små udfordringer denne havde afsløret. Der er blandt andet lidt utætte pakninger ved
Nyt fra maskinafdelingen 18/3-17
Carsten arbejdede videre på T 1, hvor han fik afrenset nogle bolte og malet en del forskellige dele, deriblandt akselkasserne. Han havde i løbet af ugen i øvrigt også fået samlet vendegearet færdigt. Det skal jo gøres behageligt Det færdigsamlede gear. I mens arbejde Bo og jeg videre på Vildmosen,
Nyt fra maskinafdelingen #10-17 06/03:
Dele af vendegearet adskilt på bordet, mens et nyt leje varmes op for montage T1 blev afleveret hos sandblæseren denne mandag morgen, så nu håber vi det går hurtigt med at få den retur igen. Imens fik Carsten adskilt vendegearet for at gennemgå tænderne og udskifte lejerne med nye. Bo
Efter generalforsamlingen…
T1 trukket ud af værkstedet Efter generalforsamlingen i lørdags var vi en større flok, som drog til Gården for at arbejde videre på alle de planer, som nys var blevet vedtaget… En større opgave var at få T1 anbragt på Jørgens store trailer. Den blev derfor transporteret ud til Brandhøj,
Nyt fra maskinafdelingen den 25/2-17
I går fik vi nittet de 20 nitter som skulle nittes på T1. 15 af dem skulle være flade på den ene side og de blev efter nitningen slebet med vinkelsliber, så de ser pæne ud. Desuden fik Bo og jeg kigget på tegningen at underdelen af vandstandsarmaturet, som skal
Nyt fra maskinafdelingen #08-17 20/02:
Lejer og hjul på bogierne tjekkes for slid og smøres op alle vigtige steder. Lars og Kenneth P gik i gang med årets vognvedligeholdelse og fik tjekket bogier, strammet skruer og bolte, samt smurt lejer og andre slidpunkter. De to flittige folk fik gennemgået tre vogne fra motorstammen denne aften. Motorholdet
Nyt fra værkstedet 4/2-17
Lars og jeg var mødt tidligt ind, da vi havde aftalt med Steffen, at de godt kunne transportere den Frichs-motor, der i mange år har stået i pallereolen i hjørnet af værkstedet, til Brandhøj. Det gik så stærkt med at få trukket den frem og læsset den, at jeg ikke
Nyt fra maskinafdelingen 28/1-17
Bo og jeg fik i dag monteret spilddamprørene på Vildmosemaskinen. Derudover fik vi også nået at tilpasse inddækningspladerne omkring spildamprørene på røgkammeret. I mens fik Carsten monteret en lus hvor kæden har stødt på u-jernet på T1. Et kik ind i røgkammeret på Vildmosen efter spilddamprørene er blevet monteret. Inddækningerne
Nyt fra maskinafdelingen #02-17 09/01:
M22 er trukket udenfor for at få en ordentlig omgang med trykluften. En meget sjælden gæst stod klar denne aften. Det var M22, søstermaskine til M23. Mon den nogensinde har været her i værkstedet før? Sat op på deplorider, da den er 785 mm sporvidde, skulle den afrenses før den
Nyt fra maskinafdelingen #41-16 12/12:
M25 klar til lørdagens første afgang, mens Da7 pænt venter på at komme forbi Weekend 2 med juletog gik rigtig flot med næsten lige mange rejsende begge dage – søndagens regnvejr fik desværre nok en del til at blive indenfor – men vores gæster er den seje slags og klæder
Nyt fra maskinafdelingen #39-16 28/11:
Status kl. 22.00: M25 nymalet og klar til julekørslen. Der mangler blot julegran med lys på fronten! Efter en hyggelig julefrokost i fredags var der jo rigeligt at snakke om, men det var der næsten ikke tid til for M25 skulle jo have den sidste finish før julekørslen starter på lørdag… Første