Nyt fra maskinafdelingen #02-18 15/01 – maskinafdelingsmøde
T1 kører her til lokomotivparaden – ligeså gør M4 med den fine Bur-Wain motor No 3. har fået helt ny kedel monteret. I 2017 blev disse tre enheder klarmeldt til driften efter omfattende istandsættelsesarbejder. De kørte til jubilæet, men restarbejder er efterfølgende udført. Dog er der gemt lidt småting til
Nyt fra maskinafdelingen #01-18 09/01:
Se lige hvad Grønland sender ud på frimærke: Et af Schöma-lokomotiverne fra Ivigtut. Godt nok i en 1940-1945-serie, hvor banen og maskinerne ikke var bygget og anlagt endnu, men pyt. Godt Nytår! Så kom vi godt i gang med det nye år 2018. Det bliver jo spændende hvad vi kommer
Sommerens sidste køredag – 10. september 2017
I baggrunden er M25 klar til afgang med motortoget og No3 er også klar til at hente sine vogne. Efter en lørdag med heftig heldagsregn, så var vejret denne søndag imødeset med nogen spænding og lidt bekymring, men heldigvis viste vejrguderne sig fra den bedste side og det blev mere
Grill-aften 12. august 2017
Vildmosen klar til turen. Da7 må blive i remisen Hvert år i august afholder Industribaneklubben det traditionsrige medlemsarrangement Grillaften. Til lejligheden blev Vildmosen gjort klar, så den kunne trække toget. Den har ikke kørt siden jubilæet i maj. En Grillaften starter med kaffetoget, der kører kl. 15 og udover medlemmerne,
Særtog 14. maj
Begge lokomotiver fyret op og klar til turen Som en herlig indledning på årets sæson og som en perfekt generalprøve før jubilæet den 20-21. maj, så havde vi fået bestilling på tog til 150 personer. Det kan der ikke være ombord på en vognstamme, så begge måtte i drift –
Første plantogsdag 21. maj 2017 – med damptromle og tipvognskørsel – billedserie
Efter et forrygende jubilæum, så må billederne (næsten) tale for sig selv: Personalet på Da7 (næsten) klar til afgang 😉 Brandhøjbanen havde også deres første køredag – med fyldte tog Medlem nr. 44 på besøg fra Jylland Steen er også på tur for at tage et par gode film og billeder På Sølund møder vi Tipvognstog med
Nyt fra maskinafdelingen #19-17 08/05:
No3 køres på plads. I baggrunden er T1 en tur på drejeskiven for at komme tilbage i midtersporet. Bo havde i løbet af dagen fyret Vildmosen op for at teste fjedrene i sikkerhedsventilerne en ekstra gang og desuden er betjeningen til udblæsningsventilerne flyttet over i førersiden. Peter fortsatte arbejdet og
Nyt fra bafd. 06-05-2017
To hold fra baneafdelingen var på opgave denne smukke forårsdag. Et hold kørte ud på banen for at tage hånd om ukrudtsbekæmpelse, mens et andet hold blev på Hedehusgården for at skifte et par dårlige sveller i skiftet til spor 1 og 2. Gravearbejdet er i gang. Lars og Jørgen
Torsdagsbilledet #109
Den nye stålplade til røgkammerdøren med smil på… Vildmosen under vores første renovering, der tog 12 år… (Foto: Leif) Den 17/11-2003 tog jeg dette foto af en ny, glad røgkammerdør på No3. Den gang var det svært at vide, at der endnu skulle gå næsten 5 år før “Vildmosen” igen kom ud at
Nyt fra maskinafdelingen 28-29/4 -17
Da 7 ude foran dampremisen efter endt klargøring Torsdag stod den på klargøring til syn på Da 7 og Vildmosen. Da 7 skulle have indvendigt syn, hvilket betyder at inspektøren skal kikke gennem renseklapperne ind i kedlen, mens Vildmosen skulle være fyret op. Næste år er det omvendt. Desuden blev
Nyt fra maskinafdelingen 26/4-17
Per og Jan arbejdede videre med M 4, som fik afrenset motorlågerne for gammel maling og set på opbygning af gastrækket. Hans fik malet motorhuset til M 4. Carsten arbejdede lidt videre med T 1. Jan fjerner gammel maling på motorlågerne Per arbejder på gastrækket Lars, Bo og jeg arbejdede
Nyt fra maskinafdelingen #17-17 24/04:
Køler er nu monteret, samt speedetræk, batterikabling og de øvrige smådele Bo, Peter og Carsten var allerede i gang på værkstederne, da vi andre efterhånden ankom. Bo er nu færdig med at bearbejde det nye vandstands-armatur og ved at montere det i førerhuset. Samtidig er der blevet udskiftet flanger på flere
Nyt fra banen og værkstedet 22/4-17
Carsten og Mikkel arbejdede på T 1 hvor der blev lavet en batteriholder. I løbet af dagen fik de rigget alt til at prøvestarte motoren, som efter lidt tid kom i gang. Desuden blev køleren monteret. T1 med monteret køler og Carsten er allerede gået videre med prøvemontage af den
Nyt fra maskinafdelingen #16-17 17/04:
Beslag til gnistfanget svejses på inde i røgkammeret Bo, Peter og Carsten havde været på værkstederne hele dagen, så da vi andre mødte frem, så havde Bo fået drejet det indvendige, koniske anlægsflade for hanen til vandstandsglasset og Peter havde drejet de fire gevindtappe, som den skal monteres på. Desuden havde
Nyt fra maskinafdelingen 15/4 17
Bo drejede i dag videre på den nye hane til det underste del af vandstandsarmaturet til Vildmosen og fik slået gevind i begge to og lavet det resterne indvendigt i den ende. Imens fik jeg malet kedelbåndene, støvsuget omkring balancefjederen, da Bo tidligere har slebet rørenderne i fyrkasse, tegnet ristestængerne