Nyt fra maskinafdelingen #25-19 15/07:
Indersiden skifter farve fra Da7´s grønne til vores “vogngrøn”, der er en tand lysere Dagens indsats var fortsat på C523; i lørdags havde Carsten og Kjeld fået klargjort taget til at få lagt tagpap og denne aften blev de første baner skåret ud og lagt klar på taget. Inden da
Kort beretning fra plantogsdagen den 14. juli
No3 er fyret op og der skal fyldes kul og vand på til dagens mange ture Første søndag i årets travleste ferieuge, varmt, vindstille – men ikke for meget solskin og køredag på Brandhøjbanen – er en god kombination for belægningen på vores tog. Allerede fra morgenstunden stod folk i
Kort beretning fra plantogsdagen den 16. juni
Motortoget med M24 på vej mod overkørslen Efter en lørdag, hvor arrangementer over hele landet var blevet aflyst på grund af skybrud og torden, så blev vi glædelig overrasket over at dagen hurtigt skiftede fra gråvejr til skyfri himmel. Så allerede første tog kunne fløjte afgang i fin solskin og
Kort beretning fra plantogsdagen den 16. juni
Motortoget med M24 på vej mod overkørslen Efter en lørdag, hvor arrangementer over hele landet var blevet aflyst på grund af skybrud og torden, så blev vi glædelig overrasket over at dagen hurtigt skiftede fra gråvejr til skyfri himmel. Så allerede første tog kunne fløjte afgang i fin solskin og
Plantog og borgmesterbesøg
På en dag med overskyet vejr og små lette byger havde HVB besøg af en hel del passagerer alligevel. Rideforeningen afholdt ridestævne og borgerkrigsentusiasterne var ved at rydde deres lejr. Der var derfor masser af aktivitet på Hedehusgården. Midt i al aktiviteten kom borgmester for Høje-Taastrup Kommune, Michael Ziegler, på
Sommerens første plantog fløjtede afgang den 19. maj 2019
Det er No3, der kører damptoget i årets første tog. Her er Bo lige ved at smøre det sidste før der kan hentes vogne. Endelig kom dagen, hvor vi kunne fløjte afgang for årets første køredag ? Både bane- ; maskin- og trafik-afdelingerne har været travlt beskæftiget med at gøre
Torsdagsbilledet #204
Sommersæsonen for 2019 begynder i år den 19. maj! Torsdagsbilledet er fra den 2. maj 2009 Begge tog klar til afgang fra HHg – det ene med fotografer; det andet med grus… Denne uges Torsdagsbilleder er på dagen taget for præcis 10 år siden og taget ved en af de
Nyt fra maskinafdelingen #14-19 08/04:
Akslerne testmonteret som afstandsstykker, så endestykket kan svejses på med de rette mål Bo var allerede godt i gang med klargøringen af No3, som bliver trækkraften på årets første plantogsafgange. ”Vildmosen” fik slet ikke lov at køre sidste år, så nu må det være tid! Som en af opgaverne er
Nyt fra maskinafdelingen #13-19 01/04:
Endu en boggie får et grundigt eftersyn, samt opsmøring af glidelejer og konsol Onsdagsholdet har flittigt arbejdet videre med klargøringen af personvogne og det fortsatte Bjarne og Jan ihærdigt denne aften med C827, der også fik den store tur. Værkstedet var herlig fyldt med aktivitet; Kenneth og Bo arbejdede videre
Nyt fra maskinafdelingen #07-19 23/02:
Bo drejer en model af aksleenden, der bruges som form ved støbning af hvidtmetal i lejeskålene Den færdige støbemodel af akselenden Mens Baneafdelingen nød arbejdet i dejlig solskin, så blev Maskinafdelingen indendøre denne lørdag… Der er stadig mange dele at male. Til E28 var det sidste omgang sort til banerømmerene,
Nyt fra maskinafdelingen #45-18 19/11:
Askekassen under tilpasning med begrænset plads omkring til at arbejde på Bo og Lars var allerede godt i gang med at montere og tilpasse den nye askekasse til No3, da jeg kom til Gården. Det ser godt ud. Carsten var også ved at bore hul og skære gevind i vægtplade
Nyt fra maskinafdelingen #39-18 15/10:
Onsdagsholdet har nu fået klargjort motoren i D10, så den kan hives ud af lokomotivet i dagslys… Lars O. har fremstillet et motorstativ, som den kan monteres på. Det bliver spændende! Peter i gang med at dreje et par nye propper til smørehullerne gangtøjet på Da7 Peter fik skiftet smørevægerne
Nyt fra maskinafdelingen #36-18 24/9:
Der lægges en plan for at få fjernet tjærepappet, der ligger oven på rammen – så den kan blive afrenset og malet. Der var kommet et læs terrassebrædder, som Erik, Kjeld og Carsten lagde klar til saven. De skal saves op til nye, længere bænklister. Bagefter tog de fat på
Jazztoget – Særtog 8. august
Jazz-orkesteret “Sprit of the New Orleans” spiller på perronen med “Vildmosen” som kulisse i baggrunden. Med lige så godt vejr som til sidste tur med jazztoget den 30. maj, så blev den store forskel at vi stadig ikke må fyre op under kedlen i vores damplokomotiv. Den helt udsolgte tur
Nyt fra maskinafdelingen #03-18 20/01:
Banetoget er afgået og vi står klar til materieltransporten med No3s gamle kedel Tagrenden sættes op på ny – nu med flere rendejern end før For at komme i gang med en af årets opgaver, så var det nødvendigt først at rangere en hel masse. Men inden da, så skulle