Nyt fra Bafd 28-12-2015
Efter 3 travle weekender med juletog var der atter mulighed for at samle Baneafdelingen til en arbejdsdag med afvekslende opgaver. 4 mand var mødt frem og vi startede med at flytte M25’s motor fra værkstedsremisen ind i maskinværkstedet, hvor den skal undergå en større renovering. Da gravemaskinen alligevel var opstartet
Nyt fra Bafd 25-7-2015
Lørdag formiddag var der varslet nærmest efterårsagtige tilstande med blæs og regn, så vi kørte direkte i ly i vognhallen på Brandhøj. Ikke for blot at afvente tørvejret senere på dagen, men for at udnytte tiden til et par indendørs opgaver. Første opgave var at etablere en ekstra 600 mm
Nyt fra Bafd 13-6-2015
Lørdagen blev brugt til at fjerne de sidste ting fra maskinafdelingens godsvogn på Brandhøj st. Den forhenværende DSB godsvognskasse vil i nærmeste fremtid blive afhentet og genbrugt som anneks i et sommerhus i Nordsjælland, og derfor var det vigtigt at få tømt det sidste materiel ud af den. Noget blev
Nyt fra Bafd 30-5-2015
Lørdagen blev brugt på flytning og håndtering af forskellige materialer. Vi startede med at flytte nogle jernplader på plads ved kulgården på Hedehusgården og fortsætte derefter med at fjerne et læs grenaffald fra område ved det nye stakit. Derpå kørte vi på Brandhøj st. hvor resten af dagen blev brugt
Nyt fra baneafdelingen 15-5-2015
Et lille hold fra baneafdelingen benyttede en fridag til at ordne forskellige opgaver på Brandhøj station. Det nyligt understoppede spor 2 blev siderettet og er nu klar til trafikstarten søndag. Ellers brugtes resten af dagen, der bød på fantastisk vejr, til flytning af materiel. Flere klenodier fra vores samling blev
Nyt fra Bafd 28-02-2015
Lørdag formiddag var der ikke mødt ret mange op, så dagens første opgave bestod i flytning af en Ford motor fra vognhallen på Hedehusgård og ned i værkstedet, hvor den skal bruges i T1, hvis ellers tilstanden er tilfredsstillende. Med gravemaskinen og tilhørende vogn var det en let opgave, og
Nyt fra Bafd 14-2-2015
Lørdag formiddag fik vi afholdt afdelingsmøder i Bane- og Bygningsafdelingen. Vi fik en fin diskussion om specielt kommende planer for Hedehusgårdens udseende omfattende en ny perron og lidt ændret sporforløb. Planernes realisering ligger dog nok et år eller to ude i fremtiden, da der er andre opgaver, der skal løses
Nyt fra Bafd 31-1-2015
Lørdag fortsatte arbejdet med materielflytning på Brandhøj st. Dagens opgave var flytningen af M8, der med sporvidden 785 mm er bygget af Nymølle Stenindustri. Umiddelbart virkede lokomotivet noget tungere end løftekapaciteten på Salta gravemaskinen, men med Kenneth bag rattet fik vi først løftet lokomotivet af sporet og derefter trukket henover
Nyt fra Bafd 24-1-2015
I lørdags lå der ca. 10 cm tung sne i Hedeland, så kørsel på banen var ikke en let opgave. M12 blev sendt i forvejen og ryddede banen, hvorefter Carsten og Peter kom kørende i M30 trækkende M35 opklodset på deplorider. Sneen var faktisk så tung at der endda måtte sandes ned ad bakkerne for
Nyt fra Bafd 17-1-2015
Lørdag fortsatte materielflytningen på Brandhøj. Første opgave var at skubbe Da7’s gamle kedel på plads i hallen og dernæst blev M32 flyttet på plads i 600 mm sporet inde i hallen. Mens jeg fortsatte med at lave lidt tilpasninger af skinneenderne, der støder op til skydebroen, tog resten af holdet ned
Nyt fra Bafd 10-1-2015
To storme rasede henover Danmark i weekenden og vi valgte selvfølgelig at arbejde, mens den ene passerede landet med regn, sol og hagl i en afvekslende blanding. Dagens opgave bestod i fortsat materielflytning på Brandhøj. Først blev Skævinge lokomotivet M33 genforenet med det ene hjulsæt og placeret på 785 mm
Nyt fra Bafd 3-1-2015
2015 startede med to arbejdsdage i træk i Baneafdelingen, både fredag og lørdag. Fredag var det kun et lille hold på 3 mand, der udførte opgaver som et led i materielflytningen på Brandhøj. De store Nymølle tipvogne, der blev hentet ind i vognhallen for en uge siden, var nu tøet så meget op, at
Nyt fra Bafd 27-12-2014
Ovenpå et par juledage var der atter aktivitet i Baneafdelingen. Sneen havde dækket Hedeland med et tyndt lag og solen skinnede fra en skyfri himmel. Perfekt vejr til materielflytning på Brandhøj.Dagens første opgave var aflæsning af Simplex lokomotivet M16, som Salta gravemaskinen med et snuptag løftede ned fra deploriderne, hvorefter
Nyt fra Bafd 20-12-2014
Juletogene har præget banen de sidste 3 uger, og der har derfor ikke været de store aktiviteter i Baneafdelingen. For 2 uger siden blev sporskifter med tilhørende låse smurt, så de var klar til trafikken. Desuden fik vi repareret noget værktøj. I lørdags var det imidlertid muligt at samle et lidt
Nyt fra maskinafdelingen #44-14 17/11:
Denne aften gjaldt det klargøring af den næstsidste maskine fra sidesporet med 785mm maskiner. (Den sidste er 600mm) Det er M21, som er en maskine bygget hos Deutz i 1939-40. Den formodes at have deltaget i byggeriet af de omfattende befæstningsarbejder på Vestkysten. I 1948 kom den til cementfabrikken Dania