Torsdagsbilledet #204
Sommersæsonen for 2019 begynder i år den 19. maj! Torsdagsbilledet er fra den 2. maj 2009 Begge tog klar til afgang fra HHg – det ene med fotografer; det andet med grus… Denne uges Torsdagsbilleder er på dagen taget for præcis 10 år siden og taget ved en af de
Nyt fra maskinafdelingen #21-15 01/06:
Carsten og jeg startede i gartnerafdelingen og fik slået ukrudt og græs omkring remiseområdet. Så fik jeg malet skruestikken og gav Mikkel en hånd med at rense et par bremsedele til M9, som han skulle fyldningssvejse. Mikkel arbejder på renovere disse dele, så de er helt klar når vi går
Nyt fra maskinafdelingen #10-15 16/03:
Jan og Per er pressede… men det lykkes til sidst noget så eftertrykkeligt… Delene fra træk-akslen til beskuelse I onsdags havde Jan og Per boret rundt akslen med et kopbor for at få tandhjulet af. Se tidligere indlæg) Metoden var god, men et par af tænderne blev til sidst høvlet
Nyt fra maskinafdelingen #09-15 09/03:
Gearkassen fra T1 inspiceres Denne aften blev der arbejdet på T1 på flere fronter: Jan og Per fik adskilt gearkassen, tømt lidt vand ud og afrenset den grundigt. Det så heldigvis ikke ud til at der var rust og tænderne var fine. Den kunne derfor samles igen. Gearets træk-aksel med
Nyt fra maskinafdelingen #07-15 23/02:
Ford BB-motoren hives ud af T1- og olien tappes af. Med spænding følges det om den lille spand kan rumme indholdet eller den store skulle i brug. Jeg tabte – det løb over… Delene fra M15 er nu sendt godt afsted, så vi glæder os til at få dem tilbage
Nyt fra Mafd. & Bafd., hverdags-udgaven
Onsdagens snefald på banen umuliggjorde den påtænkte fortsættelse af indsamling af udtjente sveller, og den med brugte sveller fyldte container på Brandhøj lykkedes med en 3-akslet lastbil ikke at få ombyttet med en tom. M12 blev i stedet kørt på værkstedet og fik en tiltrængt udskiftning af tændingslåsen. (Lars sendte ovenstående foto til mig,
Nyt fra maskinafdelingen #13-13 06/05:
Kenneth var kommet i god tid for at gennemføre det årlige hovedeftersyn af alle vognene. Ærgerligt var det derfor at LM9 skulle afspore lige udenfor værkstedet på det sted, der allerede i forvejen var udset til næste sporarbejde. Kenneth og Carsten fik den dog på sporet med et par ”Andefødder”
Nyt fra maskinafdelingen #11-10 22/02:
På Da7 havde Carsten og Mogens i løbet af dagen fået ophængt og adskilt den aksel, der er for løs og har behov for reparation. Omfanget er ikke helt kendt endnu. Lørdagsfolket havde fået rengjort de to midteraksler og flere flokkedes derfor om det sidste hjulsæt; vi fik de store
Nyt fra maskinafdelingen #06-10 06/02 – lørdagsudgave:
Sneen ligger stadig højt rundt Gården, men der er heldigvis ikke kommet mere sne siden mandagen. Carsten har jo indkaldt til snerydning, så vi uden yderligere forsinkelse kan få Da7 op på donkraftene. De skal hentes i vognhallen og der skal byttes rundt på alle enhederne i værkstedet. D13 blev
Nyt fra Maskinafdelingen #53-09 14/12-09
Kenneth A. gik videre med facilitetsforbedringerne på loftet. Det blev til en færdig indervæg rundt kabinen. Mens Villi afventer muligheden for test af generatoren efter kørselen, blev radioen i M9 tjekket igen. Den virker… Lars og jeg fortsatte fremstillingen af nye koblinger; der blev boret mange huller – men de
Nyt fra bygningsafdelingen #37b-09 14/9-09
M12 og banevognen var kørt ud, da Morten, Villi og jeg skulle til Brandhøj. Villi kunne berette, at de dumme knægte havde lukket alt vandet ud af vores nye vandtanke, der var delvist klappet sammen grundet den manglende udluftning. Vi tog derfor M9 med ud for at kunne hjemtage tankene.