Nyt fra maskinafdelingen #41-17 30/10:
Gulvreparation og materialeskæring Carsten og Lars O. gik i gang med at fremstille en stribe nye ristestænger til fyrkassen i Da7. Først blev materialerne udskåret og siden blev den lille styrenot svejset på. Derefter skal de fræses i form. Kjeld og jeg påtog os en bygningsreparationsopgave, idet gulvet sine steder
Nyt fra Bafd. 28-10-2017
Så blev det efterår og storm. Selvom temperaturerne stadig er høje for årstiden, fik folkene i baneafdelingen vind i håret denne lørdag. Dagens hovedopgave var at understoppe det sydlige skifte på Sølund station, der på det seneste har udviklet en ‘lunke’. Inden skulle vi dog lige have flyttet Bedford-motoren til
Nyt fra maskinafdelingen #40-17 23/10:
Kjeld og Lars O. betragter samlingen af Lars næste fjederkurv. Motorhuset fra M23 fik lov at ligge i fred denne aften. I stedet gik første del af aftenen med at tage godt imod Kjeld, der allerede dukkede op denne mandag efter Åbent Hus-arrangementet i lørdags. Så vi må da have
Torsdagsbilledet #131
Hedehusgården 6. maj 1978 – (040578-11a) For at banearbejdet kan komme videre, så er der brug for sveller og skinner. Skinnerne har man fra Vanløse Teglværk, men derfra var svellerne ikke meget værd. Heldigvis så får klubben lov til at hente sveller i den nærliggende Nymølle grusgrav. Her har svellerne
Nyt fra maskinafdelingen #33-16 03/10:
Bedford fra Nymølle parkeret efter sin sidste køretur ved egen kraft. Nu skal motoren bruges i M8 En ny veteranenhed af en type, der er sjælden gæst i en togklub havde denne aften gjort sin entre på gårdspladsen; en Bedford lastvogn, som er doneret os fra Nymølle Skærvefabrik. Den har
Nyt fra Bafd d. 7-2-2015
Maskinafdelingen havde i mandags færdiggjort oprensningen af Nymølle lokomotivet M8, og lørdag tog vi det derfor med på slæb, da vi kørte ned til Brandhøj. M8 blev senere på eftermiddagen løftet ned på egne hjul igen og placeret i hallen. M2 har igennem et par måneder været opmagasineret på Brandhøj pga. pladsmangel, men nu var der igen
Torsdagbilledet #2
Carsten er ved at scanne sine gamle dias digitalt, så hvorfor ikke vise et par udvalgte af dem her: M8 på Hhg ca. 1978. Bagved står M20, der siden blev hugget op…
Nyt fra maskinafdelingen #05-15 02/02:
M30 varmer den kolde olie op ude i snevejret M30 får olieskift mm. M30 blev startet op ude i snevejret mens vi lige drak en kop kaffe, så den derefter var varm til et olieskift. Så er det meste tjekket på maskinen. Bremsetrækket fra No3 adskilles og sandblæses Peter arbejdede
Nyt fra Bafd 31-1-2015
Lørdag fortsatte arbejdet med materielflytning på Brandhøj st. Dagens opgave var flytningen af M8, der med sporvidden 785 mm er bygget af Nymølle Stenindustri. Umiddelbart virkede lokomotivet noget tungere end løftekapaciteten på Salta gravemaskinen, men med Kenneth bag rattet fik vi først løftet lokomotivet af sporet og derefter trukket henover