Nyt fra maskinafdelingen #27-15 10/08:
Da7 får da sine 15 min. berømmelse 🙂 KFAK Fototur til Hedeland: Mød naturen – fra grus til gavn Aug 10 @ 18:30 – 22:00 Hedeland Naturpark er i dag på 1500 ha, og er anlagt oven på gamle grusgrave fra 60’erne.Naturparken rummer også aktiviteter som veteranjernbane, minijernbane, vinmarker, ridebaner,
Nyt fra maskinafdelingen #26-15 03/08:
M24 ude af stand til at køre ved egen kraft – igen… ØV! Så kollapsede brændstofpumpen på M24 igen! Det kostede en aflyst tur og afhentning af toget med M23 – og et endda på årets indtil videre travleste søndag. Aftenstemning… Kølevand pisser ud. Man kan ikke få pumpen af
Nyt fra maskinafdelingen #23-15 22/06:
Stemning fra Hedeland, der benyttes af alle transportformer. Mon der er potentielle gæster til søndag? Peter og Lars kørte prøvetur med slagleklipper og M30 langs banen og turen gik rigtig fint. Vi andre besigtigede de hjemkomne dele til M15, som Mikkel har fået malet under professionelle forhold ude i byen.
Nyt fra maskinafdelingen #05-15 02/02:
M30 varmer den kolde olie op ude i snevejret M30 får olieskift mm. M30 blev startet op ude i snevejret mens vi lige drak en kop kaffe, så den derefter var varm til et olieskift. Så er det meste tjekket på maskinen. Bremsetrækket fra No3 adskilles og sandblæses Peter arbejdede
Nyt fra maskinafdelingen #04-15 26/01:
M12 havde fået ny tændingslås forleden, men kom retur med en fejlmelding på defekt lys og horn. Per fandt dog hurtigt ud af at det blot var irrede sikringer. Samtidig tog flere fat på at afmontere udstødningen, som nu var for utæt. Mikkel måtte bruge mange slags værktøj, varme og
Nyt fra maskinafdelingen #03-15 19/01:
Peter havde om søndagen fået malet det han havde grundet på No.3 om lørdagen, så derfor kunne han denne aften dreje og rulletere et nyt oliedæksel til M35, til erstatning for det manglende. Bjarne supplerede med gode råd. Poul og Carsten tog fat på afrensning og klargøring af reservemotoren til
Nyt fra maskinafdelingen #02-15 12/01:
Gang i det elektriske på to lokomotiver… I sidste nyt meldte jeg det røde lys på M45 klar, men det nye lampebeslag sad ikke helt så godt, så derfor fremstillede Bjarne og Carsten et nyt, som jeg fik grundet og malet. Så kan Per få monteret ledningerne snart. Carsten fik
Nyt fra maskinafdelingen #01-15 05/01:
Så kom vi godt i gang med det nye år 2015. Det bliver jo spændende hvad vi kommer til at opleve på værkstederne i løbet af året. En oversigt over årets gang 2014 kommer i næste udgave af Tipvognen – før det bliver bragt her. Peter skriver om lørdagens arbejder:
Bafd og Mafd 15/11-14:
Gennemgang af M30 for interesserede fra Bafd Dagen startede med en gennemgang af M30 for de interesserede fra Bafd, hvorefter Mafd gik i gang med at løfte M21 op på deplorider. Så er der arbejde til mandag aften. M21 løftes op på deplorider af et erfarent hold! Peter har send
Nyt fra maskinafdelingen #39-14 6/10:
Siden sidste mandag har flere hold fortsat arbejdet med No.3, Vildmosen. Den står nu løftet med forreste hjulsæt afmonteret, så gennemføringen til fjederstokkenen kan blive tætnet. Kedlen står nu udenfor og røgkammeret er hugget af med en ildøkse 😉 For at få plads til 1684 med alle delene ude i
Nyt fra maskinafdelingen #38-14 29/9:
Et flittigt Fredagshold har nu fået adskilt Vildmosen i mange dele, som ligger fint pakket i roevogn 1684. Kedlen er anbragt på deplorider, så den er lige til at køre ud på en lastvogn til Tyskland. Først skal røgkammeret dog aftages, hvilket ikke er en helt lille opgave… Bagefter skal
Nyt fra maskinafdelingen #37-14 22/9:
Den gamle kedel trænger til ferie og skal en tur til Tyskland… Peter var tyvstartet på mandagens arbejde, da vi andre kom til Gården J Det er fortsat opgaven med at frigøre kedlen på No. 3 – Vildmosen, der står på programmet. Onsdagsholdet havde afmonteret førerhuset og anbragt det på
Nyt fra maskinafdelingen #36-14 15/9:
Da7 blev rigget ned i søndags og det arbejde blev fortsat her om mandagen. Aftenen indeholdt atter en omgang rangering, idet den nu samlede GM32 skulle retur til vognhallen og 1684 med tilbage som opbevaringssted for alle de dele, der nu skal til at skrues af No 3; Vildmosen. Rangeringen
Nyt fra maskinafdelingen #35-14 8/9:
Carsten og Mogens havde brugt eftermiddagen på at montere den forreste puffer på M30. Det ser godt ud. Jeg regnede med at jeg så skulle male den, men i stedet ændrede vi planer og tog fat på en anden af opgaverne fra opgavelisten; nemlig at få vognkasse og ramme sat
Beretning om Særtog, Bafd og Mafd-nyt ud i et for den 6/9:
Der var oprindelig tinglyst to særtog denne lørdag, men desværre blev det ene aflyst grundet sygdom, så den eller veltilrettelagte togplan fik et stort hul i midten… Vejret var til gengæld godt og vores første hold gæster på 28 deltagere var klar til ombordstigning, da vi kørte til perron lidt