Nyt fra maskinafdelingen #29-16 05/09:
Peter og Carsten arbejde denne aften på at adskille aksel og hjul fra hinanden på et hjulsæt fra en tipvogn. Der er behov for at dreje og montere en ny aksel, som er lige… Først blev lejer og akslekasser dog afmonteret. Ildsaven fik derefter hurtigt skåret akslen over og et
Nyt fra maskinafdelingen #28-16 29/08:
Der males “lokomotivrød” på undervognen og inde i de nye værktøjsrum Sidste mandag blev undervognen på M30 grundet, men der resterede påsvejsning af sider på de tidligere trin, så de kan anvendes som værktøjskasser. Det havde Carsten nu fået fint udført og slutgrundet, så jeg kunne male begge sider med
Nyt fra maskinafdelingen #27-16 22/08:
Så er redacteuren tilbage på Bloggen efter en herlig ferie. Måske dukker der et forsinket ”postkort” op en dag… På værkstedet var det hektisk aktivitet, herunder en reparation af et utæt olierør på M24, som derfor desværre måtte udgå efter sin anden plantur i søndags. Det var heldigvis til at
Nyt fra maskinafdelingen #26-16 01/08:
Peter damprenser og M30 er på vej ud i hallen… M30 står og tørrer efter sin afrensning. Sumpen er vendt tilbage til M25 motoren og ser stadig ud til at holde tæt. Carsten fik afrenset M30 med damprenseren, så vi kan få malet undervognen og bagefter gav
Nyt fra maskinafdelingen #25-16 25/07:
dejligt at være under tag mens regnen styrter ned udenfor M25 motoren viste sig at dryppe fra sumpen, som derfor blev afmonteret. Først fik pakningerne skylden, men det viste sig også at gevindene i selve sumpen havde løsnet sig. Heldigvis har vi flere liggende i reserve og
Nyt fra maskinafdelingen #24-16 18/07:
M24 var blevet fejlmeldt med problemer på gløderør. Der var set på sagen, men ingen fejl fundet. Der var også meldt om uro i området 8-1100 omdrejninger. Per trillede derfor lokomotivet ud af remisen for at starte motoren udendørs – men starte ville den ikke og vi målte straks et
Nyt fra maskinafdelingen #23-16 11/07:
M30 med færdigsamlet trinbræt Opgaven med at få bygget trinbrætter på M30 er nu inde i en ny fase. Nu har Carsten og Anders fået fremstillet trin til begge sider og der skal nu gøres klar til endelig montage. Carsten skar derfor trinene til førerhuset ud,
Nyt fra maskinafdelingen #22-16 04/07:
Mens jeg gav vugge og bundstøtte fra No3 en omgang sort, så fortsatte Anders og Carsten på det højre trinbræt til M30. Det er endeprofilerne, der arbejdes på. Efter den sorte maleopgave var klaret, så gik turen til vognhallen, hvor arbejdet med endevæggen lige skulle afsluttes ved at montere de
Nyt fra maskinafdelingen #21-16 27/06:
Carsten og Anders afmonterede vugge og bundstøtte til kedlen til No3, så det kunne få en fornyet omgang maling efter lidt tilpasning. Derefter gik de videre med trinbræt til højre side på M30, hvor der skulle bores en lang række huller. Jeg fik afrenset og grundet delene fra Vildmosen, så
Nyt fra maskinafdelingen #18-16 30/05:
På en dejlig sommeraften var der lidt stille på værkstederne, men Per og Bjarne fik dog M25 motor samlet så langt, at der nu blot skal gøres klar til en prøvestart på motorværkstedet. Der skal blot påfyldes olie, samt tilsluttes midlertidig brændstoftank og kølevand. Carsten fik næsten samlet det ene
Nyt fra maskinafdelingen #16-16 02/05:
Aftenstemning. Tipvogne opstillet som på et rigtigt grusværk… Kompressionsprøverne af M25 er fortsat med nyt måleudstyr og det ser godt ud. Det forventes at kompressionen endda bliver bedre, når motoren en gang har kørt en dags tid. Denne aften blev der skiftet lidt oliefiltre og sådan… På M15/ 3 fik
Nyt fra Bafd 19-3-2016
Lørdag var der stor aktivitet på Hedehusgården. Et hold skulle efter planen skifte de sidste 20 sveller i spor 3. Et andet arbejdshold skulle færdiggøre det årlige eftersyn af en af personvognene og der skulle også udføres arbejde på M 30. To ihærdige medlemmer løsner spirg i spor 3. I
Nyt fra maskinafdelingen #09-16 29/02:
“Kedelvenderne” står klar på No3 Til arbejdet med kedlen til No3 er der blevet fremstillet en ”kedelvender”, der er klar til vi får et røgkammer retur fra valsning. Den skal anvendes til nemt at kunne rotere hele kedlen, når der skal bores huller i røgkammer og rundt kedelens
Nyt fra maskinafdelingen #31-15 07/09:
Sort og hvidt… Siderne på plankerne får en omgang sort med Gori Efter regn kommer sol. Søndagens trafik blev desværre påvirket af en hel dags bygevejr, så af den grund ville et byt med denne mandags vejr nok have været meget rart, men når nu opgaven med at afrense og
Nyt fra maskinafdelingen #29-15 24/08:
Første del af drejeskiven afrenset og grundet Benjamin og jeg fik denne aften afrenset og grundet første, lille etape af drejeskiven og næste mandag forventes materialerne til det nye dæk at være leveret. Den trænger! Carsten og Mikkel fik monteret et manometer til fyldetrykket på M30, så dette kan overvåges!