Nyt fra Bafd. 04-05-2019
Lørdag morgen på Hedehusgård Station var hektisk. Baneafdelingen havde opgaver på sporet flere steder og inden skulle et særtog afgå mod syd. Særtogspersonalet var suppleret med et arbejdshold, der skulle foretage fejlfinding på overkørselsanlægget ved Stærkendevejen. M 30 og M 24 startes op i værkstedremisen. M 30 med ballastvogne under
Nyt fra Bafd. 15-09-2018
Denne lørdag markerede starten på efterårets svelleudskiftningskampagne. Sommerkørslen efterlader nu banen til baneafdelingen i en måned, inden efterårskørslen starter. Det er nu en stor del af årets arbejde på strækningen skal gennemføres! Første dag med svelleudskiftning plejer at være en dag, hvor udstyr og mandskab skal finjusteres og div. småting
Nyt fra maskinafdelingen #03-18 20/01:
Banetoget er afgået og vi står klar til materieltransporten med No3s gamle kedel Tagrenden sættes op på ny – nu med flere rendejern end før For at komme i gang med en af årets opgaver, så var det nødvendigt først at rangere en hel masse. Men inden da, så skulle
Nyt fra maskinafdelingen #46-17 27/11:
Sidst på aftenen rangerede M24 Da7 ind på værkstedet, så der kan blive fyldt vand på onsdag. Det regnede ret meget denne aften, men vi havde en opgave udendørs og det var at flytte rundt på materiellet, så det står bedst muligt klar til starten på julekørslen på lørdag. Så
Nyt fra maskinafdelingen #45-17 20/11:
Fuld fart hen til vognen med løftegrej og kaffemøller Aftenens store opgave havde vi jo gjort klar til i lørdags. Det fine, men temmelig beskidte lokomotiv fra fosfatfabrikken i Aalborg stod i værkstedet og første opgave blev at løfte det over på andre, svingbare deplorider. Dem havde vi også
Nyt fra Bafd 30/9:
Banetogene klar til afgang – Philip og Otto står parate i den herlige efterårssol Banechefen havde udsendt en opfordring til at møde talstærkt op denne lørdag, da svellerne under overkørslen syd for kvægfolden skulle skiftes. For ikke at efterlade et ufærdigt stykke arbejde, så mødte vi derfor 11 mand på
Nyt fra maskinafdelingen #24-17 19/6:
Det sidste fotostop på turen er på rampen før Hedehusgård. Der bliver flittigt taget både film og billeder! Mens toget køres i remise, så får osten lige bemaling i de Schweiziske farver 🙂 Særtoget med ligesindede sluttes hyggeligt af med en Classic, hvilket faldt på et tørt sted i den varme
Nyt fra Bafd. 17-06-2017
Når Hedeland står i fuldt flor, er der masser af arbejde i baneafdelingen. Strækningen skal holdes åben for trafik og med den vildtvoksende bevoksning er det et helt andet problem end for 40 år siden, hvor der ikke var meget grønt i Hedeland. Beskæringsholdet sidder af på Brandhøj st. Med
Torsdagsbilledet #107
M30 Oberursel – foto taget på Hedehusgård af Steffen Lyngesen i 2003? Dette Torsdagsbillede viser Oberursel-loket på deplorider. Mon det er ved at blive gjort klar til afsendelse til Frankfurt? Ved vores Feldbahnertreffen i 2002 så og forelskede medlemmerne dernede sig i dette gamle lok, idet motorfabrikken lå lige i nærheden af
Nyt fra Bafd. 14-1-2017
Bafd 14/1-17 – M22 flyttes til Brh: Denne flotte vinterdag, hvor der mest var sol – men også kom snebyger forbi ,var hovedopgaven at få bugseret M22 ud til opbevaringshallen på Brandhøj. I mandags blev lokomotivet renset og klargjort til henstilling. Først blev der hentet grej så deploriderne kunne placeres
Nyt fra maskinafdelingen #35-16 24/10:
M15 (næsten) færdig forleden. Nu er den helt klar og kørt i vognhallen Forleden var der skiftedag på værkstedet. M3 (M15) er nu helt færdigrenoveret med nye sandkasser. Så et meget langstrakt restaureringsforløb er afsluttet rigtig vellykket. Læsere af Bloggen vil vide at M3 blev omsporet for snart 25 år
Efterårstog – Tirsdag 18. oktober
Dagen startede lidt gråt og regnen smånussede lidt ned. Forventningerne til antal besøgende på sådan en tirsdag i efterårsferien det første år siden 2008, hvor vi kører U42-tog kan ikke være høje. Så vi var da helt glade da et par bedsteforældre var mødt frem med deres barnebarn 15 min
Nyt fra maskinafdelingen #32-16 26/09:
På denne dejlige efterårsaften var der igen travlhed på værkstedet; der er i ugens løb arbejdet på M25 og denne aften blev der monteret endnu flere dele. Der blev desuden afrenset og malet i motorrummet, beslagene til vibrationsstabilisatorerne blev sandblæst og forberedelserne til etablering af elektrisk patron til motorforvarmning påbegyndt.
Nyt fra maskinafdelingen #31-16 19/09:
Alle mand i gang med noget… Onsdagsholdet havde fået hentet motorhus med dele fra vognhallen og monteret den store køler på M25. Så denne aften blev der tilsluttet rør, kabler og generator med mere. Det skrider planmæssigt rem. Jeg fik malet dynamo-inddækningen og gik i gang med at afrense motorhuset,
Nyt fra maskinafdelingen #30-16 12/09:
Carsten svejser sandkasser til M3 (M15) Så kom motor og dynamo tilbage på rette plads i M25! Denne aftens store opgave var at løfte den samlede, meget tunge enhed ned på ophængene. Der er ikke ret meget plads at give af, men med brug af talje og stabelløfter i flere