Nyt fra maskinafdelingen #21-13 29/07:
De defekte topstykker inspiceres og forslag til reparation drøftes I løbet af ugen er der arbejdet videre med renoveringen af topstykkerne på M25 – men uden det fornødne held. Der er fortsat utætheder i de renoverede enheder. Der skal nu søges efter nye dele eller andre metoder. På Da7 afvaskede
Nyt fra maskinafdelingen #20-13 22/07:
Slagleklipperstolesædeholder-maling En varm sommerdag. Så varm at man ikke kunne male videre på Banevognen, da den var skoldhed… I stedet fik jeg afrenset og grundet ændringerne på slagleklipperens stol og det nye operatørsæde. Malerholdet Martin og Mads fortsatte med afslibningen af Banevognens skyggeside og jeg rengjorde taget. Da kom Stefan fra
Nyt fra maskinafdelingen #19-13 15/07: DIEMA lokomotiv ankommet!
M30 – DIEMA type DFL 60/1.2 1991/no. 5145 Så oprandt endelig den dag hvor vores nye lokomotiv ankom til Hedehusgården. Det har været en lang og bulet vej, som er en helt artikel værdig. I korte træk, så er det nys ankomne et 6 tons DIEMA-dieselhydraulisk lokomotiv (type DFL 60/1.2
Nyt fra maskinafdelingen #16-13 17/06:
Lars har modtaget en pakke, der forhåbentlig kan få M24 i drift igen; en brugt B-pumpe med de rette specifikationer på de fleste punkter. Et ihærdigt søgearbejde på nettet har således bragt flere gode resultater og dette er det første fysiske udbytte. Den skal nu donere reservedele til reparationen af
Nyt fra maskinafdelingen #14-13 27/05:
Før… Efter… Husk at vande blomsterne i ny og næ Efter en regnfuld søndag med få passagerer, så sluttede Mikkel dagen af med nedbrud på M25: Toppakningen gik på cylinder 7 & 8. Han gik sur hjem! Heldigvis kom solen og Mikkel igen, så sammen med Carsten fik han bremseklodserne
Nyt fra maskinafdelingen #13-13 06/05:
M25: Motorhus slebet og grundet. Kenneth og Poul fik i onsdags gennemgået vognene i motorstammen, der har glidelejer og derfor kræver en del arbejde med adskillelse og smøring af disse. De var derfor klar til første plandag i søndags. Maskinchefen fik denne aften bl.a. færdiggjort papirarbejdet. Vi andre fik fuget
Nyt fra maskinafdelingen #13-13 06/05:
Kenneth var kommet i god tid for at gennemføre det årlige hovedeftersyn af alle vognene. Ærgerligt var det derfor at LM9 skulle afspore lige udenfor værkstedet på det sted, der allerede i forvejen var udset til næste sporarbejde. Kenneth og Carsten fik den dog på sporet med et par ”Andefødder”
Nyt fra maskinafdelingen #12-13 29/04:
Nogen af pladedelene til kedelindækningen på Vildmosen På dagholdet havde Bo færdiggjort pladerne til inddækningen til Vildmosen og malet delene. Fra Per har klubben modtaget en hel reol med mindre størrelser maskinskruer i både metrisk og tommer. Mads, Carsten og jeg fik monteret reol og skuffer oppe på loftet, så
Nyt fra maskinafdelingen #11-13 22/04:
Motorhuset er lige landet på plads igen… Mads og jeg startede aftenen i Gartnersektionen og fik ryddet buskads og småtræer rundt om lokomotiverne i spor 4, så de nu ser ud som noget vi passer på… Så kunne vi bagefter give en hånd med på M25. Motorhuset kom på plads
Nyt fra maskinafdelingen #10-13 15/04:
Bo havde brugt eftermiddagen på Vildmosen og bl.a. fortsat arbejdet med inddækningen ved kedlen. Peter fik smurt gravemaskine. Lars og Carsten skulle udbore to præcisionshuller til et par koniske stifter på M25´s ny-nivellerede banemotor. De skal hjælpe med at angive motorens rette placering på konsollen til kommende generationer. Det blev en
Nyt fra maskinafdelingen #09-13 08/04:
Ole og Lars havde brugt eftermiddagen på at reparere det knækkede hovedstyr fra stoppemaskinen; Ole havde drejet et nyt gevindstykke og Lars drejet en pasning i styret, så det kan krympes sammen. Carsten, Peter, Mads og jeg startede med at fylde spildolie på en stor tromle, så vi kan få
Nyt fra maskinafdelingen #08-13 01/04:
Denne aften var der indkaldt til afklaringsmøde i Mafd. vedr. løsningsmodellerne for at frembringe en brugbar brændstofpumpe til M24. Der var stor enighed om fortsat at forsøge flere spor samtidigt. Fire flotte nitter; den ene undersænket for at give plads til et beslag. Vi var 11 fremmødte, der derfor ikke kom
Nyt fra maskinafdelingen #07-13 11/03:
Håndrangering i 8 graders frost… Vi startede alle aftenen med at rokere rundt på materiellet udenfor. Spanteplanet skulle frigøres til brug for nittearbejdet på GM32´s ramme, men var optaget af motorhus og førerrum fra M15. Vi fik rangeret rundt, så planet nu står klar til at Bo og Carsten kan
Nyt fra maskinafdelingen #06-13 04/03:
Mads fik malet det grundede vippeled for den 4-armede, hydrauliske understopper i flot gul, Peter og jeg fik malet de grundede dele på M25 i flot lys grå. Per fik drejet et par underlagsskiver til brændstoffilterets holder på M15 og Carsten fik ryddet op. En stille aften med 6 fremmødte.
Nyt fra maskinafdelingen #05-13 25/02:
Carsten svejser delene til vippeled De grundede dele til vippeledet Lars og Carsten fik færdigsvejset fæste og dertilhørende vippeled for den 4-armede, hydrauliske understopper, klubben har anskaffet for at kunne arbejde i områder med begrænset plads; det kan fx være understopning af sveller tæt ved sporskifter. Med dette fæste kan