Nyt fra maskinafdelingen #35-13 18/11:
Aftenstemning udenfor: Idé-udveksling om justering af motoren på M25 Carsten og jeg startede aftenen med at køre D13 retur til vognhallen efter at den er blevet vejet i lørdags. Den vejer for øvrigt 3625 kg. Retur fra vognhallen kom rammen til GM32, så arbejdet på den kan fortsættes. Inden da tog
Nyt fra maskinafdelingen #34-13 11/11: (opdateret med flere fotos!)
Ved Aalholm. Masser af krat er skåret ned for at få vognen fri Ankomst HHg På sporet igen. Forlænget “Odin”-vogn med originale roe-bogier Aalholms baneafd. vogn Tenderen fra Odin Se en film fra en sporvandring på Aalholm. Mogens og Carsten havde været på Aalholm museum fra morgenstunden
Nyt fra maskinafdelingen #33-13 04/11:
M25 – Snart fuldmonteret motor Mogens og Carsten startede aftenen med at afslutte 1. etape af ”Trykluftudtag i hele værkstedet”, så der nu er mange velanbragte udtag langs væggene – herligt! Så Mogens fortsatte aftenen med at fremstille nye beslag til rullerne på GM32´s ramme, jeg fik grundmalet evolutfjedrene, mens
Mafd.-nyt #32, uge 44
Mandagens storm holdt flertallet indendøre, dog var vi 4 på gården og fik bl.a. adskilt og renset kontraventiler og sump for hydraulik-oliebeholder på rørbukker for urenheder, og ekstra værktøjholdere påsvejstes også – således rørbukkeren er klar til når der næste gang skal bukkes f.eks. luftrør. Der blev også arbejdet videre med GM-32 rammen, således vognkassen snart kan opleve
Nyt fra maskinafdelingen #31-13 21/10:
Mogens og Carsten blev forleden færdige med den ene halvdel af rørsystemet til trykluftudtag og fortsatte derfor med rørføring til den modsatte væg. Dette krævede blandt andet bukning af rør, så det passer hen over portene. Inden da havde Carsten og jeg monteret styrene til puffertøj på GM32-rammen, samt sandblæst
Nyt fra maskinafdelingen #30-13 14/10:
Mikkels FRICHS motormaling Mogens og Carsten, samt Anders som er hjemme på ”efterårsferieorlov”, havde brugt hele dagen på at montere det faste rørsystem til trykluft i værkstedet. Mogens smuttede hjem til aftensmaden, mens de to flittigt fortsatte resten af aftenen. Mikkel havde næsten malet hele motorblokken på M25, da jeg
Nyt fra maskinafdelingen #29-13 07/10:
Mikkel renser overfladen med nålebanker Mikkel og Carsten var også denne dag tidligt i gang med hhv. M25 og rammen til GM32. Mikkel fik afrenset gulvet i motorrummet med en nålebanker. Desværre havde den spatelmasse, som Per Børge havde påført i onsdags ikke fået ordentligt fat. Motoren fik også en
Nyt fra maskinafdelingen #28-13 30/09:
Lars, Mikkel og Carsten var allerede i gang, selvom jeg kom tidligt denne aften. Det var også spændende opgaver som var i gang: Montage af de nye pakninger på M25 som Mikkel monterede sammen med delene. Bl.a. indsugningsmanifold og motorluger. En af de nye, maskinskårne pakninger efter Mikkels skabeloner
Nyt fra maskinafdelingen #27-13 23/09:
Afrenset oliekøler og under; vandkøleren til M25 Mogens og Carsten fortsatte opgaven med at planlægge trykluftudtag på værkstedet. Mads og jeg fik malet alle de kølerdele til M25, som Onsdagsholdet havde afrenset. Stolen til slagleklipperen fik også en omgang. Mikkel og Carsten fik set på renoveringen af førerhustaget, samt døren
Nyt fra maskinafdelingen #26-13 16/09:
Justering af ventiler på M25 Aftenens vigtigste opgave blev at Mikkel, Per og Jan justerede ventilerne på M25, samt monterede indsprøjtningsdyser, brændstofrør og andre løsdele på motoren – en opgave, de fleste deltog i. Enten som deltagende, rådgivende eller som tilskuere J Mogens og Carsten fik også set på design
Nyt fra maskinafdelingen #25-13 09/09:
Bogie-rangering Da jeg kom til Gården var Mogens og Carsten allerede i gang med at finde et par gamle roe-bogier frem til transport af den renoverede ramme til GM32. Jeg gav en hånd med til en større rokade i værkstedet, således at grav-sporet atter blev disponibelt og vi fik
Nyt fra Bafd 7-9-13:
Metoden til udskæring i skinnefoden udvikles i plenum Lørdags kørte et mindre hold til Brh for at få udvidet sporet udefra og ind til til skydebroen med endnu et par sporvidder. Der er derfor ved at blive lagt endnu et par skinner klods op af de andre for at frembringe sporvidderne
Nyt fra maskinafdelingen #24-13 02/09:
Afgratning af holdere for portskinner I lørdags fik Carsten svejst vinkelstykkerne til glideskinnerne på rammen til GM32 og fik dem denne aften afgratet. Snart kan rammen komme til sandblæsning. Herefter blev trækket til sandingssystemet på M30 svejst, så det igen fungerer. Jeg fik repareret en kabeltromle m.m. og fortsatte derefter
Nyt fra maskinafdelingen #23-13 26/08:
Efter en hyggelig, men lidt stille sommerferieperiode, så ser det ud til at værkstedet igen er kommet i omdrejninger; Mads og jeg fik først malet banevognens sider færdig, så der nu kun resterer finish med sort på sider og håndtag. Siden gik vi i gang med afrensning af M25, så