Nyt fra maskinafdelingen #42-15 30/11:
Så er det næste lørdag at årets juletog kører den første tur! Aftenen blev derfor anvendt på at rydde op og gøre plads til M24 og Da7, som får remiseplads her de kommende weekends. Derfor skulle M25´s motor – som blev lagt flot ned på siden i onsdags – også
Nyt fra maskinafdelingen #41-15 23/11:
Sne til juletog? Kan vi gemme lidt? Årets første sne faldt lørdag aften og det meste må være landet ved Hedehusene. Der var ikke ryddet på P-pladsen, andet end et par trampestier, så bilerne måtte klemme sig sammen og holde oppe ved bommen. Nogen valgte endda at gå i stedet…
Nyt fra maskinafdelingen #40-15 16/11:
M25 er nu delt i mange dele og derfor fortsatte Jan og Bjarne med klargøring til afsendelse af dynamodelene. Der blev savet et låg til dynamohus m.m. Bagefter blev motordele aftaget for rensning. På M15 fik Hans monteret endnu en byggeplade der blev tætnet og grundet før montage. Carsten arbejdede
Torsdagsbilledet #34
I disse dage står juletrafikken for døren. Derfor kan det være på sin plads, at mindes varme sommerdage med glade passagerer. På dette billede er vi tilbage ved et af Claus’ første besøg på HVB i sommeren 1983. M 25 med persontog på Sølund st. Med ryggen til ses dagens
Nyt fra maskinafdelingen #39-15 09/11:
Onsdagsholdet fik jo motoren fint ud af M25og derfor gik aftenen med at adskille generator fra motor og fordele delene på paller, så de kan blive kørt til renovering ude i byen. Der blev også arbejdet noget på No15 og de nye koblinger fik en sidste gang maling – selvom
Nyt fra Mafd- & Bafd. hverdagsudgaven uge 45
Mandag fortsatte forberedelsesarbejdet for udtagning af motoren på M25. Her dog lidt ældre billede, også med Per Børge i aktion på samme maskine. Onsdag modtog vi 3 læs grus på Brh. til ballastbrug, og container til indsamling af udskiftede sveller.Deploy-stakkene blev tømt, og nu mangler kun ganske få sveller bag
Nyt fra maskinafdelingen #38-15 26/10:
M25 kompressionsprøve Bjarne og Per viste resultatet af den kompressionsprøve, som Onsdagsholdet havde foretaget på M25. Det er godt at kende udgangspunktet, men resultatet er skidt og forklarer tydeligt hvorfor motoren har haft startproblemer… Vi må håbe at den næste bliver dobbelt så god – men først skal motor og
Nyt fra maskinafdelingen #37-15 19/10:
Den (næsten) færdige drejeskive malet og indhegnet M25 adskilles. Jan synes det er sjovt arbejde! Otto og Peter gav en god hånd med, så drejeskiven lige fik en anden omgang Gori og dermed er klar til juletrafik og snevejr. Derefter gik Otto med på M25, hvor Bjarne og Jan fortsatte
Drejeskiven del 3 – 151015
Så blev det lille specialteam (næsten) færdig med “projekt nyt dæk på drejeskiven” Der mangler nu kun lidt tilpasninger ved låsebeslag og en inspektionsluge. Lad billederne fra aftenens indsats tale for sig selv. Tak til holdet for godt arbejde! (klik på fotos for at få en billedserie med større visning)
Nyt fra maskinafdelingen #36-15 12/10: (og onsdag 7/10)
Onsdag aften lægges del 2 af drejeskiven Her ændres en plade til en skive 🙂 Store mængder sveller klar til afhentning Gamle sveller pakkes på deploriderne M24 efter velafsluttet prøvetur med fuldt tog (klik på fotos for større billeder) Drejeskiven fik dæk på 2. halvdel forleden aften, så nu mangler
Nyt fra maskinafdelingen #08-14 10/02:
Et møde i Mafd er en alvorlig sag… Maskinchefen havde indkaldt til møde i afdelingen, så vi kunne diskutere årets arbejder og udarbejde oplægget til årets arbejdsprogram, der som bekendt er opdelt i en raket af tre trin. Det sendes derefter til godkendelse på Generalforsamlingen. Vi måtte jo konstatere at
Nyt fra maskinafdelingen #07-14 03/02:
For at beskytte hydraulikmotor og andre dele på gravemaskinen, er der indkøbt en slyngkobling, der skal forbedre og minimere tilbageslaget, når vibratoren på den 4-benede svellestopper (”Edderkoppen”) kobles ind. Lars skulle dog lige modificere målet i koblingshjulet til den rette størrelse kilerem. Det lykkedes dog ikke ham og Mads at
Nyt fra maskinafdelingen #01-14 06/01:
På årets første mandag i Mafd fik vi ordnet lidt praktiske sager; gulvet i værkstedet var fyldt med de kasser vi havde fået med store bolte i tommemål. Vi fik tømt kasserne for støv, afvasket og sorteret indholdet i dem og båret dem op på bolt-lageret. Så kunne vi gå
Nyt fra maskinafdelingen #37-13 9/12:
Et rigt udvalg af tomme-mål; rundhovedede skruer med kærv og en masse UNC og UNF – og heldigvis også i WW Sidste mandag var jeg desværre selv forhindret, men andre fik monteret motorhuset på M25. Denne aften gik vi imidlertid ikke videre med M25, for Jan og Carsten havde været
Nyt fra maskinafdelingen #36-13 25/11:
Mikkel har nu malet bogstaverne flot op igen. Det ser bare godt ud! Det er blevet undersøgt, om trykket kunne hæves på dyserne på M25 – men det er blevet os frarådet. Derfor kører motoren nu som den gør. Mikkel fik malet ”stafferinger” på FRICHS-motoren og på ESPHOLIN-kompressoren, så nu