Nyt fra maskinafdelingen #12-16 04/04:
Bo og Carsten har hen over påsken arbejdet videre med røgkammeret til No3. Der er boret endnu flere huller, samt nittet og denne aften blev de sidste af de store nitter banket i. Bagefter blev de planeret med overfladen. Arbejdet fortsætter med rammen til røgkammerdøren, der også skal varmnittes på.
Torsdagsbilledet #52
M25 på afveje… til FRICHS-træf i Odense 13-14. august 2005. Det er redacteuren, der står på lokomotivet som togfører. Sporet var ca. 100 m langt og den 3. skinne ligger der efter sigende endnu 🙂 Vi glæder os til at det en dag igen står samlet og kørende på egne skinner igen!
Nyt fra maskinafdelingen #11-16 14/03:
Alle de mange huller i begge ender af røgkammeret er nu boret. Nu skal der snart nittes. Siden sidste mandag har Bo og Carsten flittigt arbejdet videre med røgkammeret til No3 og der er nu boret nittehuller i rammen til røgkammerdøren. Der kan snart nittes… Mogens har desuden arbejdet på
Nyt fra maskinafdelingen #10-16 07/03:
Bo og Carsten borer her et af de de mange huller mellem kedel og røgkammer Den nyvalsede plade, der skal blive til nyt røgkammer på No3, ankom forleden og derfor var Bo, Carsten og Mogens mødt ind på mandagsdagholdet for at komme hurtigt i gang med at bore de mange
Nyt fra maskinafdelingen #09-16 29/02:
“Kedelvenderne” står klar på No3 Til arbejdet med kedlen til No3 er der blevet fremstillet en ”kedelvender”, der er klar til vi får et røgkammer retur fra valsning. Den skal anvendes til nemt at kunne rotere hele kedlen, når der skal bores huller i røgkammer og rundt kedelens
Nyt fra maskinafdelingen #08-16 22/02:
Maler-Hans fik malet hele førerhuset indvendigt på M15, så det nu fremstår helt nyt og smagfuldt indrettet J. M25 holdet manglede et ”nyt” topstykke, der skal hentes fra fjernlageret på Brh. Der har vist sig en revne i det ene topstykke. Aftenen blev derfor brugt på planlægning.
Nyt fra maskinafdelingen #07-16 15/02:
Hans kom et fint skridt videre med M15, idet der kom smarte stopper på motorlagerne, så de ikke smækker op i det nymalede førerhus og låsebeslaget blev malet. I mens skiftede Mikkel olie på M40 og jeg skiftede sand på sandblæseren og gav den en tiltrængt rengøring. På M25-motoren blev
Nyt fra maskinafdelingen #05-16 25/01:
De efterhånden meget slidte lamper i sydvestlige hjørne af værkstedet trængte til udskiftning og derfor fik Lars, Benjamin og jeg nedtaget og opsat nye enheder, så elektrikeren bare skal tilslutte J Denne aften fik M25-holdet sat splitter i møtrikkerne ved kruptapslejerne efter alle stempler blev genindsat med nye stempelringe i
Nyt fra maskinafdelingen #04-16 25/01:
Denne aften var M25-holdet arbejde at hone alle 8 cylindre med et dertil indkøbt værktøj. Det så ud til at blive et godt og jævnt resultat. Stemplerne blev også sat i drejebænket for at udstikke de øverste ringspor et par 1/10- dele til bredere stempelringe. Lars og Peter foretog vogneftersyn af
Nyt fra maskinafdelingen #03-16 18/01:
Spor i sneen… Denne aften fortsatte M25-holdet arbejdet med at opmåle og registrere alle motordele for slid og skader. Heldigvis er listen kort og grundlæggende er det en motor i god tilstand, som blot skal have en grundig gennemgang, nye stempelringe og den slags kærlig pleje. Registreringen er ved at
Nyt fra maskinafdelingen #02-16 11/01:
Efter en lidt stille start på året, så kom værkstederne op i fulde omdrejninger denne aften: Carsten og jeg arbejdede på hjul til deploriderne; Carsten monterede aksler og jeg fik sandblæst afstandsringe samt et par hjul, som BigRas gav et nap med at afrense. Bagefter blev de grundet. Hans fik
Nyt fra maskinafdelingen #01-16 05/01:
Så kom vi godt i gang med det nye år 2016. Det bliver jo spændende hvad vi kommer til at opleve på værkstederne i løbet af året. En gennemgang af årets gang i Mafd for 2015 kommer i næste udgave af Tipvognen . Denne aften var vi blot 3 der
Nyt fra Bafd 28-12-2015
Efter 3 travle weekender med juletog var der atter mulighed for at samle Baneafdelingen til en arbejdsdag med afvekslende opgaver. 4 mand var mødt frem og vi startede med at flytte M25’s motor fra værkstedsremisen ind i maskinværkstedet, hvor den skal undergå en større renovering. Da gravemaskinen alligevel var opstartet
Nyt fra maskinafdelingen #43-15 07/12:
Med værkstedet fyldt op med driftsmateriel til at køre juletog, så var der ikke lige plads til at rokere mere rundt med M25´s motor, så det arbejdshold holdt en velfortjent fridag denne mandag. Der er nu plads til at få motoren flyttet til motorværkstedet – efter M24 reservemotor fik plads
Årets første juletog sendt afsted med fyldte vogne :-)
En lille sammenfatning fra dagen. Så fløjtede vi afgang for årets første juletog og trods blæst og lidt regn, så havde vi mange, glade gæster med togene dagen igennem. De fleste i fornuftigt tøj og glade for at låne et par varme tæpper. Spejderne fik også solgt de første juletræer