Torsdagsbilledet #66
Sidste omgang fra Lars Kragh: Sidste stop på IBK´s bustur i 1976 var Hedehusgården hvortil Frichs-lokomotivet A.D.d.S 25 et par måneder tidligere var landet, i anledning af udflugten var den presenning lokomotivet normalt var pakket ind i, trukket af. Den ene port til klubbens første lokaler står åben, året efter
Nyt fra maskinafdelingen #21-16 27/06:
Carsten og Anders afmonterede vugge og bundstøtte til kedlen til No3, så det kunne få en fornyet omgang maling efter lidt tilpasning. Derefter gik de videre med trinbræt til højre side på M30, hvor der skulle bores en lang række huller. Jeg fik afrenset og grundet delene fra Vildmosen, så
Nyt fra maskinafdelingen #20-16 13/06:
Klar til en prøvestart. Se filmen herunder > De mange forberedelser til prøvestart af M25´s nu samlede motor kulminerede denne aften. Først skulle holdet igennem de indledende øvelser, der bl.a. består i udluftning af motoren, sikre flow til kølevand og brændstof, samt batteri til starteren. Derefter kom
Nyt fra maskinafdelingen #19-16 06/06:
Aftenens fremmødte arbejdede alle på at klargøre M25-motoren, så den snart kan blive prøvestartet. Der skal fremstilles pakninger, monteres rør og slanger og forberede køling men også finde ud af hvor de forskellige stumper skal placeres… Jeg syslede rundt med museumsprojektet, hvor vi bl.a. har vedtaget at montere træuldsplader på
Torsdagsbilledet #62
Med det sidste plantog den 14. september 2003 var det også sidste gang vi krydsede på Sølund st.. Året efter blev den nye strækning til Fem Ege st. indviet og så blev krydsningen flyttet til Brandhøj, hvor togene stadig mødes på plandagene. Den gang havde vi også kun en overdækket vogn; nu er alle
Nyt fra maskinafdelingen #18-16 30/05:
På en dejlig sommeraften var der lidt stille på værkstederne, men Per og Bjarne fik dog M25 motor samlet så langt, at der nu blot skal gøres klar til en prøvestart på motorværkstedet. Der skal blot påfyldes olie, samt tilsluttes midlertidig brændstoftank og kølevand. Carsten fik næsten samlet det ene
Nyt fra maskinafdelingen #17-16 23/05:
Pakninger monteres på manifolden. Boltene vil dog ikke fange gevindet… Med en stor del af Mafd beskæftiget med særtoget denne aften, så blev det mest M25´s motor som fik opmærksomhed. Der blev bl.a. monteret pakninger på udstødningsmanifolden og andre samleopgaver, der skal lede hen mod en afprøvning af motoren. Jeg
Nyt fra maskinafdelingen #16-16 02/05:
Aftenstemning. Tipvogne opstillet som på et rigtigt grusværk… Kompressionsprøverne af M25 er fortsat med nyt måleudstyr og det ser godt ud. Det forventes at kompressionen endda bliver bedre, når motoren en gang har kørt en dags tid. Denne aften blev der skiftet lidt oliefiltre og sådan… På M15/ 3 fik
Nyt fra Onsdagsholdet 4. maj 2016
Her er lidt billeder fra dagen; Kedlen til Nr. 3 blev afhentet og kørt til Avedøre Holme for sandblæsning og behandling. Carsten og jeg var med for at lave aftalerne om behandlingen. Bjarne og Jan fik kompressionstestet Frich´s-motoren med et nyt indkøbt apparatur med et glimrende resultat, og indsprøjtningsdysserne blev
Nyt fra maskinafdelingen #16-16 02/05:
Kompressionsprøven i onsdags af M25´s motor gav ikke det ønskede resultat, men det skønnedes at det var metoden der var forkert. Et nyt forsøg blev derfor udført denne aften. Ved at dosere lige netop den passende mængde olie i og rundt stempeltoppen, så kom der tilstrækkelig tætning af oliefilmen og
Nyt fra maskinafdelingen #15-16 25/04:
Den udskårne dørplade til M15 afrettes og afgrates til perfektion! Endnu et skridt på vejen til færdiggørelsen af M15 blev taget ved at Carsten og Hans fik udskåret og afgratet en stålplade, som skal blive til inderbeklædning på døren. M25-holdet var nærmest fuldtalligt, da Bjarne og Poul var retur efter hver
Nyt fra maskinafdelingen #14-19 11/04:
Dagholdet denne mandag havde fået støbt den nye bund i kulgården. Kenneth A, Lars og Bo fik sammen med en dygtig betonmand fyldt nettet op med god plutte. Sidst på aftene dækkede vi det over for at holde på fugten. Det var næsten ikke nødvendigt, da en fin støvregn faldt
Nyt fra maskinafdelingen #14-16 18/04:
Dagholdet denne mandag havde fået støbt den nye bund i kulgården. Kenneth A, Lars og Bo fik sammen med en dygtig betonmand fyldt nettet op med god plutte. Sidst på aftene dækkede vi det over for at holde på fugten. Det var næsten ikke nødvendigt, da en fin støvregn faldt
Torsdagsbilledet #56
I sidste uge så vi aktive medlemmer arbejde på sporene foran den store remise. Senere på året var der fremskridt at spore og alle tre spor fra remisen havde nu forbindelse til drejeskiven. M 25 og melisvogn nr. 9 foran den store remise i 1986. Sporene til remisen er stort
Nyt fra maskinafdelingen #13-16 11/04:
Alle delene til samlesættet No3 er nu indenfor rækkevidde…. Bo og Carsten er nu færdig med nittearbejdet af rammen til røgkammerdøren og derfor prøvemonterede vi kedlen på undervognen for at se op målene passede til vuggen foran under røgkammeret. Per og Jan trimmede ventilerne på topstykkerne på M25 motor. Så