Nyt fra maskinafdelingen #34-16 10/10:
M30 og M3 nu fint litreret Sikke en travlhed på værkstederne denne aften. Der blev puslet i alle hjørner: Hans havde med posten modtaget udskårne overførings-tal, så nu er både M3 (tidligere M15) og M30 blevet flot litreret. Carsten fik også monteret den ene af de nyfremstillede sandkasser, der ved
Nyt fra maskinafdelingen #33-16 03/10:
Bedford fra Nymølle parkeret efter sin sidste køretur ved egen kraft. Nu skal motoren bruges i M8 En ny veteranenhed af en type, der er sjælden gæst i en togklub havde denne aften gjort sin entre på gårdspladsen; en Bedford lastvogn, som er doneret os fra Nymølle Skærvefabrik. Den har
Nyt fra maskinafdelingen #32-16 26/09:
På denne dejlige efterårsaften var der igen travlhed på værkstedet; der er i ugens løb arbejdet på M25 og denne aften blev der monteret endnu flere dele. Der blev desuden afrenset og malet i motorrummet, beslagene til vibrationsstabilisatorerne blev sandblæst og forberedelserne til etablering af elektrisk patron til motorforvarmning påbegyndt.
Nyt fra maskinafdelingen #31-16 19/09:
Alle mand i gang med noget… Onsdagsholdet havde fået hentet motorhus med dele fra vognhallen og monteret den store køler på M25. Så denne aften blev der tilsluttet rør, kabler og generator med mere. Det skrider planmæssigt rem. Jeg fik malet dynamo-inddækningen og gik i gang med at afrense motorhuset,
Nyt fra maskinafdelingen #30-16 12/09:
Carsten svejser sandkasser til M3 (M15) Så kom motor og dynamo tilbage på rette plads i M25! Denne aftens store opgave var at løfte den samlede, meget tunge enhed ned på ophængene. Der er ikke ret meget plads at give af, men med brug af talje og stabelløfter i flere
Nyt fra maskinafdelingen #29-16 05/09:
Peter og Carsten arbejde denne aften på at adskille aksel og hjul fra hinanden på et hjulsæt fra en tipvogn. Der er behov for at dreje og montere en ny aksel, som er lige… Først blev lejer og akslekasser dog afmonteret. Ildsaven fik derefter hurtigt skåret akslen over og et
Torsdagsbilledet #75
Sommerkørslen 2016 står snart foran sin afslutning. For 20 år siden kørte vi også tog hele sommeren, men meget så anderledes ud. Bare se billedet nedenfor. M 25 rangerer en personvognsstamme ud fra vognhalsbanegården med kurs mod perronsporene på Hedehusgård station. På forreste vogn i kørselsretningen holder togføreren et vågent
Nyt fra maskinafdelingen #28-16 29/08:
Der males “lokomotivrød” på undervognen og inde i de nye værktøjsrum Sidste mandag blev undervognen på M30 grundet, men der resterede påsvejsning af sider på de tidligere trin, så de kan anvendes som værktøjskasser. Det havde Carsten nu fået fint udført og slutgrundet, så jeg kunne male begge sider med
Nyt fra maskinafdelingen #27-16 22/08:
Så er redacteuren tilbage på Bloggen efter en herlig ferie. Måske dukker der et forsinket ”postkort” op en dag… På værkstedet var det hektisk aktivitet, herunder en reparation af et utæt olierør på M24, som derfor desværre måtte udgå efter sin anden plantur i søndags. Det var heldigvis til at
Nyt fra maskinafdelingen #26-16 01/08:
Peter damprenser og M30 er på vej ud i hallen… M30 står og tørrer efter sin afrensning. Sumpen er vendt tilbage til M25 motoren og ser stadig ud til at holde tæt. Carsten fik afrenset M30 med damprenseren, så vi kan få malet undervognen og bagefter gav
Torsdagsbilledet #70
M25 forrest og M24, der her kan køre, men ikke er færdigrenoveret. Lige nu er det omvendt 🙂 Foto fra Grillaften 9/8-2003. Husk din tilmelding til årets grill-aften! Foto: Leif Ulrich Johannsen – med mit første digitalkamera…
Nyt fra maskinafdelingen #25-16 25/07:
dejligt at være under tag mens regnen styrter ned udenfor M25 motoren viste sig at dryppe fra sumpen, som derfor blev afmonteret. Først fik pakningerne skylden, men det viste sig også at gevindene i selve sumpen havde løsnet sig. Heldigvis har vi flere liggende i reserve og
Nyt fra maskinafdelingen #24-16 18/07:
M24 var blevet fejlmeldt med problemer på gløderør. Der var set på sagen, men ingen fejl fundet. Der var også meldt om uro i området 8-1100 omdrejninger. Per trillede derfor lokomotivet ud af remisen for at starte motoren udendørs – men starte ville den ikke og vi målte straks et
Nyt fra maskinafdelingen #23-16 11/07:
M30 med færdigsamlet trinbræt Opgaven med at få bygget trinbrætter på M30 er nu inde i en ny fase. Nu har Carsten og Anders fået fremstillet trin til begge sider og der skal nu gøres klar til endelig montage. Carsten skar derfor trinene til førerhuset ud,
Nyt fra maskinafdelingen #22-16 04/07:
Mens jeg gav vugge og bundstøtte fra No3 en omgang sort, så fortsatte Anders og Carsten på det højre trinbræt til M30. Det er endeprofilerne, der arbejdes på. Efter den sorte maleopgave var klaret, så gik turen til vognhallen, hvor arbejdet med endevæggen lige skulle afsluttes ved at montere de