Nyt fra maskinafdelingen #12-11 21/03:
Jørgen og Carsten havde på dagholdet fået bygget en midlertidig ramme, så vognkassen kan løftes af rammen på GM32. De blev desværre forhindret i at fortsætte arbejdet, fordi pallestabeleren ikke kunne holde gaflerne oppe. Dette problem har været set tidligere, men nu tog de fat få reparationen af denne
Nyt fra maskinafdelingen #11-11 14/03:
Siden sidste mandag har Lars påbegyndt afdrejningen af det første af M24´s hjul med 32 mm! De blå spåner fylder godt op omkring drejebænken. Sammen med Kenneth blev der lagt en plan for den fortsatte afdrejning. D13 er blevet malet 2. gang og kontakter til bagdøren, samt fræsning af ledningsvej
Nyt fra maskinafdelingen #10-11 07/03:
Dagholdets udførte arbejde… Der sker meget på værkstedet mellem hver mandag… I lørdags blev fladvognen sat på hjul og Onsdagsdrengene havde arbejdet flittigt videre på D13. Mandagens daghold havde som nævnt (se Lars indlæg) fået adskilt hjullejerne på M24 og sat første hjulsæt i drejebænken. Kenneth P besigtigede opstillingen og
Mafd-nyt, mandag 7/3 – frokostholdet
Mandag adskiltes M242’s lejekasser, og forreste aksel blev opsat i drejebænken.Jørgen var også forbi, og forestod opsætning af stikontakter på vest-væggen. /LLZ
Nyt fra maskinafdelingen #09-11 28/02:
Efter lørdagens rokade og løft tog værkstedet sig noget anderledes ude denne mandag, hvor melisvogn nr. 32 nu står, hvor radialboremaskinen før befandt sig. M24 højt hævet uden hjul og D13 nu i rødmalet udgave! Carsten og Jørgen gik i gang med at adskille nr. 32, hvor gulv og
Mafd- & Bafd-nyt, vinterferieudgaven
Mafd- & Bafd-nyt, vinterferieudgaven Onsdag arbejdedes videre på D13, mens Finn og jeg tog banetoget til Brandhøj for savning + transport af sveller op på gården, til brug for snarlig svelleudskift i 2 sporskifter.Dagen afsluttedes med fræsning af kvadrantklodser til Da7&Fredag besøgtes Kristian fra www.rentalok.dk , som meget prisværdigt udførte
Mafd 26/2 Lige de sidste billeder fra lørdagens arbejder;-)
Lige de sidste billeder fra lørdagens arbejder;-) /LLZ
Nyt fra maskinafdelingen #08-11 21/02:
Grundig rengøring af Stanko boremaskinen “Russeren” Lørdagen havde Carsten og Sven Erik nedvasket Stanko-maskinen og vi fortsatte med opgaven; Carsten fik repareret bremsen og påfyldt olie på bremsemotoren. Sven Erik og jeg afvaskede planet grundigt og rengjorde alle render. Carsten fik ryddet op i store dele af pallereolen og senere
Nyt fra maskinafdelingen #03-11 17/01:
Så kom værkstedet igen i omdrejninger: Carsten og jeg arbejdede videre med tilpasning og svejsning af delene til koblingerne. Kenneth m.fl. fik gået M24 efter og set på hjulenes tilstand. Konklusionen er, at der sagtens kan drejes ca. 15mm af bandagen for at rette hjulprofilet op. Det har nok ikke
Nyt fra maskinafdelingen #23-10 17/5:
I håbet om at pæne blomster kan lokke flere passagerer til, så tilplantede jeg tipvognen med flotte blomster frisk fra Fætter Fly. Han er i øvrigt frisk på besøg fra os en dag, så det vil jeg forsøge at få planlagt til en onsdag aften i løbet af året… Bent
Nyt fra maskinafdelingen #22-10 10/5:
Efter en søndag med en stille start på driften i K10, hvor jeg havde alt for meget tid med at lægge mærke til de sorte tagstolper, stod dampstammens vogne for tur til en forårsrengøring. Stolper, sider og bænke fik en grundig afvaskning og så tager Christian gulvene på lørdag. Vi
Nyt fra maskinafdelingen #21-10 3/5:
Sidst var det vognene, der blev gjort klar til driften; denne mandag stod M24 for tur. Carsten, Jan Per Børge og Leif fik efterset motor, kompressor – og bremserne. De skal skiftes inden søndagen, hvor det jo går løs med plantogene igen! Vi fik også vasket og pudset lokomotivet, så
Nyt fra maskinafdelingen #06-10 06/02 – lørdagsudgave:
Sneen ligger stadig højt rundt Gården, men der er heldigvis ikke kommet mere sne siden mandagen. Carsten har jo indkaldt til snerydning, så vi uden yderligere forsinkelse kan få Da7 op på donkraftene. De skal hentes i vognhallen og der skal byttes rundt på alle enhederne i værkstedet. D13 blev
Nyt fra maskinafdelingen #02-10 11/01:
Per Børge og Jan måtte ud i endnu en runde på M24. Automatsikringen slog ud ved startforsøg og det på trods af, at det defekte gløderør blev udskiftet sidste gang. Forsøg, beregninger og målinger på M23, gjorde dog at en mistanke om en for lille sikringsværdi (40A) blev bekræftet og
Nyt fra Maskinafdelingen #1-10 04/01-10
Heldigvis var der blevet tændt for varmen på værkstedet i god tid. Frosten har fat i Danmark.Villi og Per Børge fortsatte sidste mandags fejlsøgning på M24; det viste sig at være et af de nye gløderør, der kortsluttede i 3 cylinder. Carsten og jeg fortsatte fremstillingen af nye koblinger; de