Nyt fra maskinafdelingen #32-11 29/08:
Carsten arbejdede videre på montage af kontralodder på slagleklipperen. Der bliver plads til ca. 12 lodder af 40 kg. Så skal det testes om det er tilstrækkeligt. Per og Jan færdiggjorde skift af kontakter til starter og så på, hvad der evt. skal skiftes af ledninger. Så gik Per til
Nyt fra maskinafdelingen #31-11 22/08:
Slagleklipperen er nu på værkstedet for ombygning! SÅ er slagleklipperen endelig kommet ind på værkstedet, således at den forhåbentlig kan blive køreklar til næste års ”havearbejde” Carsten brugte således aftenen på at tegne og regne på et stativ hvorpå kontravægtene kan placeres. Han og jeg fik dog også startet på
Nyt fra maskinafdelingen #30-11 15/08:
Først var der jo lidt efteroprydning efter den vellykkede Grillfest i lørdags, så var der kommet en reklamation på M24; den kunne ikke starte søndag morgen, så plantoget blev i stedet fremført af M23. Det var jo noget ærgerligt, nu M24 lige var kommet på skinnerne igen. Carsten og jeg
Grillaften og indvielse af D13 d. 13. august 2011
M24 passerer lige før Duskely Så blev det igen endelig tid til Industribaneklubbens traditionsrige Grillaften, hvor vi hvert år forsøger at kunne fremvise et godt resultat af de mange arbejdsdage, der er blevet lagt i løbet af året til vores familier. I år kunne man således både fremvise M24 med nyafdrejede
Nyt fra maskinafdelingen #28-11 18/07:
Bjarne, Jan og Per syslede med D13; det blev konstateret at den oprindelige generator leverer lidt bedre ladestrøm end den, der fulgte med fra traktoren. Den blev derfor udskiftet. Den har dog ikke overskud til at lade, hvis lyset også er tændt. Jan fik fremstillet et nyt mellemstykke til akselkassestyr
Nyt fra maskinafdelingen #27-11 18/07:
Carsten og Anders arbejde videre med den sidste af akslerne til M24. De store gevind er blevet rettet op, såvel som et par af boltene er renoveret. De venter nu på nye rullelejer, idet 4 ud af 6 lejer er rust-ramte. Der er derfor bestil nye hjem. Bo er blevet
Nyt fra maskinafdelingen #26-11 11/07:
Kenneth A afmonterede det punkterede dæk på Saltaén ud på Brh. Ventilen var blevet mør. Per Børge fik bl.a. monteret D13 skilt og tilpasset den højre førerrumsdør, der bandt lidt. Bo tilpassede lejn til lejekasserne på M24, som Carsten monterede, mens jeg rensede slag og lejer for gammel Lollandsk roe-fedt.
Nyt fra maskinafdelingen #25-11 04/07:
Bjarne, Jan og Per Børge finjusterer for tiden detaljerne på D13 og denne aften hjalp Kenneth P også til med at topgejle kareten, som blev poleret og fik ruderne pudset. Jan og Kenneth A forsøgte en reparation af kompressoren, hvor et relæ tilsyneladende ikke fungerer længere. Carsten havde Anders med og
Nyt fra maskinafdelingen #24-11 27/06:
Den nye, flotte kulgård Passagerkabinens luksusforhold det flotte instrumentbord i D13 Måske var det det gode vejr, der gav en stille aften på værkstederne. Bo arbejdede med vedligehold på No 3 og Carsten afrensede lejer på M24 og Per Børge arbejdede med småsager på D13, herunder en loftlampe til førerrummet. Jeg
Nyt fra maskinafdelingen #20-11 23/05:
D13 Sidste forrude monteres Onsdagsholdet har fået arbejdet flittigt på D13; lærredstaget er nu malet 3 gange, men suger stadig. Bænkene er snart monteret, messinghåndtagene ved dørene er sat på og listerne rundt alle vinduer er ved at finde deres gamle plads. Bjarne og Jan fortsatte med dette og fik
Nyt fra maskinafdelingen #17-11 02/05:
Lars er nu ved ar runde det sidste af hjulene med flanger. Så skal det flangeløse hjulsæt have en afdrejning. Det bliver formodentlig lidt lettere… Kenneth P har været i gang med vogneftersyn. Dette afstedkom som vanligt en del rangering, men også afhentning af vogne ude fra hallen på Brh.
Nyt fra maskinafdelingen #16-11 25/04:
Der arbejdes også på værkstederne 2. påskedag og flere mødte tidligt frem på denne solbeskinnede dag. Kenneth A, Carsten og Lars fik med Saltaen lastet Panums store trailer med de gamle, udtjente maskiner fra træværkstedet, som del af en oprydningsplan. Kenneth P. har indkøbt en brugt Honda-motor til sin700mm
Nyt fra maskinafdelingen #15-11 18/04:
På dagholdet fik Bo og Lars drejet 2. hjul fra M24 og begyndt på det 3.die. Kenneth og Lars forsatte hele aftenen med Kenneth i rollen som rådgivende konsulent til de komplicerede beregninger, der skal til for at dreje den perfekte runding af flangen. Sven Erik fik malet trædebøjlerne sort,
Nyt fra maskinafdelingen #14-11 11/04:
Flangeafdrejning På dagholdet fik Bo og Lars arbejdet videre på renoveringen af gangtøjet på Da7, samt beregnet og afdrejet flangerundingen på hjul 1 fra M24. Det skal foregå i en gennemtænkt arbejdsgaang for at undgå for mange omstillinger af drejebænken. Sven Erik fik sandblæst og grundmalet de sidste trædebøjler
Nyt fra maskinafdelingen #12-11 21/03:
På dagholdet fik Jørgen og Carsten skiftet pakring og samlet pallestableren. Derefter fik de løftet den midlertidige ramme med vognkassen på og fjernet vognrammen. Den er nu kørt udenfor, så afrensning og reparationsmetode kan afklares. Der er temmelig megen rust-orm flere steder. Mogens, Sven Erik og Carsten fik så varmbukket