Nyt fra maskinafdelingen #47-14 8/12: (opdateret)
Lars og Carsten kom tidligt denne dag for at hjælpe en vognmand med at læsse kedlen fra No3. Det var en stor hænger og kran, der skulle få den lille kedel lastet. Selve operationen tog en lille ½ time, men forud gik tiden med at vente på først vognmand, så
Nyt fra maskinafdelingen #36-14 15/9:
Da7 blev rigget ned i søndags og det arbejde blev fortsat her om mandagen. Aftenen indeholdt atter en omgang rangering, idet den nu samlede GM32 skulle retur til vognhallen og 1684 med tilbage som opbevaringssted for alle de dele, der nu skal til at skrues af No 3; Vildmosen. Rangeringen
Grillaften og aftentog
Den årlige grillaften for aktive og deres familier løb af stablen 16. august. Efter hyggelig småsnak mellem remiserne på Hedehusgården steg omkring 40 deltagere ombord i kaffetoget. Fremført af M 24 bragte toget deltagerne til Lergaven, hvor the og kaffe blev indtaget sammen med et aldrig tidligere set imponerende udvalg
Nyt fra maskinafdelingen #31-14 11/8:
M24 får fjernet endnu en unode 🙂 de afdrejede bolte ved blindakselens kontralod På søndagens plandag opdagede Finn at blindakslens kontralod på M24 stødte på monteringsboltene til akselophænget. Carsten og Lars fik det demonteret og afdrejet 2 mm af boltene, så slaget nu kører gnidningsfrit rundt. Jan og Bjarne efterspændte
Jubilæum hos Brandhøjbanen
Vores nabobane i Hedeland, Brandhøjbanen, havde inviteret til fejring af deres 30 års jubilæum. Lørdag 26. juli var der mulighed for venskabsklubber og forretningsforbindelser at ønske Brandhøjbanen tillykke med jubilæet. Som gave havde vi aftalt med Brandhøjbanen, at HVB kørte pendultrafik mellem Hedehusgård og Stenager. En pæn del af jubilæumsgæsterne benyttede
Nyt fra maskinafdelingen #29-14 21/7:
På M24 blev en lille utæthed fra tanken udbedret, hvorefter Bjarne og Jan gik i gang med reservemotoren til M24. Her blev topstykkerne adskilt og gennemgået. Det ser også ud til at stemplerne nu er løsnet, men stadig er der rust her og der. Fejlmelding på utæt slange udbedres ventiler
Nyt fra maskinafdelingen #27-14 7/7:
Begejstede gæster fra England på tur i roevognene Vi var flere på aftenholdet, der samme eftermiddag havde kørt særtog med Da7 for en gruppe engelske jernbaneentusiaster fra Locomotive Club of Great Britain. Det havde været en fin tur med flere fotostop undervejs. Der var bestilt et klassisk roetog, så oprangeringen
Nyt fra maskinafdelingen #26-14 30/6:
Det flittige Onsdagshold havde fået færdigsamlet M24 (igen) og Per Børge fik derfor afviklet et særtog med maskinen. Det kneb dog op ad bakken før Gården, men en efterfølgende justering har givet M24 kræfterne igen. Vi håber at alt går vel med plantoget søndag. Aftenens første opgave blev transport af
Nyt fra maskinafdelingen #25-14 23/6:
Pinsen og arbejde andetsteds har holdt Redacteuren væk fra værkstedet siden d. 2/6. Heldigvis er der andre flittige folk, der får udrettet noget imens. Således meldte Maskinchefen 5/6: M24 har idag onsdag været ude og køre igen, Prøveturen forløb godt, der er et par utæthedder, og en luftslange der skal skiftes, Et
Nyt fra maskinafdelingen #24-14 2/6:
Jan monterer rørene til kompressoren Per tilslutter timeren Færdigmonteret timer til varmelegemet Sidste uge hold Redacteuren ferie, så han var spændt på hvor langt de flittige folk var kommet med M24. Siden sidst er både køler og motorhus blevet monteret, samt flere kabler og rør. Planen var faktisk at foretage
Nyt fra maskinafdelingen #23-14 19/5:
Rangering og portmaling i aftensolen Stemning: Sol, ryttere og rangering Retur med C260 efter hyggelig rangering på Brh – en af vores yngre lokomotivførere… et mærkeligt tog… Eftermiddagen og aftenen bød på betydeligt bedre vejr end gårsdagens… Sol havde afløst regn og jeg kunne derfor fortsætte arbejdet med at male
Nyt fra maskinafdelingen #22-14 12/5:
210 får det store eftersyn De eftersete vogne køres retur til vognhallen Kenneths ferie er slut, men med hjælp fra Mads og Peter endte aftenen til gengæld også med at vognene nu er opsmurt, efterspændt og kontrolleret i alle ender og kanter. De er derfor klar til sæsonens første plantog
Nyt fra maskinafdelingen #21-14 5/5:
LM9 får det årlige eftersyn Kenneth holder ferie og hvor er dejligere at være end under en vogn i Hedeland? Det er tid til det årlige vogneftersyn, så vi er klar til sæsonstart d. 18. maj. For at kunne få vogne ind skulle “brillen” under Da7 dog nødtørftig fastgøres, så
Nyt fra maskinafdelingen #20-14 3/5:
Opretningen af spor 109 og 110: Ole fordeler ballast Mens Bafd drog afsted for at oprette spor 109 og 110 i det gode, men kolde vejr – så tændte vi fyret i værkstedsremisen og gik i gang med dagens opgaver: Carsten og Bo knoklede med askekassen, især dens låge og
Nyt fra maskinafdelingen #19-14 28/4:
Tipvogne i drift ved graveopgave Røret dækkes til igen EN solbeskinnet mandag havde fået et lille dagarbejdshold til at gå i gang med at trække tomrør til en ny forsyningsledning fra værkstedet til den lille remise, da den luftbårne ledning er lidt underdimensioneret. Arbejdet blev udført med flittig brug af