Nyt fra maskinafdelingen #24-16 18/07:
M24 var blevet fejlmeldt med problemer på gløderør. Der var set på sagen, men ingen fejl fundet. Der var også meldt om uro i området 8-1100 omdrejninger. Per trillede derfor lokomotivet ud af remisen for at starte motoren udendørs – men starte ville den ikke og vi målte straks et
Årets første køredag i sol og regn!
Så skinnede solen, så regnede det så kom solen frem igen. Og det gjorde osse vores seje gæster. Så trods udsigten til tomme tog, så havde vi masser af gæster, fornuftigt udstyret med regntøj og paraply og fyldte picnic-kurve. En fin start på sæsonen! Hilsen TogLeif
Nyt fra Onsdagsholdet 4. maj 2016
Her er lidt billeder fra dagen; Kedlen til Nr. 3 blev afhentet og kørt til Avedøre Holme for sandblæsning og behandling. Carsten og jeg var med for at lave aftalerne om behandlingen. Bjarne og Jan fik kompressionstestet Frich´s-motoren med et nyt indkøbt apparatur med et glimrende resultat, og indsprøjtningsdysserne blev
Torsdagsbilledet #51
M 24 har i en del år ført en prominent tilstedeværelse her på bloggen. Både fordi lokomotivet er et vigtigt driftslokomotiv og fordi dieselmotoren ikke har været helt så stabil som vi kunne ønske. Efter at have fremført bl.a. arbejdstog i klubbens første tid i Hedeland, stod lokomotivet i mange
Nyt fra maskinafdelingen #44-15 14/12:
Lørdag morgenstund drillede M24 ved ikke at starte, idet forglødningen kortsluttede den 70 amperes automat-sikring. Således måtte M23 tage de to første ture. Carsten og Hans fik dog liv i maskinen med lidt dieselstart, så resten af dagen gik fint. Et hold fik derfor skilt styringen for at finde årsagen,
Årets første juletog sendt afsted med fyldte vogne :-)
En lille sammenfatning fra dagen. Så fløjtede vi afgang for årets første juletog og trods blæst og lidt regn, så havde vi mange, glade gæster med togene dagen igennem. De fleste i fornuftigt tøj og glade for at låne et par varme tæpper. Spejderne fik også solgt de første juletræer
Nyt fra maskinafdelingen #36-15 12/10: (og onsdag 7/10)
Onsdag aften lægges del 2 af drejeskiven Her ændres en plade til en skive 🙂 Store mængder sveller klar til afhentning Gamle sveller pakkes på deploriderne M24 efter velafsluttet prøvetur med fuldt tog (klik på fotos for større billeder) Drejeskiven fik dæk på 2. halvdel forleden aften, så nu mangler
Nyt fra maskinafdelingen #35-15 05/10:
Drejeskiven fik 2. omgang maling i mellem skinnerne og er ellers klar til at få lagt trædækket. Så drengene og jeg fik ryddet op i det gamle træ, der blev skåret op i håndterbare størrelser. Derefter gik vi i gang med afrensning og renovering af delene til det ”nye” bremsetræk
Nyt fra maskinafdelingen #32-15 14/09:
Da7 rigges ned indtil juletogene skal køres Med sommerens sidste plantog kørt og den stegte flæsk spist, så blev det tid til nedrigning af Da7, der har kørt sommerens trafik uden de store knuder. Bo fik tømt vand af, monteret tørreblæser og pudset maskinen, så den står klar til juletrafikken.
Nyt fra maskinafdelingen #26-15 03/08:
M24 ude af stand til at køre ved egen kraft – igen… ØV! Så kollapsede brændstofpumpen på M24 igen! Det kostede en aflyst tur og afhentning af toget med M23 – og et endda på årets indtil videre travleste søndag. Aftenstemning… Kølevand pisser ud. Man kan ikke få pumpen af
Torsdagsbilledet #26
Denne torsdags foto har jeg selv leveret; taget med mit første 1 Mpix digitalkamera. Kaffetoget med den næsten færdige M24 er nået til den næsten færdige FemEge station til Grillaften 9. august 2003 Med venlig hilsenLeif
HVB Plantog 31. maj – fotoserie fra dagen
Billedserie fra plandagen 31. maj 🙂 3 mand på morgenrangering Toget køres til perron. Folk er klar! Dagens første afgang – heldigvis i sol. Morgenbygerne er overstået Begejstrede passagerer – det kan vi li´ Viggo er selvfølgelig osse med!! Folk søger straks mod naturlegepladsen
Nyt fra maskinafdelingen #15-15 20/04:
Det nuværende og meget udskiftningsmodne hegn ved enden af spor1 På lørdag er det Bygningsdag – HUSK AT tilmelde dig! – og derfor skulle der fremstilles staver og løsholter til et nyt banehegn rundt udtrækssporet. Se ovenstående foto hvorfor … Carsten, Mikkel og jeg gik først i gang med at
Nyt fra maskinafdelingen #01-15 05/01:
Så kom vi godt i gang med det nye år 2015. Det bliver jo spændende hvad vi kommer til at opleve på værkstederne i løbet af året. En oversigt over årets gang 2014 kommer i næste udgave af Tipvognen – før det bliver bragt her. Peter skriver om lørdagens arbejder:
Nyt fra maskinafdelingen #48-14 15/12:
Så nåede vi til årets sidste udgave af ” Nyt fra maskinafdelingen” da næste gang er afsat til Julehygge i Damp á og så er der ikke mange flere mandage, hvor Redacteuren kommer i indeværende år… Jeg fik denne aften renset og grundet de småskader, der var på hjulsættene fra