Plantog 17. juni 2018:
Begge togstammer på vej til perron, nu der ikke skal bruges tid på at fyre damplokomotivet op Efter de mange uger med udelukkende solskinsdage, så havde Beredskabet udsendt ”Afbrændingsforbud” i alle omliggende kommuner og den slags gælder naturligvis også for kørsel med vores damplokomotiv, der derfor pænt måtte blive stående
Afgang for årets første plantog 20. maj 2018:
Hest og rytter ser på mens årets første – og fyldte tog fløjter afgang kl. 10.30 Efter forårets mange forberedelser, så blev det endelig tid til at fløjte afgang for sommertogene! Vi kunne ikke have ønsket os bedre vejr og det kunne da heldigvis ses på antallet af besatte pladser.
Nyt fra maskinafdelingen #19-18 7/5:
Det hvide lokomotiv står godt til blå himmel og rød D13 – herlig aftenrangering Sæsonstarten nærmer sig med hastige skridt, så klargøring af vognene skal op i et højere gear. Carsten og jeg startede derfor tidligt med først at køre D13 og derefter at rangere det hvide lokomotiv ud i
Nyt fra maskinafdelingen #17-18 16/4:
Bo højt til tops i gang med rengøring af skorstenen på Da7 Da7 var allerede trukket ud af den lille remise, da jeg ankom. Det var Bo som havde brugt dagen på at adskille og udtage spilddamprørene af røgkammeret, da de trænger til en omgang inden sæsonen snart starter. Det
Nyt fra maskinafdelingen #16-18 9/4:
Det flotte slutresultat efter lørdagens udskiftning af rørmuffer på vandkranen i lørdags Superfos-maskinen blev atter trukket ud tidligt på aftenen, men heldigvis er det nu længere lyst og med endnu en aftens tur med stålbørsten, så er lokomotivet snart klar til en omgang grundmaling. Kjeld har pudset løs på damprørene
Torsdagsbilledet #152
(Se: Torsdagsbilledet #130 her >) Torsdagsbilledet kan i dag godt afsløre, at helt til Sølund nåede banekolonnen ikke inden det tilstræbte tidspunkt, som skrevet i HVB-nyt… Men de er nået langt og forberedelserne til det næste stykke godt i gang – og der er en hel del mere arbejde i
Torsdagsbilledet #149
Sidste Torsdagsbillede blev der kørt “Gør-det-selv”-særtog, men der blev også arbejdet: Sådan et spor understopper jo ikke sig selv. Her udkøres der ballast på strækningen op mod Sølund den 16. juni 1979. Banetog med M24 Ballasttog med M2 Ballasttoget – i baggrunden Poulsens grusgrav. Man skulle betale for gruset…
50-året for sidste roebanetog
Et jubilæum om året er bare ikke nok… Så når nu datoen, den 22. december, passede fint ind i planerne og juletrafikken afviklet som den skulle, så foreslog et par medlemmer at vi skulle festligholde 50-årsdagen for det sidste roetogs ankomst til Nakskov sukkerfabrik.Se foromtaler og invitationerne her: Første indbydelse
50 år uden roebaner
22. december 1967 ankom det sidste roetog til Nakskov Sukkerfabrik. Den sidste del af Danmarks største privatejede jernbanesystem lukkede dermed ned for det syn, der gennem årtier havde været en del af efterårshverdagen omkring Nakskov: de mange roetog. På HVB kører vi i anledning af 50 årsjubilæet særkørsel med roebanemateriel
Juletoget 3. søndag – 17/12-2017:
Når reklamebanneret ved vejen står med ægte sne på, så ved man det bliver en god juletogsdag! Juletoget havde de to foregående weekender havde samlet set allerede overgået tidligere års antal rejsende og så skinner solen hele lørdagen i den tredje weekend J Så der kom masser af glade gæster!
Torsdagsbilledet #140
Fra Hjarnes mapper tager vi nu et kig på den 5 og 6. august 1978, hvor der som vanligt arbejdes flittigt. Ikke alene skal der lægges spor ud i Hedeland, stationen på Hedehusgården skal også sporlægges, så der er plads til al det meget materiel, der kommer til klubben i
Nyt fra maskinafdelingen #46-17 27/11:
Sidst på aftenen rangerede M24 Da7 ind på værkstedet, så der kan blive fyldt vand på onsdag. Det regnede ret meget denne aften, men vi havde en opgave udendørs og det var at flytte rundt på materiellet, så det står bedst muligt klar til starten på julekørslen på lørdag. Så
Torsdagsbilledet #138
Torsdagsbilledet kigger stadig i Hjarnes mapper:Arbejdet med anlæggelse af banen til Sølund fortsætter og her udlægger sporholdet en prøvestreng af den næste delstrækning 15. juli 1978. I dag kan man ikke se hverken gård eller mejeri fra dette sted.Der er vokset tæt skov op her. Hjarnes Mappe1, negativ: 150778-2 –
Nyt fra maskinafdelingen #45-17 20/11:
Fuld fart hen til vognen med løftegrej og kaffemøller Aftenens store opgave havde vi jo gjort klar til i lørdags. Det fine, men temmelig beskidte lokomotiv fra fosfatfabrikken i Aalborg stod i værkstedet og første opgave blev at løfte det over på andre, svingbare deplorider. Dem havde vi også
Torsdagsbilledet #137
Sidst så vi M24 på vej ned ad bakken. Denne gang er vi nået til den 8. juli 1978 og sporet når næsten ned til kurven. I baggrunden ses hvad der en gang skal blive til ridebanen. Mon de når helt til Sølund inden september 1979. Tilføj billedtekst