Nyt fra maskinafdelingen #43-15 07/12:
Med værkstedet fyldt op med driftsmateriel til at køre juletog, så var der ikke lige plads til at rokere mere rundt med M25´s motor, så det arbejdshold holdt en velfortjent fridag denne mandag. Der er nu plads til at få motoren flyttet til motorværkstedet – efter M24 reservemotor fik plads
Nyt fra maskinafdelingen #39-15 09/11:
Onsdagsholdet fik jo motoren fint ud af M25og derfor gik aftenen med at adskille generator fra motor og fordele delene på paller, så de kan blive kørt til renovering ude i byen. Der blev også arbejdet noget på No15 og de nye koblinger fik en sidste gang maling – selvom
Nyt fra maskinafdelingen #26-15 03/08:
M24 ude af stand til at køre ved egen kraft – igen… ØV! Så kollapsede brændstofpumpen på M24 igen! Det kostede en aflyst tur og afhentning af toget med M23 – og et endda på årets indtil videre travleste søndag. Aftenstemning… Kølevand pisser ud. Man kan ikke få pumpen af
Nyt fra maskinafdelingen #25-15 20/07:
Poul og Carsten er nu ved at rigge M24 reservemotoren ned. så den kan blive konserveret og klar til brug engang forhåbentlig lang ude i fremtiden. Det kan være at det en dag bliver en opgave for Benjamin og Otto. I dag var opgaven i stedet maling og sandblæsning. Sidst
Nyt fra maskinafdelingen #24-15 13/07:
Efter et par gange hvor Redacteuren ikke har haft mulighed for at lege med i Mafd, så tog jeg denne aften fat på at færdiggøre opgaven med at male banehegnet. Nu er det projekt klaret. Så tog jeg fat på afrensning af rensekaret og skift af rensevæsken, da konsistensen efterhånden
Nyt fra maskinafdelingen #22-15 08/06:
Særtog med særlig oprangering: to roevogne, en passagervogn og to melisvogne til kørestole. Dejlig tur! Bjarne, Peter og jeg startede aftenen med at køre et særtog med en særlig oprangering, idet vi kørte med 8 kørestolsbrugere. De er medlemmer af en modeltogsklub og ville gerne se rigtig damplokomotiv. Turen blev
Nyt fra maskinafdelingen #21-15 01/06:
Carsten og jeg startede i gartnerafdelingen og fik slået ukrudt og græs omkring remiseområdet. Så fik jeg malet skruestikken og gav Mikkel en hånd med at rense et par bremsedele til M9, som han skulle fyldningssvejse. Mikkel arbejder på renovere disse dele, så de er helt klar når vi går
Nyt fra maskinafdelingen #20-15 18/05:
Det blev ikke aftenen hvor man kunne male banehegn! Meget regn… Jeg genoptog i stedet opgaven med at renovere en stor skruestik; sandblæsning og grunding. Peter gik i gang med eftersyn af roevogn 3907 og Lars kom senere for at tjekke det sidste. Dyserne til M24 reservemotor; er desværre fortsat
Nyt fra maskinafdelingen #19-15 11/05:
Det nye, flotte banehegn ud mod Roskildevej. Klar til søndag! Carsten benyttede den sidste eftermiddagssol til at få skruet de sidste staver på banehegnet, som nu står smukt til på søndag. Det mangler dog en omgang rød mere, men dertil skal der en lidt bedre vejrprognose. Peter og jeg fik
Nyt fra maskinafdelingen #15-15 20/04:
Det nuværende og meget udskiftningsmodne hegn ved enden af spor1 På lørdag er det Bygningsdag – HUSK AT tilmelde dig! – og derfor skulle der fremstilles staver og løsholter til et nyt banehegn rundt udtrækssporet. Se ovenstående foto hvorfor … Carsten, Mikkel og jeg gik først i gang med at
Nyt fra maskinafdelingen #13-15 30/03:
Forårsstemning foran værkstedet. Nymalet trin på tipvogn… Selvom jeg ankom tidligt denne mandag, var der allerede fuld gang i værkstedet. Mikkel var blevet træt af det defekte trin på bremsetipvognen, så det havde han udskiftet og så gav jeg det en omgang ”roevognssort” Peter havde været ude sammen med Kenneth
Nyt fra maskinafdelingen #10-15 16/03:
Jan og Per er pressede… men det lykkes til sidst noget så eftertrykkeligt… Delene fra træk-akslen til beskuelse I onsdags havde Jan og Per boret rundt akslen med et kopbor for at få tandhjulet af. Se tidligere indlæg) Metoden var god, men et par af tænderne blev til sidst høvlet
Nyt fra maskinafdelingen #08-15 02/03:
Jan, Per og Peter, samt Lars arbejdede flittigt på T1. Efter at kæderne var afmonteret og løsdelene fjernet, var næste opgave at få løftet gearkassen ud af rammen. Der var dog en genstridig bolt på undersiden, så Peter kom i graven og T1 ovenpå. Udstyret med et forlængerrør lykkedes det
Nyt fra maskinafdelingen #07-15 23/02:
Ford BB-motoren hives ud af T1- og olien tappes af. Med spænding følges det om den lille spand kan rumme indholdet eller den store skulle i brug. Jeg tabte – det løb over… Delene fra M15 er nu sendt godt afsted, så vi glæder os til at få dem tilbage
Nyt fra maskinafdelingen #06-15 16/02:
Sidste tilpasning af M15 dørhængsler før sandblæsningen Udvendig sort. Indvendig grå… Delene fra M15 skal på onsdag sendes afsted for at sandblæses og lakeres ude i byen. Carsten fik derfor tilpasset det sidste på hængslerne til førerhusdøren og Jan fik sandblæst et par detaljer på motorlågerne. Mads malede sort på
- 1
- 2