Nyt fra Maskinafdelingen #45-09 26/10-09
Denne mandag havde eftermiddagsholdet, bestående af Ole, Bo og Simon fået færdigbearbejdet emnerne til den mangenot, der skal anvendes til sammenkoblingen mellem gearkasse og motor på M23. Bo fik endda krympet akselen på, så nu mangler blot en svejsning i bunden, samt en hærdning af selve mangenoten. Ole drejede også
Nyt fra Maskinafdelingen #44-09 19/10-09
Da byggeriet efterhånden er ved at være færdigt, så bliver værkstederne igen bemandet. Der er jo også nok at tage fat på: Jan fik skåret endnu mere af motoren til D13 med vinkelsliber. Nu skal vi snart se om der er plads i mellem rammen. Jeg fortsatte malearbejdet på C260
Nyt fra Maskin- og bygningsafdelingen #43-09 12/10-09
Carsten og jeg drog på inspektion til byggepladsen, hvor der stadig blev arbejdet. Endegavlene, den ene langside og taget er færdigt – på nær et par plader, der mangler pga. fejl i overfladebelægningen – og lyspladerne øverst. Christian havde været ude det meste af dagen og give en hånd med
Nyt fra maskinafdelingen #34-09 25/8-09
De to sidste hjulsæt blev færdiggjort i lørdags, gearkassen fra M20? blev udtaget nede på oplagspladsen ved Brandhøj for at bruge mangenoten til D13. Carsten forsatte med at adskille og rense delene, for at se,hvad der kan genanvendes. Gearkassen er hårdt mærket efter de mange år henstand, men flere dele
Nyt fra maskinafdelingen #28-09 6/7-09
Carsten havde hele dagen arbejdet videre på bogierne, hvor det er fremstilling af delene til fjederarrangementet der er i gang. Mogens og Carsten etablerede nærmest en lille fabrikation af den vinklede plade, der skal ligge oven på fjederen og modtage belastningen fra det lille stålhjul under vognkassen. Lars og Morten
Nyt fra maskinafdelingen #27-09 29/6-09
Carsten arbejder ihærdigt videre på bogierne, hvor rammerne er færdige, så det nu er påsvejsningen af delene til fjederarrangementet der er i gang. Lars og Morten arbejdede på gearet til M23 og med en ”nyrenoveret”aftrækker kom koblingen let af. Delene er i rimelig god stand, bortset fra den noget slidte
Nyt fra maskinafdelingen #26-09 22/6-09
Carsten, Lars og Simon rangerede før aftensmaden, således at klubbens første personvogn nu er kommet ind i værkstedet, så den kan blive malet. GM32 kom ud i vognhallen igen. Jeg fik transporteret hjulene udenfor og rustafrenset og fjernet grater på 7 hjul. Bjarne checkede med vanlig omhu vandbehandlingsanlægget og hjalp
Nyt fra maskinafdelingen #25-09 15/6-09
Sidste mandag blev. D13 bremsearrangement næsten færdigsamlet og malet, samtidig har Carsten og Mogens flittigt fortsat arbejdet med svejsning af bogie-rammer, så næsten 4 står klar nu. Lars og Simon drejede rør og jeg fik sandblæst et par dele til affjedingsarrangementet, der er næste opgave på bogierne. Bjarne checkede med
Nyt fra maskinafdelingen #16-09 30/3-09
Lørdagen havde budt på udtagelsen af M23´s bagerste hjulsæt fra gearkassen med efterfølgende damprensning. Begge hjulsæt er nu klar til at komme udenbys for afdrejning. Villi fik set på radioen til Vildmosen, der gerne skal være klar til K-9. Kenneth hjalp Lars med hjulskiftene, så drejningen med gode tip fra
Nyt fra maskinafdelingen #15-09 23/3-09
Et forunderligt syn at se M23 svæve højt over gulvet- uden hjul. Det lille, men energiske fremmødte lørdagshold havde virkelig fået anvendt armmusklerne og præsteret dette løft. Carsten og Morten arbejde videre med hjulsæt og demontering, samt klargøring så de kan sendes i byen for afdrejning. Se på foto -010
Nyt fra maskinafdelingen #13-09 16/3-09, Lars
Nyt fra maskinafdelingen #13-09 16/3-09 er denne gang forfattet af Lars, der samtidig med at passe bænken har nået at tage alle de mange fotos! I mandags fik Carsten udsavet og tilpasset tykkelse på donkraftfod, og påskruet denne. Morten og Carsten fik afmonteret de sidste transmissionsdele mv., således M23 nu
Nyt fra maskinafdelingen #10-09 2/3-09
Ved lørdagens test af slagleklipperen, måtte det konstateres at vognen letter fra skinnerne, når den hydrauliske klippearm lægges blot lidt ud. Enheden er derfor pt. henstillet i vognhallen, mens stoppemaskinen er under ombygning. Carsten fik svejset en sokkel sammen af flisestativet, hvorpå to kraftige kontravægte af jern blev placeret af
Lars har berettet fra lørdagen 28/2 – her er det:
I lørdags, blev de 4 lokomotivdonkrafte,(til brug for M23), hentet fra vognhal ,kun afbrudt af mindre afsporing, der klaredes med lille lastbil-donkraft. Motor, blev afmonteret på ukrudtsbrænder. Derudover, blev drejeriet kun alvorligt afbrudt, af en så opmærksomhedstiltrækkende begivenhed, at man – for en stund – sgu lige måtte slippe drejebænkshåndtagene;