Reportage fra Grill-aften i IBK
Den traditionsrige grill-aften blev afviklet i dejligt, dansk sommervejr – det holdt tørt og solen tittede også ganske meget frem. Et hold morgenfriske medlemmer havde tømt og fejet værkstedet og rangeret rundt på materiellet, samt hentet grill og bar i vognhallen; et andet hold stod for indkøb, så alle de
Torsdagsbilledet #25
Et fint historisk tilbageblik, fundet i Carstens dias-samling: Billede 31. Vildmosen til HVB 1990 Vores O&K fra Vildmosen kom til Hedehusgården i 1990 og ses her på ankomstdagen sammen med nogle af sine nye kolleger M 23 og M 12. Med venlig hilsen Carsten
Nyt fra maskinafdelingen #26-14 30/6:
Det flittige Onsdagshold havde fået færdigsamlet M24 (igen) og Per Børge fik derfor afviklet et særtog med maskinen. Det kneb dog op ad bakken før Gården, men en efterfølgende justering har givet M24 kræfterne igen. Vi håber at alt går vel med plantoget søndag. Aftenens første opgave blev transport af
Nyt fra maskinafdelingen #36-13 25/11:
Mikkel har nu malet bogstaverne flot op igen. Det ser bare godt ud! Det er blevet undersøgt, om trykket kunne hæves på dyserne på M25 – men det er blevet os frarådet. Derfor kører motoren nu som den gør. Mikkel fik malet ”stafferinger” på FRICHS-motoren og på ESPHOLIN-kompressoren, så nu
Nyt fra maskinafdelingen #35-13 18/11:
Aftenstemning udenfor: Idé-udveksling om justering af motoren på M25 Carsten og jeg startede aftenen med at køre D13 retur til vognhallen efter at den er blevet vejet i lørdags. Den vejer for øvrigt 3625 kg. Retur fra vognhallen kom rammen til GM32, så arbejdet på den kan fortsættes. Inden da tog
Nyt fra maskinafdelingen #14-13 27/05:
Før… Efter… Husk at vande blomsterne i ny og næ Efter en regnfuld søndag med få passagerer, så sluttede Mikkel dagen af med nedbrud på M25: Toppakningen gik på cylinder 7 & 8. Han gik sur hjem! Heldigvis kom solen og Mikkel igen, så sammen med Carsten fik han bremseklodserne
Nyt fra maskinafdelingen #44-12 26/11:
Aftenstemning mens der rokeres på materiellet Alle fremmødte deltog i aftenens første opgave: At rokere rundt på materiellet, så det er klar til julekørselen. Da7 over graven, sneploven klar til montere, hvis den skal i aktion og M23 yderst. Rammen til GM32 blev derfor sat på højkant og vognkassen sat
Nyt fra maskinafdelingen #24-12 02/07:
Den nye, lave rulle-dovensvend placeret ved koldsaven Nymalet med Olsen-sort Sidste mandag var vist lavt bemandet – men til gengæld blev der ryddet flot op i på værkstedet af Mogens og Carsten. Denne aften var vi syv fremmødte, der tog fat på de mange opgaver. Kenneth og Carsten fik set
Nyt fra maskinafdelingen #09-12 05/03:
I lørdags var der lagt op til prøvetur for sneploven, så det kunne testes om fritrumsprofilet er tilstrækkeligt. Men desværre kunne M23 ikke starte. Dette blev derfor aftenens opgave for Jan, Per Børge og Carsten. Det lykkedes det ikke at fuldt ud lokaliserere fejlen i starteren – det virker som
Nyt fra maskinafdelingen #39-10 04/10:
Travlhed over graven kendetegnede nok denne aften: Først fik Carsten afsluttet M23 slutjusteringen af M23 med udskiftningen af smørevægerne til lejerne. M23 er således klar til at indgår i juletrafikken som reservemaskine. M23 ud og så fik Kenneth og Poul hentet C2 ind for opsmøring af lejer mv. og efterstramning
Nyt fra maskinafdelingen #08-10 10/02:
Da den nyeligt færdiggjorte mangenot var den sidste hindring for at færdiggøre opgaven på M23, så fik Carsten monteret den, sammen med de sidste løse dele og kørt M23 ud i vognhallen igen. Koblingen skal dog justeres inden den kan sættes i drift igen!
Nyt fra maskinafdelingen #06-10 06/02 – lørdagsudgave:
Sneen ligger stadig højt rundt Gården, men der er heldigvis ikke kommet mere sne siden mandagen. Carsten har jo indkaldt til snerydning, så vi uden yderligere forsinkelse kan få Da7 op på donkraftene. De skal hentes i vognhallen og der skal byttes rundt på alle enhederne i værkstedet. D13 blev
Nyt fra maskinafdelingen #04-10 25/01:
På D13 fortsatte Jan og Per Børge med at få tilpasset mekanikken til bremsepedal og håndbremse. Det går meget snært, så det skal tilpasses noget. Konstruktionen er ikke helt ideel, men ser ud til at være udført som det muliges kunst. Dernæst fortsatte de med at få placeret banerømmerne –
Nyt fra Maskinafdelingen #47-09 9/11-09
Denne aften kom jo desværre til at stå i oprydningens tegn – lige som lørdagen, der også var gået med at rette op på ødelæggelserne efter ukendte gerningsmænd fredag aften blandt meget mere havde overmalet den nymalede 260 med dyr metallak flere steder; ligesom de nymalede bogier var malet grønne
Nyt fra Maskinafdelingen #46-09 31/10 og 2/11-09
Det er ikke altid, at vi når meget blot fordi der er mange fremmødte… 12 var tallet. Før der gik hygge i afdelingen, så nåede Mogens og Carsten at udtage den defekte rude på M23 og bore huller til håndtagene på 260. Desværre var boltene for korte og så nedlagde