Nyt fra maskinafdelingen #39-17 16/10:
M23 står på Fem Ege ved sidste års efterårskørsel. Nu står M23 adskilt på værkstedet for en gennemgribende renovering. Muligvis grundet efterårsferie og -togkørsel, så var mandagsfremmødet begrænset til 4 mand og derfor mere til at snakke og drikke kaffe. Dog fik vi lige læsset en trailerfuld brænde af, så
Nyt fra maskinafdelingen #38-17 9/10:
1-2-3, så er lokomotivet samlet. Resultatet nydes 🙂 Et fint teamwork får hurtigt alle dele monteret Buen mellem førerhus og motorhus udbedres for rust Så står motorhuset igen inderst Motorhuset fra M23 er nu afrenset og adskilt i mange dele. Nu skal alle de rust-ramte jerndele gennemgås og om nødvendigt
Nyt fra maskinafdelingen #37-17 2/10:
Aftenstemning ved værkstedet. Rokade – M4 på vej over i gravsporet Hans gik straks I gemme bag ”tørresnoren” og malede alle de mange grundede dele i den flotte, blå E28-farve. Jan fortsatte med at afrense endnu flere dele til ”samlesættet”, hvoaf en del også nåede at blive grundet. Carsten
Nyt fra maskinafdelingen #36-17 25/9:
Så er motorhuset afmonteret og står på et par deplorider. Udstødningen er under afmontering. Hatten kom af M23 i lørdags og står nu ved siden af og dækket afrenset. Denne aften knoklede Carsten med et par rustne, genstridige bolte til udstødningsrøret. Der skulle både varme og mange slag med en
Nyt fra maskinafdelingen #35-17 18/9:
EL-motoren åbnes og efterses. Alt ser tørt og godt ud og ingen slitage eller andet skræmmer, så der lukkes igen. Det går fremad med at adskille M23 fra sit motorhus og denne aften blev det hævet første stykke. Det blev lidt lettere, da Carsten havde fået tømt de 60 liter
Nyt fra maskinafdelingen #34-17 11/9:
M25 og M23 bytter plads i værkstedet, nu sommerkørslen er overstået. Efter en god sæsonafslutning dagen før, så havde vi nok at snakke om over kaffen J Hans fortsatte med at adskille alle de (tidligere) bevægelige dele og måtte tage de hårde metoder i brug for at få det skilt
Nyt fra Bafd og Mafd 22/7:
Storebæltsvognen i fuld bemaling ude i solskinsvejret. Skabelonerne er skabt efter studie af de forskellige lokomotiver og vogne, der kørte ved byggeriet af tunnelen under Bæltet. Der var et utal af variationer, som nu er vist i udvalg her. 47-24 i dens oprindelige miljø og med en noget slidt bemaling.
Nyt fra maskinafdelingen #28-17 17/7:
Så er bemalingen ved at være færdig på Storebæltsvognen – lidt justering udestår Bo og Carsten var kommet tidligt og puslede rundt med orden og oprydning og topstykket er trukket af M4, så det kan blive planslebet. Carsten har nu M23 reservemotor monteret på stativ med brændstoftank, så den kan
Nyt fra maskinafdelingen #27-17 10/7:
Tipvognen 3.17 , der lige nys er udkommet , har allerede en annonce med for den nye Jubilæumsfilm! I Tipvognen kan man også læse en lang artikel om jubilæet, så man er forberedt til filmen… Aftenen startede med en forpremiære! Niels mødte op med 1. udgaven af den nye film
Nyt fra maskinafdelingen #26-17 3/7:
Det overvejes, hvordan arbejdet på M4 skal gribes an efter doktorens dom: utæt toppakning. M4 har haft besøg af ”doktoren” fra Dieselhouse og det måtte desværre konstateres, at der er en utæthed i toppakningen. Der skal derfor en adskillelse til for at få udbedret lækagen, inden der opstår samme skader
Nyt fra maskinafdelingen #23-17 12/6:
Så er der filmaften til kaffen! Denne aften blev pludselig til en film- og billedaften, da Per havde medbragt en nyredigeret udgave af jubilæumsoptagelserne og Hjarne kom forbi med tre fine mapper med fotos fra klubbens start. Der er materiale til mange Torsdagsbilleder! Så vi så film og billeder over
Den første weekend med juletog 3-4/12-2016:
Hvor heldig kan man være…. denne 1. weekend viste vejret sig fra den bedste side og mon ikke det var derfor, at vi både lørdag og søndag havde rigtig mange glade rejsende med vores tog ud til spejderne og deres juletræer og julehygge! Lørdag blev flere ivrigt fotograferende herrer set
Torsdagsbilledet #73
For nu 10 år siden, i august 2006 afholdt Jernbanemuseet i Odense en temaweekend med emnet “Made in Germany” Her blev vi inviteret til at komme med No3 “Vildmosen” – men det nåede ikke at blive klar, så i stedet fik M23 lov at komme med. For ikke at nævne mig
Torsdagsbilledet #68
På torsdagbilledet #62 kunne vi se M25 køre det sidste plantog i 2003 og her ser vi så første plantog den 15. maj 2004. Her bliver den nye strækning til Fem Ege standsmæssigt indviet af borgmesteren fra Tåstrup Kommune, Anders Bak mens den samlede verdenspresse rapporterer fra begivenheden. På Fem Ege var
Nyt fra maskinafdelingen #28-15 17/08:
første del af dækket ryger i trillebøren De gamle bolte får en tur med skæreskiven Forhåbentlig forsvarlig opmærket arbejdsplads Drejeskiven dårlige tilstand medførte en hurtig beslutning om udskiftning af dækket til et nyt i træ. En afløser udført i metal har været overvejet, men prisen afskrækker… Benjamin og jeg påbegyndte