Torsdagsbilledet #151
På sidste Torsdagsbillede nød vi udsigten, men denne gang skal der mere fart på. Vi skal jo se om banekolonnen når til Sølund som planlagt. Derfor arbejdes der denne septemberdag i 1979 med understopning af sporet. Det foregik den gang med en håndholdt vibrermaskine. Det var hårdt for ryggen og
Torsdagsbilledet #149
Sidste Torsdagsbillede blev der kørt “Gør-det-selv”-særtog, men der blev også arbejdet: Sådan et spor understopper jo ikke sig selv. Her udkøres der ballast på strækningen op mod Sølund den 16. juni 1979. Banetog med M24 Ballasttog med M2 Ballasttoget – i baggrunden Poulsens grusgrav. Man skulle betale for gruset…
Nyt fra maskinafdelingen #20-17 15/05:
En dejlig solbeskinnet aften med motoren i gang på 5 lokomotiver. Der herskede en hektisk stemning i og foran værkstedet, hvor flere af de små maskiner fik et grundigt eftersyn – både det årlige og en ekstra omgang for at være klar til jubilæet. Mikkel havde en travl dag og aften
Nyt fra maskinafdelingen #15-17 10/04:
Så sidder motoren på sin rette plads i M4 efter en aftens målrettet indsats! Fint eftermiddagsvejr til at male oste – senere blev det regn… ØV! Lørdagens sandblæsning og grunding af sporskifte-ostene (trækbukkene) måtte følges op af en omgang rød, hvis og sort maling, så de fremstår så flot som muligt
Nyt fra maskinafdelingen #30-15 31/08:
– endnu et af de 35 planker læsses på deploriderne Rangering med hele læsset… Mon Remissekatten er på sporet af en mus? Der fejlsøges på M2 Materialerne til det nye dæk på drejeskiven var blevet leveret om eftermiddagen. Dog ikke helt der hvor vi havde forventet, men så måtte det
Billedserie fra tipvognsarrangementet 30/8-15 – opdateret med links!
Efter en fin plandag, hvor vi samtidig afviklede et arrangement, hvor vi fremviste et par af vores mindre lokomotiver i deres rette element sammen med en række læssede tipvogne. Jeg havde fornøjelsen både at være arbejdsmand på første tur og efterfølgende jage de gode fotomuligheder. Vi havde held med vejret
Reportage fra Grill-aften i IBK
Den traditionsrige grill-aften blev afviklet i dejligt, dansk sommervejr – det holdt tørt og solen tittede også ganske meget frem. Et hold morgenfriske medlemmer havde tømt og fejet værkstedet og rangeret rundt på materiellet, samt hentet grill og bar i vognhallen; et andet hold stod for indkøb, så alle de
Torsdagsbilledet #18
Carsten er ved at scanne sine dias. Er er endnu et historisk tilbageblik: For 3 uger siden så vi M 12 på prøvetur i 1983, Billedet her er 2 år ældre og projektet er i sin startfase. Med venlig hilsen Carsten Hansen
Torsdagsbilledet #16
Carsten er ved at scanne sine dias, så her kommer endnu et udvalgt foto fra dengang: M 2 med et meget lille tog, Morten Banke ser ud til at nyde lokomotivførerrollen. Kenneth Petersen kan måske hjælpe med dateringen af billedet hvis han kan huske hvornår han brækkede armen. Mvh Carsten
Torsdagbilledet #7
Carsten er ved at scanne sine dias, så her kommer endnu et udvalgt foto fra dengang: Morten Banke styrer M 4 på plads i 1979, originalfarven lader til at være sort. Mvh Carsten
Nyt fra Bafd d. 7-2-2015
Maskinafdelingen havde i mandags færdiggjort oprensningen af Nymølle lokomotivet M8, og lørdag tog vi det derfor med på slæb, da vi kørte ned til Brandhøj. M8 blev senere på eftermiddagen løftet ned på egne hjul igen og placeret i hallen. M2 har igennem et par måneder været opmagasineret på Brandhøj pga. pladsmangel, men nu var der igen
Maskinafdelingen 7/2
Bo og jeg fik sat Vildmosen ned på hjulene og fastgjort det sidste på akselkasserne samt sat splitter i så møtrikenerne ikke kan falde af. Bo fik afmoteret det sidste bremsetøj og vi fik i fældeskab grundet og malet første gang sort. Carsten fik hentet M 2 som havde stået
Nyt fra maskinafdelingen #42-14 3/11:
M19 klargjort til turen ud til Brandhøj Bremserne løsnet, så man nu kan skubbe rundt med lokomotivet Bemærk de tre tandhjul; to til gearkassenog til en kæde videre til næste aksel,samt det overskårne bremsetræk Pufferne renses yderligere for mørnet træ Kædeligt syn Døren til M15 svejses Lørdag fik Bo og Peter
Nyt fra maskinafdelingen #41-14 27/10:
M19 afrenset og klar til at blive løftet på deplorider. Pedershaab, Type JD byggenr. 280, 1940 7 tons, 785mm sporvidde. Den oprindelige Junckers dieselmotor blev ret tidligt udskiftet med en 6 cyl. Henschel vandkølet diesel på 95 hk. M19 der bl.a. har arbejdet ved bygning af havnebassing i Odense og
Nyt fra maskinafdelingen #40-14 20/10:
Lokomotivet M29 er danskbygget hos Hoffmann & sønner i Brabrand 1943. Vægt ca. 4 tons, sporvidden 785 mm. Motoren er en luftkølet VW 226 benzin på 22hk. M29 har lige som M45, Jenbacheren – i sine sidste driftsår været beskæftiget ved byggeriet af vandledningen fra Regnemark til København. Det kom køreklart
- 1
- 2