Nyt fra maskinafdelingen #25-12 09/07:
Lars klar ved bremsen. Da7 i flyvende fart… Dagholdet i Mafd, bestående af Bo, Ole og Lars havde brugt dagen på at gøre Da7 køreklar, så den kan overtage driften mens No 3 kommer på værkstedet og får udskiftet bremsehængere, så man kan få monteret de nye bremseklodser. Bo og
Nyt fra maskinafdelingen #24-12 02/07:
Den nye, lave rulle-dovensvend placeret ved koldsaven Nymalet med Olsen-sort Sidste mandag var vist lavt bemandet – men til gengæld blev der ryddet flot op i på værkstedet af Mogens og Carsten. Denne aften var vi syv fremmødte, der tog fat på de mange opgaver. Kenneth og Carsten fik set
Nyt fra maskinafdelingen #23-12 18/06:
M15 tager hatten af! Så tog M15 hatten af… Med vores røde stabler som uundværligt redskab, fik vi taget taget af; men først fik vi reddet kryolitten, der havde gemt sig oven på taget i disse mange år i en spand. Det er jo den sidste kryolit fra minen
Nyt fra maskinafdelingen #23-12 11/06:
Per løsner de gamle kærvskruer og Carsten varmer gevindstænger Per fortsatte med at adskille døren fra M15. Ikke helt let, da skruerne naturligt var rustet godt fast, men også fordi den bærer præg af flere ganges nødreparation. Skilt ad blev den nu alligevel. De fire nye hængere, som Mogens har
Nyt fra maskinafdelingen #22-12 04/06:
M15 er kommet ind på værkstedet Instrumentpanelet i M15 Resten af M15 er nu kommet ind i værkstedet (motoren står der jo allerede), så Per og Jan gik i gang med at adskille lokomotivet. Ledningsnettet blev opmærket, skilte, byggeplader, motorhuset og døren afmonteret. Der er mange dele, der trænger til
Nyt fra maskinafdelingen #11-12 19/03:
Sandblæsning og grunding af de afmonterede dele fra M15-motoren er godt i gang, såvel som afrensning af olie og snavs fra blokken. Per Børge og Jan fortsatte med dette. Carsten er ved at adskille rammen fra melisvogn og tilpasse erstatningsdelene. Jeg fortsatte endnu en aften med oprydning og
Nyt fra maskinafdelingen #10-12 12/03:
I onsdags gik Svend i gang med afdrejningen af fire hjul til de nye bogier og der blev udført prøvetur med sneploven, hvilket viste udfordringer med fritrumsprofil og rullernes kontakt med skinnerne i de skarpeste sving. Det er dog ikke noget, der ikke kan løses. Denne aften blev det dog