Nyt fra maskinafdelingen #42-14 3/11:
M19 klargjort til turen ud til Brandhøj Bremserne løsnet, så man nu kan skubbe rundt med lokomotivet Bemærk de tre tandhjul; to til gearkassenog til en kæde videre til næste aksel,samt det overskårne bremsetræk Pufferne renses yderligere for mørnet træ Kædeligt syn Døren til M15 svejses Lørdag fik Bo og Peter
Nyt fra maskinafdelingen #40-14 20/10:
Lokomotivet M29 er danskbygget hos Hoffmann & sønner i Brabrand 1943. Vægt ca. 4 tons, sporvidden 785 mm. Motoren er en luftkølet VW 226 benzin på 22hk. M29 har lige som M45, Jenbacheren – i sine sidste driftsår været beskæftiget ved byggeriet af vandledningen fra Regnemark til København. Det kom køreklart
Nyt fra maskinafdelingen #34-14 1/9 – Maskinafdelingsmøde:
Onsdagsholdet har fået boret klods nr. 2 til brug for puffer til M30 og Carsten fik denne mandag monteret den første tunge ”mellemplade” på lokomotivet. M30 er snart klar med det nye puffertøj, så den kan blive godkendt og sendt i arbejde til Baneafdelingens svelleudskiftningsprojekt. Derefter var der indkaldt til
Nyt fra maskinafdelingen #26-14 30/6:
Det flittige Onsdagshold havde fået færdigsamlet M24 (igen) og Per Børge fik derfor afviklet et særtog med maskinen. Det kneb dog op ad bakken før Gården, men en efterfølgende justering har givet M24 kræfterne igen. Vi håber at alt går vel med plantoget søndag. Aftenens første opgave blev transport af
Nyt fra maskinafdelingen #22-14 12/5:
210 får det store eftersyn De eftersete vogne køres retur til vognhallen Kenneths ferie er slut, men med hjælp fra Mads og Peter endte aftenen til gengæld også med at vognene nu er opsmurt, efterspændt og kontrolleret i alle ender og kanter. De er derfor klar til sæsonens første plantog
Nyt fra maskinafdelingen #14-14 24/3:
Med en veloverstået generalforsamling var der jo nok at sludre om, men vi fik da også lavet lidt; vi fik båret en ny flaske Co2 over, så Carsten kunne svejse taget til M15 færdigt. Jeg afrensede forplade og låge til røgkammeret på Da7 med en roterende stålbørste. Det støvede så
Nyt fra maskinafdelingen #12-14 5 og 10/3:
I onsdags var Redacteuren også forbi Gården, hvor Mogens og Carsten arbejdede på en prototype på en låge til C1 og C2. Da dagen var slut, kunne man teste funktion og holdbarhed på lågen. Det ser ”lågende” ud. Jeg fik afrenset og grundet bremsebukken fra Da7 mm. Imens fik Bo
Nyt fra maskinafdelingen #36-13 25/11:
Mikkel har nu malet bogstaverne flot op igen. Det ser bare godt ud! Det er blevet undersøgt, om trykket kunne hæves på dyserne på M25 – men det er blevet os frarådet. Derfor kører motoren nu som den gør. Mikkel fik malet ”stafferinger” på FRICHS-motoren og på ESPHOLIN-kompressoren, så nu
Nyt fra maskinafdelingen #27-13 23/09:
Afrenset oliekøler og under; vandkøleren til M25 Mogens og Carsten fortsatte opgaven med at planlægge trykluftudtag på værkstedet. Mads og jeg fik malet alle de kølerdele til M25, som Onsdagsholdet havde afrenset. Stolen til slagleklipperen fik også en omgang. Mikkel og Carsten fik set på renoveringen af førerhustaget, samt døren
Nyt fra maskinafdelingen #26-13 16/09:
Justering af ventiler på M25 Aftenens vigtigste opgave blev at Mikkel, Per og Jan justerede ventilerne på M25, samt monterede indsprøjtningsdyser, brændstofrør og andre løsdele på motoren – en opgave, de fleste deltog i. Enten som deltagende, rådgivende eller som tilskuere J Mogens og Carsten fik også set på design
M15 Grønlænderen prøvekørt
4/6-2012: M15 er trukket ind på værkstedet. Renoveringen kan begynde Renoveringen af Schöma M15 er nu nået så langt, at det forleden var blevet tid til den første prøvekørsel. En stadig noget midlertidig anbringelse af tanken og andre dele var stadig nødvendig, men lokomotivet er fuldt udstyret med virksomme bremser,
Nyt fra maskinafdelingen #25-13 09/09:
Bogie-rangering Da jeg kom til Gården var Mogens og Carsten allerede i gang med at finde et par gamle roe-bogier frem til transport af den renoverede ramme til GM32. Jeg gav en hånd med til en større rokade i værkstedet, således at grav-sporet atter blev disponibelt og vi fik
Nyt fra maskinafdelingen #24-13 02/09:
Afgratning af holdere for portskinner I lørdags fik Carsten svejst vinkelstykkerne til glideskinnerne på rammen til GM32 og fik dem denne aften afgratet. Snart kan rammen komme til sandblæsning. Herefter blev trækket til sandingssystemet på M30 svejst, så det igen fungerer. Jeg fik repareret en kabeltromle m.m. og fortsatte derefter
Nyt fra maskinafdelingen #23-13 26/08:
Efter en hyggelig, men lidt stille sommerferieperiode, så ser det ud til at værkstedet igen er kommet i omdrejninger; Mads og jeg fik først malet banevognens sider færdig, så der nu kun resterer finish med sort på sider og håndtag. Siden gik vi i gang med afrensning af M25, så
Nyt fra maskinafdelingen #08-13 01/04:
Denne aften var der indkaldt til afklaringsmøde i Mafd. vedr. løsningsmodellerne for at frembringe en brugbar brændstofpumpe til M24. Der var stor enighed om fortsat at forsøge flere spor samtidigt. Fire flotte nitter; den ene undersænket for at give plads til et beslag. Vi var 11 fremmødte, der derfor ikke kom