Nyt fra maskinafdelingen #32-15 14/09:
Da7 rigges ned indtil juletogene skal køres Med sommerens sidste plantog kørt og den stegte flæsk spist, så blev det tid til nedrigning af Da7, der har kørt sommerens trafik uden de store knuder. Bo fik tømt vand af, monteret tørreblæser og pudset maskinen, så den står klar til juletrafikken.
Nyt fra maskinafdelingen #31-15 07/09:
Sort og hvidt… Siderne på plankerne får en omgang sort med Gori Efter regn kommer sol. Søndagens trafik blev desværre påvirket af en hel dags bygevejr, så af den grund ville et byt med denne mandags vejr nok have været meget rart, men når nu opgaven med at afrense og
Nyt fra maskinafdelingen #30-15 31/08:
– endnu et af de 35 planker læsses på deploriderne Rangering med hele læsset… Mon Remissekatten er på sporet af en mus? Der fejlsøges på M2 Materialerne til det nye dæk på drejeskiven var blevet leveret om eftermiddagen. Dog ikke helt der hvor vi havde forventet, men så måtte det
Nyt fra maskinafdelingen #28-15 17/08:
første del af dækket ryger i trillebøren De gamle bolte får en tur med skæreskiven Forhåbentlig forsvarlig opmærket arbejdsplads Drejeskiven dårlige tilstand medførte en hurtig beslutning om udskiftning af dækket til et nyt i træ. En afløser udført i metal har været overvejet, men prisen afskrækker… Benjamin og jeg påbegyndte
Nyt fra maskinafdelingen #23-15 22/06:
Stemning fra Hedeland, der benyttes af alle transportformer. Mon der er potentielle gæster til søndag? Peter og Lars kørte prøvetur med slagleklipper og M30 langs banen og turen gik rigtig fint. Vi andre besigtigede de hjemkomne dele til M15, som Mikkel har fået malet under professionelle forhold ude i byen.
Nyt fra maskinafdelingen #06-15 16/02:
Sidste tilpasning af M15 dørhængsler før sandblæsningen Udvendig sort. Indvendig grå… Delene fra M15 skal på onsdag sendes afsted for at sandblæses og lakeres ude i byen. Carsten fik derfor tilpasset det sidste på hængslerne til førerhusdøren og Jan fik sandblæst et par detaljer på motorlågerne. Mads malede sort på
Maskineafdeling 14/2
Carsten fik arbejdet videre på hængslerne til døre til M 15, det bliver rigtig flot og godt. Bo og jeg fik monteret bremsetrækket på Vildmosen efter en del besvær, da vi ikke kunne huske hvordan det sad, da Bo tog det af for en uge siden, det lykkes. På den
Nyt fra maskinafdelingen #05-15 02/02:
M30 varmer den kolde olie op ude i snevejret M30 får olieskift mm. M30 blev startet op ude i snevejret mens vi lige drak en kop kaffe, så den derefter var varm til et olieskift. Så er det meste tjekket på maskinen. Bremsetrækket fra No3 adskilles og sandblæses Peter arbejdede
Maskinafdelingen 31/1
Dagen startede med at få de to sidste terser til den forreste aksel ned i korrekt længde, så man nu kan pille underskålen ned uden at løfte maskinen. Derefter blev balancefjederen monteret og så var det “kun” at sætte hjulene på igen hvilket tog ca. 40 min. pr stk. Derudover så
Nyt fra maskinafdelingen #02-15 12/01:
Gang i det elektriske på to lokomotiver… I sidste nyt meldte jeg det røde lys på M45 klar, men det nye lampebeslag sad ikke helt så godt, så derfor fremstillede Bjarne og Carsten et nyt, som jeg fik grundet og malet. Så kan Per få monteret ledningerne snart. Carsten fik
Nyt fra Mafd 10-1-2015
Peter har sendt følgende beretning fra lørdagens arbejder i maskinafdelingen. ” Carsten og jeg startede med at bore et hul til palen som skal forbinde håndtaget med låsen og i løbet af dagen blev døren monteret og førerhuset til M15 prøvet på undervognen. Ind i mellem når Carsten ikke havde brug
Nyt fra maskinafdelingen #01-15 05/01:
Så kom vi godt i gang med det nye år 2015. Det bliver jo spændende hvad vi kommer til at opleve på værkstederne i løbet af året. En oversigt over årets gang 2014 kommer i næste udgave af Tipvognen – før det bliver bragt her. Peter skriver om lørdagens arbejder:
Nyt fra maskinafdelingen #45-14 24/11:
Efter en hyggelig julefrokost i fredags med 21 fremmødte, så havde vi da nok at tale om denne mandag aften. Julefrokosten 2014. En hyggelig aften med god mad og drikke. Arbejdet med klargøring af M21 fortsattes. En ældre industristøvsuger blev sat i stand, så den kunne suge motorrum og førerhus
Nyt fra maskinafdelingen #44-14 17/11:
Denne aften gjaldt det klargøring af den næstsidste maskine fra sidesporet med 785mm maskiner. (Den sidste er 600mm) Det er M21, som er en maskine bygget hos Deutz i 1939-40. Den formodes at have deltaget i byggeriet af de omfattende befæstningsarbejder på Vestkysten. I 1948 kom den til cementfabrikken Dania
Nyt fra maskinafdelingen #43-14 10/11:
Onsdag blev M19 kørt til Brandhøj og lørdag fik Carsten, Bo og Peter løftet M20 op på deploriderne, bagefter fortsatte arbejdet med lejer og aksler på No3. Denne aften fik jeg så afrenset M20 grundigt, hvorefter den kom over graven og Carsten fik smurt kæderne og løsnet bremserne, samt tømt