Nyt fra maskinafdelingen #07-16 15/02:
Hans kom et fint skridt videre med M15, idet der kom smarte stopper på motorlagerne, så de ikke smækker op i det nymalede førerhus og låsebeslaget blev malet. I mens skiftede Mikkel olie på M40 og jeg skiftede sand på sandblæseren og gav den en tiltrængt rengøring. På M25-motoren blev
Nyt fra Bafd og Mafd i løbet af uge 6 v/ LLZ
“Onsdag påbegyndte Bo endelig placering af kedlen på No.3og på M15 var førerhusdør ved hjemkomst fint isat. På banen fik Hverdagsholdet læsset skrot, først på Brandhøj dernæst på Hhg,og ved samme lejlighed hentet det halvfyldte læs sveller med op, som vi læssede lørdagens udskiftede sveller på, således perronen igen fremstår
Nyt fra maskinafdelingen #06-16 08/02:
Alle mål og detaljer gennemgås grundigt af kapaciteterne på området Denne aften stod i maskinafdelingsmødets tegn, men den nys ankomne kedel til No3 kunne godt tiltrække medlemmernes interesse. Maskinchefen m.fl. gennemgik kedlen og om alt er som det skal være. I det store hele er det et rigtigt fint arbejde,
Nyt fra maskinafdelingen #05-16 25/01:
De efterhånden meget slidte lamper i sydvestlige hjørne af værkstedet trængte til udskiftning og derfor fik Lars, Benjamin og jeg nedtaget og opsat nye enheder, så elektrikeren bare skal tilslutte J Denne aften fik M25-holdet sat splitter i møtrikkerne ved kruptapslejerne efter alle stempler blev genindsat med nye stempelringe i
Nyt fra maskinafdelingen #03-16 18/01:
Spor i sneen… Denne aften fortsatte M25-holdet arbejdet med at opmåle og registrere alle motordele for slid og skader. Heldigvis er listen kort og grundlæggende er det en motor i god tilstand, som blot skal have en grundig gennemgang, nye stempelringe og den slags kærlig pleje. Registreringen er ved at
Nyt fra maskinafdelingen #02-16 11/01:
Efter en lidt stille start på året, så kom værkstederne op i fulde omdrejninger denne aften: Carsten og jeg arbejdede på hjul til deploriderne; Carsten monterede aksler og jeg fik sandblæst afstandsringe samt et par hjul, som BigRas gav et nap med at afrense. Bagefter blev de grundet. Hans fik
Nyt fra maskinafdelingen #43-15 07/12:
Med værkstedet fyldt op med driftsmateriel til at køre juletog, så var der ikke lige plads til at rokere mere rundt med M25´s motor, så det arbejdshold holdt en velfortjent fridag denne mandag. Der er nu plads til at få motoren flyttet til motorværkstedet – efter M24 reservemotor fik plads
Nyt fra maskinafdelingen #41-15 23/11:
Sne til juletog? Kan vi gemme lidt? Årets første sne faldt lørdag aften og det meste må være landet ved Hedehusene. Der var ikke ryddet på P-pladsen, andet end et par trampestier, så bilerne måtte klemme sig sammen og holde oppe ved bommen. Nogen valgte endda at gå i stedet…
Nyt fra maskinafdelingen #39-15 09/11:
Onsdagsholdet fik jo motoren fint ud af M25og derfor gik aftenen med at adskille generator fra motor og fordele delene på paller, så de kan blive kørt til renovering ude i byen. Der blev også arbejdet noget på No15 og de nye koblinger fik en sidste gang maling – selvom
Nyt fra maskinafdelingen #37-15 19/10:
Den (næsten) færdige drejeskive malet og indhegnet M25 adskilles. Jan synes det er sjovt arbejde! Otto og Peter gav en god hånd med, så drejeskiven lige fik en anden omgang Gori og dermed er klar til juletrafik og snevejr. Derefter gik Otto med på M25, hvor Bjarne og Jan fortsatte
Nyt fra maskinafdelingen #36-15 12/10: (og onsdag 7/10)
Onsdag aften lægges del 2 af drejeskiven Her ændres en plade til en skive 🙂 Store mængder sveller klar til afhentning Gamle sveller pakkes på deploriderne M24 efter velafsluttet prøvetur med fuldt tog (klik på fotos for større billeder) Drejeskiven fik dæk på 2. halvdel forleden aften, så nu mangler
Nyt fra maskinafdelingen #35-15 05/10:
Drejeskiven fik 2. omgang maling i mellem skinnerne og er ellers klar til at få lagt trædækket. Så drengene og jeg fik ryddet op i det gamle træ, der blev skåret op i håndterbare størrelser. Derefter gik vi i gang med afrensning og renovering af delene til det ”nye” bremsetræk
En onsdag på HHg… 30/9
Plankerne får sort på siden, mens Lars oprenser skinnefoden på drejeskiven Der foregår altid noget på Gården 🙂 Det fik jeg at se denne onsdag, hvor jeg selv er sjælden gæst.Onsdagholdet i Mafd var bemandet med mindst 5 mand havde været igang med både ombygningen af deplorider, ledningnettet i M15
Nyt fra maskinafdelingen #34-15 28/09:
Drejeskivens gamle træ er færdigt, men jernrammen har det fint Ved udsigten til en uge med stabilt vejr, så mødte jeg tidligt frem for at flå sidste halvdel af drejeskivens dæk af. Så jeg fik både afrenset, grundet og malet det meste af rammen i det behagelige, men dog kølige
Nyt fra maskinafdelingen #33-15 21/09:
Efteråret er kommet og det er tid at gå indendørs. Mange medlemmer gjorde det i værkstederne denne aften. Jeg havde planlagt at være udendørs ved drejeskiven, men endnu en mandag kom regnvejret i vejen.. Så fik jeg ryddet det sidste læs varer på plads i boltlageret. På M15 blev der