Nyt fra maskinafdelingen #35-16 24/10:
M15 (næsten) færdig forleden. Nu er den helt klar og kørt i vognhallen Forleden var der skiftedag på værkstedet. M3 (M15) er nu helt færdigrenoveret med nye sandkasser. Så et meget langstrakt restaureringsforløb er afsluttet rigtig vellykket. Læsere af Bloggen vil vide at M3 blev omsporet for snart 25 år
Nyt fra maskinafdelingen #33-16 03/10:
Bedford fra Nymølle parkeret efter sin sidste køretur ved egen kraft. Nu skal motoren bruges i M8 En ny veteranenhed af en type, der er sjælden gæst i en togklub havde denne aften gjort sin entre på gårdspladsen; en Bedford lastvogn, som er doneret os fra Nymølle Skærvefabrik. Den har
Nyt fra maskinafdelingen #32-16 26/09:
På denne dejlige efterårsaften var der igen travlhed på værkstedet; der er i ugens løb arbejdet på M25 og denne aften blev der monteret endnu flere dele. Der blev desuden afrenset og malet i motorrummet, beslagene til vibrationsstabilisatorerne blev sandblæst og forberedelserne til etablering af elektrisk patron til motorforvarmning påbegyndt.
Nyt fra maskinafdelingen #30-16 12/09:
Carsten svejser sandkasser til M3 (M15) Så kom motor og dynamo tilbage på rette plads i M25! Denne aftens store opgave var at løfte den samlede, meget tunge enhed ned på ophængene. Der er ikke ret meget plads at give af, men med brug af talje og stabelløfter i flere
Nyt fra maskinafdelingen #26-16 01/08:
Peter damprenser og M30 er på vej ud i hallen… M30 står og tørrer efter sin afrensning. Sumpen er vendt tilbage til M25 motoren og ser stadig ud til at holde tæt. Carsten fik afrenset M30 med damprenseren, så vi kan få malet undervognen og bagefter gav
Plantog 17. juli 2016 – set fra damplokomotivet:
Så har “Grønlænderen” lige trukket Da7 ud af den lille remise og vi kan begynde at smøre op… På en dejlig søndag, ikke for varm, ikke for blæsende, men næsten uden regn, så kom der herligt mange rejsende med vores tog – fint fordelt henover dagen på både motor- og
Særtog med en ny fyrbøderaspirant på lokomotivet:
Så er der tændt op i fyret Redacteuren har indtaget lokomotivet i stedet for vognene Så fik jeg endelig taget mig sammen og meldt mig som fyrbøder-aspirant efter 15 år i klubben og den første tjans blev et særtog på en solbeskinnet lørdag. Jeg mødte derfor min lokomotivfører og
Nyt fra maskinafdelingen #16-16 02/05:
Aftenstemning. Tipvogne opstillet som på et rigtigt grusværk… Kompressionsprøverne af M25 er fortsat med nyt måleudstyr og det ser godt ud. Det forventes at kompressionen endda bliver bedre, når motoren en gang har kørt en dags tid. Denne aften blev der skiftet lidt oliefiltre og sådan… På M15/ 3 fik
Nyt fra maskinafdelingen #16-16 02/05:
Kompressionsprøven i onsdags af M25´s motor gav ikke det ønskede resultat, men det skønnedes at det var metoden der var forkert. Et nyt forsøg blev derfor udført denne aften. Ved at dosere lige netop den passende mængde olie i og rundt stempeltoppen, så kom der tilstrækkelig tætning af oliefilmen og
Nyt fra maskinafdelingen #15-16 25/04:
Den udskårne dørplade til M15 afrettes og afgrates til perfektion! Endnu et skridt på vejen til færdiggørelsen af M15 blev taget ved at Carsten og Hans fik udskåret og afgratet en stålplade, som skal blive til inderbeklædning på døren. M25-holdet var nærmest fuldtalligt, da Bjarne og Poul var retur efter hver
Torsdagsbilledet #53
Igennem de sidste par år har der været arbejdet flittigt på vores Schöma-lokomotiv fra kryolitbruddet i Ivigtut i Grønland. Lokomotivet nærmer sig nu en færdiggørelse. Restaureringen startede i 1990’erne med omsporing af hjulsættene og en adskillelse af lokomotivet. Efter en god og produktiv start holdt arbejdet en pause på næsten
Nyt fra Bafd 19-3-2016
Lørdag var der stor aktivitet på Hedehusgården. Et hold skulle efter planen skifte de sidste 20 sveller i spor 3. Et andet arbejdshold skulle færdiggøre det årlige eftersyn af en af personvognene og der skulle også udføres arbejde på M 30. To ihærdige medlemmer løsner spirg i spor 3. I
Nyt fra maskinafdelingen #11-16 14/03:
Alle de mange huller i begge ender af røgkammeret er nu boret. Nu skal der snart nittes. Siden sidste mandag har Bo og Carsten flittigt arbejdet videre med røgkammeret til No3 og der er nu boret nittehuller i rammen til røgkammerdøren. Der kan snart nittes… Mogens har desuden arbejdet på
Nyt fra maskinafdelingen #10-16 07/03:
Bo og Carsten borer her et af de de mange huller mellem kedel og røgkammer Den nyvalsede plade, der skal blive til nyt røgkammer på No3, ankom forleden og derfor var Bo, Carsten og Mogens mødt ind på mandagsdagholdet for at komme hurtigt i gang med at bore de mange
Nyt fra maskinafdelingen #08-16 22/02:
Maler-Hans fik malet hele førerhuset indvendigt på M15, så det nu fremstår helt nyt og smagfuldt indrettet J. M25 holdet manglede et ”nyt” topstykke, der skal hentes fra fjernlageret på Brh. Der har vist sig en revne i det ene topstykke. Aftenen blev derfor brugt på planlægning.