Nyt fra Maskinafdelingen 21-08-2017
Så gik der for alvor “hul” på E28; Vi fik adskilt alle de bærende dele og rammen. Så nu venter en afrensning og sandblæsning af alle dele inden de samles igen. Et ‘før’ billede af E 28. Et ‘efter’ billede. Steffen var forbi med et læs “haveaffald” i form
Torsdagsbilledet #124
Vi har igennem den seneste tid set M 4 optræde en del – og måske særligt dens Bur-Wain-motor – her på bloggen. En hurtig gennembladning af nogle årgange af ‘Ingeniøren’ gav adskillige annonceillustrationer af Pedershaab-lokomotiver med Bur-Wain-motor. Her er to og en stump tekst. Ingeniøren 1951. PM-lok type BWD i lys
Nyt fra maskinafdelingen #22-17 29/05:
Fine sager fremstilles i messing Endnu en stille aften på værkstedet – jubilæumsefterveer. Fortsat lidt oprydning efter festen og opfølgning efter de første driftsdage. Per og Lars O. fik fremstillet et flot håndgasreguleringshåndtagsbeslag til brug for M4 i messing. Carsten fortsatte arbejdet med at frigøre motor fra chassis og, med
Nyt fra maskinafdelingen 26/4-17
Per og Jan arbejdede videre med M 4, som fik afrenset motorlågerne for gammel maling og set på opbygning af gastrækket. Hans fik malet motorhuset til M 4. Carsten arbejdede lidt videre med T 1. Jan fjerner gammel maling på motorlågerne Per arbejder på gastrækket Lars, Bo og jeg arbejdede
Bafd 08/04-17:
Banetoget på vej efter kaffevand… På en fin forårsdag kørte et lille hold afsted til Brandhøj for at fortsætte klargøringen af banen til den kommende sæson. Inden da havde vi nået at male pufferne på T1 sorte og rejse motorhuset på højkant, så Hans kunne få det grundet indvendigt. Peter
Nyt fra maskinafdelingen #08-17 20/02:
Lejer og hjul på bogierne tjekkes for slid og smøres op alle vigtige steder. Lars og Kenneth P gik i gang med årets vognvedligeholdelse og fik tjekket bogier, strammet skruer og bolte, samt smurt lejer og andre slidpunkter. De to flittige folk fik gennemgået tre vogne fra motorstammen denne aften. Motorholdet
Nyt fra maskinafdelingen #07-17 13/02:
Alle cylindrene hones, bl.a. for at fjerne de sidste rester af rust. M4 motorholdet havde i onsdags besøg af flinke folk med udvidet kendskab til Bur-Wain motorer, der som en fantastisk gave medbragte en ny toppakning til motoren. Det besøg kommer til at hjælpe istandsættelsen godt på vej. Cylindrene bliver
Nyt fra maskinafdelingen #06-17 06/02 – maskinafdelingsmøde:
Motorstativ med M4 motor i behagelig arbejdshøjde. Ventilholder i rensekarret. Som en fin lille overraskelse til aftenens mødedeltagere havde Carsten færdiggjort et motorstativ til motoren fra M4, der nu står i motorværkstedet. Ventilerne er anbragt i det nye rensekar, hvor de afventer rengøring og eftersyn. Der hændte dog ikke noget praktisk
Nyt fra Bafd 21-1-2017
Lørdag formiddag blev der afholdt aktivmøder på Hedehusgården for Bane- og Bygningsafdelingen. Årets forslag til arbejdsprogram blev udarbejdet og der blev undervejs drøftet hvordan nogle af visionerne fra torsdagens møde; driftsremise og ombygning af Hedehusgaarden, kunne realiseres. Mellem de to møder og umiddelbart efter det sidste møde fik en lille,
Torsdagsbilledet #59
I 1991 gennemførte HVB et lokomotivbytte med en privatmand på Falster. Han var kommet i besiddelse af det Pedershaab-lokomotiv, der havde været i anvendelse ved Højbygård Papirfabrik. I bytte for PM-loket afgav vi et Schöma-lokomotiv fra Ivigtut. M 9, PM-loket fra Højbygård, ses her på Sølund station foran M 12